ثبت ملی سه بنای تاریخی در استان تهران

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی شنبه، ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰
ثبت ملی سه بنای تاریخی در استان تهران

کاروانسرای شاه عباسی و کارخانه سیمان در شهرستان ری و همچنین عمارت و سر درهای واقع در ضلع شمالی و شرقی پلیس آگاهی تهران بزرگ آثاری است که در کمیته فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گفته محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران سه اثر تاریخی این استان در شورای ثبت و حریم در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

محسن شیخ الاسلامی بیان کرد که عمارت و سر درهای (با قدمت قاجاری) واقع در ضلع شمالی و شرقی پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی و همچنین کاروانسرای شاه عباسی و کارخانه سیمان در شهرستان ری آثاری هستند که در کمیته فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

کارخانه سیمان در کنار کوه بی‌بی‌شهربانو و با قدمت پهلوی اول و کاروانسرای شاه‌عباسی در جنوب غربی میدان حضرت عبدالعظیم شهر ری و روبه‌روی مسجد خاتم‌النبیین با قدمت قاجاری قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی استان تهران در ادامه سخنان خود افزود:

اولین گام در حفظ و صیانت از میراث فرهنگی کشور ثبت بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی است.

به گفته ایشان فقط به ثبت ملی این بناها نباید بسنده کرد چراکه برای احیاء و مرمت بناهای تاریخی از مشارکت نهادهای متولی که در بهره‌برداری از این آثار سهیم هستند بهره برد.

وی خاطرنشان کرد که هیچ منافاتی بین حفظ و احیاء میراث فرهنگی و توسعه شهری وجود ندارد بلکه موجب هویت بخشی به داشته‌های فرهنگی بین اقشار جامعه و تقویت تعلق شهری شهروندان خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در خصوص ثبت ملی ۱۰ اثر تاریخی دیگر در تهران گفت که برای نهایی شدن وضعیت از طریق این نهاد پرونده این آثار به شورای ثبت و حریم سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است.

دلاور بزرگ‌نیا تصریح کرد:

به مرور و تا پایان امسال این آثار تاریخی و واجد ارزش استان تهران در فهرست آثار ملی قرار خواهند گرفت.

هم‌اکنون در سطح استان تهران ۳ هزار ۴۰۰ اثر ملی و واجد ارزش وجود دارد که تنها حریم قانونی(منظر و درجه یک) ۳۲ اثر مشخص شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه