انواع جشن ظهور مسیحیان در سراسر جهان

رضا اردو
رضا اردو دوشنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
انواع جشن ظهور مسیحیان در سراسر جهان

مسیحیان با جشن ظهور به نوعی به پیشواز کریسمس می‌روند. چهار یکشنبه‌ی قبل از کریسمس جشن‌هایی در جوامع مسیحی برگزار می‌شود که هر یک حال و هوای خاص خود را دارد.

تقویم، تاج گل و شمع علائم جشن ظهور برای بسیاری از فرقه‌های مسیحی در سراسر جهان هستند. جشن ظهور دوره‌ای چهار هفته‌ای برای کسب آمادگی روحانی برای عید میلاد مسیح است و در واقع شروع سال معنوی برای کلیساها به شمار می‌رود. این جشن طی چهار یکشنبه‌ی قبل از کریسمس انجام می‌گیرد.

جشن ظهور امسال، که از دوم دسامبر شروع شده، هر یکشنبه حال و هوای معنوی متفاوتی دارد و اغلب با شمع‌هایی نورپردازی می‌شوند که نشانگر انتظار برای کریسمس و تولد مسیح هستند.

کلیساهای ارتدکس شرق نیز جشن پیدایش (Nativity Fast) دارند که از ۱۵ نوامبر شروع می‌شود و تقریباً معادل جشن ظهور کلیساهای غربی است.

جشن ظهور

جنبه‌های مختلف هر دین و آیین‌های آن در جاهای مختلف فرق می‌کند و مراسم جشن ظهور نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله سنت‌های جشن ظهور و کریسمس در کشورهای مختلف دنیا را مرور می‌کنیم. همچنین اگر بخت آن را داشتید که در هنگام جشن ظهور به این کشورها بروید، عبادتگاه‌هایی که امکان بازدید دارند و هتل‌هایی برای اقامت پیشنهاد شده‌اند:

اتریش

اتریش زادگاه یکی از دوست‌داشتنی‌ترین سرودهای کریسمس؛ یعنی «شب خاموش» (Silent Night) است. این سرود در کریسمس سال ۱۸۱۸ نوشته شد. نسخه‌ی انگلیسی آن نسبت به اصل سرود کمی تغییر کرده اما اگر در اتریش بودید و در یکی از این مراسم شرکت کردید با شنیدن نوای آرامش‌بخش آن سریع تشخیصش می‌دهید.

جشن ظهور

کلیسای شب خاموش در سالزبورگ در همان جایی است که زمانی کلیسای نیکولاس مقدس قرار داشته. سرود معروف «شب خاموش» اولین‌بار سال ۱۸۱۸ در اینجا اجرا شد.

در شهر زیبای سالزبورگ، که با فیلم «اشک‌ها و لبخندها» مشهور شده، اجراهای متنوعی از سرود مقدس برگزار می‌شود.

مکان: کلیسای جامع سالزبورگ؛ کلیسای جامع سالزبورگ نمادی از این شهر اتریشی به حساب می‌آید. کلیسا در جایی ساخته شده که پیش از آن دو کلیسای دیگر بنا شده بود. ساخت این سازه‌ی باروک، با آن دو برج استوارش، به سال ۱۶۴۱ برمی‌گردد.

جشن ظهور

کلیسای جامع سالزبورگ در پس‌زمینه‌ جشنواره کریسمس

محل اقامت: هتل بریستول سالزبورگ یادآور شکوه امپراتوری اتریش-مجارستان و نزدیک جاذبه‌های گردشگری‌ای مثل قصر میرابل (Mirabell) است.

چین

وقتی از جشن ظهور صحبت می‌شود، ممکن است چین همان اول به ذهن نیاید اما باید متذکر شد که حدود پنج درصد از جمعیت یک میلیارد و ۳۸۰ میلیونی این کشور مسیحی هستند.

طی چهار هفته جشن ظهور، مسیحی‌های چینی خانه‌های خود را با کاغذهای رنگی آراسته می‌کنند و به پنجره‌هایشان کاغذهای قرمز می‌چسبانند. آنها البته خیلی از سنت‌هایی که مبلغان مسیحی غربی از قدیم برایشان آورده‌اند را اجرا می‌کنند.

شهر شانگهای، در طول تاریخ چین، بیش از دیگر شهرهای این کشور در تماس با غربی‌ها بوده و به همین دلیل رنگ و بوی مسیحی بیشتری دارد و البته بهترین جا در چین برای خرید لوازم کریسمس است.

جشن ظهور

کریسمس سال به سال در چین فراگیرتر می‌شود. مسافران در مغازه‌های شانگهای می‌توانند لوازم تزئینی کریسمسی پیدا کنند.

مکان: کلیسای جامع ایگناتیوس شانگهای با سبک معماری غربی در سال ۱۹۰۶ ساخته شد. کلیسا طی انقلاب فرهنگی چین آسیب دید اما از آن موقع تا حالا بازسازی شده است. در شانگهای، به آن کلیسای کاتولیک Xujiahui می‌گویند.

جشن ظهور

کلیسای جامع ایگناتیوس یکی از نمادهای شهر شانگهای است. کلیسا در دسامبر ۲۰۱۷، پس از دو سال بازسازی، به روی عموم گشوده شد. ایگناتیوس زمانی بزرگ‌ترین کلیسای جامع در آسیای شرقی بود.

محل اقامت: هتل Fairmont Peace شاهکاری هنری و یادآور شانگهای در دهه ۱۹۳۰ است. هتل در نزدیکی بهترین مراکز خرید شهر قرار دارد.

کرواسی

حدود ۸۶ درصد جمعیت بالکان کاتولیک رومی هستند و جشن ظهور بخش بزرگی از زندگی دینی آنها را تشکیل می‌دهد. برای بعضی از کروات‌ها، آماده‌سازی برای کریسمس در واقع پیش از جشن ظهور؛ از ۲۵ نوامبر (روز کاترین مقدس) شروع می‌شود.

جشن ظهور

حال و هوای جشن ظهور و کریسمس در زاگرب سفری خاطره‌انگیز را به ارمغان می‌آورد

زاگرب، با دکان‌های چوبی‌ای که محصولات صنایع دستی و بلوط‌های بوداده می‌فروشند، در ماه دسامبر کاملاً حال و هوای کریسمسی به خود می‌گیرد. اگر هنگام کریسمس در زاگرب بودید، می‌توانید در مراسم خوردن باکالار (نوعی ماهی خشک‌شده) شرکت کنید.

مکان: کلیسای جامع زاگرب بلندترین ساختمان کرواسی است. این سازه‌ی نئوگوتیک یکی از باشکوه‌ترین ارغنون‌های دنیا را دارد.

جشن ظهور

کلیسای جامع زاگرب در پس زمینه فانوس‌های کاغذی معلق قرار دارد

محل اقامت: تاریخ هتل Jägerhorn به سال ۱۸۲۷ برمی‌گردد که آن را به قدیمی‌ترین هتل زاگرب تبدیل می‌کند. هنگامی که در این هتل اقامت دارید، اگرچه در تاریخ غرق شده‌اید اما از راحتی قرن بیست و یکم بهره می‌برید.

آلمان

خانواده‌های آلمانی چهار شمع، به خاطر چهار هفته‌ی جشن ظهور، برپا می‌کنند. آنها هر یکشنبه دور تاج گل جمع می‌شوند، سرود می‌خوانند و شمعی روشن می‌افروزند.

جشن ظهور

حلقه‌ی گل و چهار شمعی که نماد این موقع از سال در آلمان است

خوردن نوعی کیک میوه‌ای یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های کریسمس در آلمان است. میزبانان جشن ظهور معمولاً در کنار تاج گل کوکی هم سرو می‌کنند.

مونیخ با مغازه‌های کریسمسی متعددش، کنسرت‌هایی که به مناسبت جشن ظهور برگزار می‌کند و کوه‌های پوشیده از برف اطرافش شهری فوق‌العاده برای بازدید در این مقطع از سال است.

جشن ظهور

مغازه‌های کریسمسی مونیخ همچنان هویت سنتی باواریایی خود را حفظ کرده‌اند؛ در آنها صنایع دستی متعدد فروخته می‌شود

مکان: کلیسای آزام (Asam) بزرگ‌ترین کلیسای مونیخ نیست اما آراسته‌ترینشان به حساب می‌آید. کوچکی آن به این خاطر است که ابتدا کلیسایی خصوصی بوده که دو برادر با هم ساختند. همین ویژگی‌اش باعث شده تا توریست‌های کمتری به آن بروند و اصالت خود را بیشتر حفظ کند.

محل اقامت: هتل Opera در خانه‌ای متعلق به قرن نوزدهم قرار گرفته و مکانش برای خرید، بازدید از موزه‌ها و مغازه‌های کریسمسی ایده‌‌آل است.

مجارستان

در کنار تاج گل و تقویم و شکلات، نماز صبحگاهی سنت دیگری است که در مجارستان هنگام جشن ظهور برگزار می‌شود. این مراسم سحرگاهی از اولین یکشنبه‌ی جشن ظهور تا اولین روز کریسمس ادامه می‌یابد که به آن گردهم‌آیی طلایی یا Angelic Mass می‌گویند.

بیگلی (beigli) نوعی شیرینی کلاسیک است که هنگام جشن ظهور در مجارستان سرو می‌شود. این شیرینی نوعی رولت است که به طور سنتی با گردو پر شده. می‌توانید بیگلی را از مغازه‌ها و شیرینی‌فروشی‌های مجارستان تهیه کنید.

جشن ظهور

طعم بیگلی یادآور جشن ظهور در مجارستان است

مجارها عاشق موسیقی هستند؛ به همین دلیل زمان کریسمس کنسرت‌های متعددی در بوداپست و دیگر شهرهای کشور برگزار می‌کنند.

مکان: کلیسای سنت استفان بزرگ‌ترین کلیسای بوداپست است که پس از دهه‌ها ساخت و ساز در سال ۱۹۰۵ تکمیل شد؛ بنابراین با استانداردهای تاریخ اروپا، کلیسای نسبتاً جدیدی به حساب می‌آید. علاوه بر معماری تأثیرگذار نئوکلاسیکش، چشم‌اندازی که دارد منحصر به فرد است.

جشن ظهور

بچه‌ها در حال اسکیت روی یخ مقابل کلیسای استفان مقدس، دومین کلیسای بزرگ مجارستان، در بوداپست

محل اقامت: هتل چهارفصل Gresham Palace هتلی لوکس و پنج‌ستاره در مکانی عالی (رو به رود دانوب) با ساختمانی گیرا و مدرن است.

مکزیک

جشن ظهور در مکزیک با مراسم مذهبی Las Posadas (به معنای کاروانسراها) همراه است. این جشن ۹روزه به خاطر سفر مریم مقدس و یوسف نجار از ۱۶ تا ۲۴ دسامبر برگزار می‌شود.

جشن ظهور در مکزیک با راهپیمایی بچه‌ها همراه است

عصرگاه هر روز، بچه‌ای با لباس فرشته صفوفی از بچه‌های دیگر را در شهرها و روستاها می‌گرداند. آنها دم در خانه‌های مشخصی می‌روند و نوشیدنی می‌گیرند.

این مراسم در بعضی بخش‌های ایالات متحده و آمریکای لاتین نیز برگزار می‌شود. در مکزیکوسیتی می‌توان کریسمسی آغشته با فرهنگ مکزیکی را تجربه کرد.

مکان: کلیسای جامع مکزیکو سیتی بزرگ‌ترین کلیسای جامع در آمریکای لاتین است. ساخت آن بیش از دو قرن طول کشیده؛ بنابراین می‌توان ترکیبی از سبک‌های مختلف معماری را در آن دید.

کلیسای مکزیکو سیتی

کلیسای جامع مکزیکو سیتی یکی از بهترین بناها برای مسافران علاقه‌مند به ساختمان‌های مذهبی عظیم است

محل اقامت: تمام ۳۶ اتاق هتل Carlota مدرن و مزین به آثار هنری مکزیکی هستند. هتل در مرکز تاریخی و فرهنگی پایتخت قرار گرفته است.

لهستان

برای لهستان، که پیوندهای عمیق کاتولیک دارد، جشن ظهور به مثابه نیایش، روزه‌داری و آمادگی روحانی است. مردم در شب‌های طولانی این فصل در خانه‌هایشان می‌مانند، درخت کریسمس تزئین می‌کنند، کادو می‌پیچند و کوکی و دیگر خوراکی‌های خوشمزه درست می‌کنند.

ریشه‌های عمیق مذهب کاتولیک در لهستان موجب شده تا جشن ظهور به طور گسترده در آن برگزار شود

لهستانی‌ها نیز گردهم‌آیی سحرگاهی خاص خود را دارند؛ هنوز هوا روشن نشده، دعای صبحگاهی خود را آغاز می‌کنند. حاضران شمع می‌افروزند تا نمادی باشد از آمدن نور روز و رستگاری.

مردم غرفه‌هایی در میدان‌های روستاها و شهرها برپا می‌کنند، آنها را با لوازم کریسمس تزئین کرده و شکلات و هدایای کوچک و کارت توزیع می‌کنند.

جشن ظهور لهستان

بازار کریسمس در میدان اصلی کراکوف

در اولین یکشنبه‌ی جشن ظهور، میدان رینک (Rynek) شهر کراکوف را با چراغ و شاخه و حلقه‌های گل به زیبایی آراسته می‌سازند.

مکان: ساخت کلیسای مریم مقدس در شهر کراکوف از اواخر قرن سیزدهم میلادی آغاز شد و در سال ۱۳۲۰ میلادی پایان یافت. از آنموقع تا به حال بارها این کلیسا بازسازی شده است. برج‌های نامتقارن آن منظره‌ی یه یاد ماندنی‌ای می‌آفرینند.

کلیسای کراکوف

کلیسای مریم مقدس در میدان اصلی کراکوف

محل اقامت: اگر دنبال جای خاصی برای اقامت هستید، هتل Copernicus را در نظر بگیرید؛ زیرا می‌توانید در عین راحتی، از حال و هوای دنیای قدیم لذت ببرید.

انگلستان

از بین خیلی از سنت‌های کریسمس و جشن ظهوری که در انگلستان برگزار می‌شوند و سده‌ها قدمت دارند، کریستینگل‌ها (Christingles) نسبتاً جدید هستند. کریستینگل پرتقالی است که شمعی را در آن قرار داده‌اند و با روبان قرمز و شکلات تزئینش کرده‌اند. مسیحیان در جشن ظهور آن را روشن می‌کنند تا تولد مسیح را جشن بگیرند. موراوی‌ها در دهه ۱۷۴۰ در آلمان این رسم را شروع کردند اما تازه در دهه ۱۹۶۰ در انگلستان رونق گرفت.

کریستینگل پرتقالی است که شمعی را در آن قرار داده‌ و با روبان قرمز و شکلات تزئینش کرده‌اند

کلمه‌ی کریستینگل هم می‌تواند در معنای نمادی به کار رود و هم به انجام مراسم اشاره داشته باشد. رسم کریستینگل شامل نیایش، خوانش و آواز می‌شود. در این مراسم برای امور خیریه‌ی مربوط به کودکان نیز کمک‌های مالی جمع می‌کنند. گاهی در ابتدای جشن ظهور این مراسم را انجام می‌دهند اما غالباً شب کریسمس موقع برگزاری آن است.

مکان: کلیسای جامع سالزبری یکی از بهترین کلیساهای جامع گوتیک انگلستان است و بلندترین منار مخروطی در بریتانیا را دارد. بنای ساخت آن در سال ۱۲۲۰ گذاشته شد. اگر در سالزبوری بودید می‌توانید زمانتان را برای حضور در جشن ظهور این کلیسا تنظیم کنید.

کریسمس انگلستان

اعضای گروه کر کلیسای جامع سالزبری در حال تزئین درخت کریسمس

محل اقامت: مسافرخانه‌ی Pembroke Arms محل کوچکی است که به صورت خانوادگی اداره می‌شود و به سبک ترکیبی از معماری جرجی و ویکتوریایی ساخته شده است. سالن غذاخوری خصوصی آن برای هر فصل خوراک به خصوصی دارد.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه