پول مالدیو در سفر؛ نکته هایی که باید بدانید

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
پول مالدیو در سفر؛ نکته هایی که باید بدانید

مالدیو که در جنوب غربی سریلانکا و هندوستان واقع شده، یکی از پراکنده‌ترین کشورهای جهان و کوچک‌ترین کشور آسیایی است. تنها ۸۳ جزیره از میان ۱۱۹۲ جزیره‌ی تشکیل دهنده‌ی این کشور قابل سکونت است. واحد پول مالدیو، روفیه نامیده می‌شود.

از سال ۱۹۷۲ که اولین استراحتگاه لوکس مالدیو آغاز به کار کرد تا به امروز که بیش از استراحتگاه و ویلا در آن وجود دارد، راه زیادی را پیموده است. آن سال، ۲۶۶ مسافر از این مجمع الجزایر بازدید کردند و شب‌ها را در آلونک‌های روستایی به صبح رساندند و از آب‌های شفاف آن که پاهاشان را لمس می‌کرد، به وجد آمدند. مسافران امروز مالدیو که در فرودگاه بین‌المللی ولانا (Velana International Airport) – با نام فرودگاه ماله هم شناخته می‌شود – به زمین می‌نشینند، با این نیت پا به این کشور می‌گذارند که قطعه‌ای از بهشت را ببینند. این جزایر روستایی و در عین حال زیبا، در خط مقدم تغییرات آب و هوایی قرار دارند؛ ولی معلوم نیست که کدام‌یک زودتر می‌توانند این کشور را به زانو در بیاورند: تغییرات و آب و هوایی یا زباله‌های پلاستیکی. مسئله‌ی مهم دیگر در مورد مالدیو، واحد پول مالدیو است و اینکه برای سفر به مالدیو، پول آن را از کدام صرافی باید تهیه کرد.

واحد پول مالدیو

واحد پول مالدیو

واحد پول مالدیو، روفیه یا روفیا (Rf یا MFR) است که برابر است با ۱۰۰ لاری و به‌شکل اسکناس‌های دو و پنج روفیه، ۱۰ روفیه، ۲۰ روفیه، ۵۰ روفیه، ۱۰۰ روفیه و ۵۰۰ روفیه‌ای و سکه‌های دو روفیه، یک روفیه، ۵۰، ۲۵ و ۱۰ لاری منتشر می‌شوند؛ اسکناس‌های دو و پنج روفیه‌ای نسبت به سایر اسکناس‌ها کاربرد کمتری دارند. اسم روفیه برگرفته از کلمه‌ی سانسکریت روپیه (واحد پول هند) است.

طبق اعلام بانک مرکزی ایران، هر یک روفیه مالدیو در زمان نوشتن این مقاله برابر با ۲۷۲۵٫۹۴ ریال ایران و تقریبا یک پانزدهم دلار آمریکا (۰٫۰۶۵) است.

ریال، روفیه یا دلار؟ 

پول مالدیو

روفیه یک ارز غیرقابل تبدیل است؛ به این معنی که نه‌تنها در ایران، بلکه تقریبا در هیچ کجای دنیا به غیر از خود مالدیو یا چند کشور همسایه‌ی آن، نمی‌توانید روفیه بخرید. تبدیل ارز در مالدیو هم تنها با استفاده از چند ارز مهم و بین‌المللی مانند دلار و یورو انجام می‌شود. بنابراین، صد در صد از حمل ریال ایران به مالدیو خودداری کنید و در بانک‌ها و صرافی‌های ایران هم به‌دنبال پول مالدیو نگردید.

ارز رایج در مالدیو روفیه است؛ ولی به موجب قانون این کشور، هزینه‌های خدمات ریزورت‌ها و استراحتگاه‌های بزرگ به دلار محاسبه می‌شود و لازم است که با ارزهای احتیاطی (ارزهای قابل تبدیل که به‌سهولت در بازارهای جهانی خریدوفروش می‌شوند) پرداخت شوند. بنابراین، اگر می‌خواهید که همه تعطیلات خود را در این استراحتگاه‌ها بگذرانید، نیازی به خریدن روفیه ندارید. در واقع، خیلی از گردشگرها هیچ‌وقت رنگ روفیه را هم نمی‌بینند. برخی از محل‌های بزرگ‌تر، یورو، پوند و سایر ارزهای مهم را هم قبول می‌کنند.

پول مالدیو

روفیه در خارج از مالدیو قابل فروش نیست؛ پس، قبل از خروج از مالدیو همه روفیه‌های خود را خرج یا به دلار تبدیل کنید

اگر بخواهید صورت‌حساب را به روفیه بپردازید، آن‌ها روفیه را به دلار تبدیل می‌کنند و هزینه‌ی این تبدیل را از شما می‌گیرند! بنابراین قبل از اینکه ارز تهیه کنید، در این مورد با استراحتگاه خودتان صحبت کنید. خیلی از استراحتگاه‌ها از سیستم یک‌پارچه‌ای برای پرداخت هزینه‌ها استفاده می‌کنند که باعث می‌شود شما هیچ نیازی به حمل پول نقد یا حتی کارت‌های اعتباری خودتان نداشته باشید. فقط کافی است که برای خدماتی که می‌خواهید دریافت کنید، از جمله غواصی در آب‌های مالدیو، ثبت‌نام کنید و همه مخارج را یک‌جا و روز آخر با کارت اعتباری یا پول نقد پرداخت کنید.

ولی، این داستان برای افرادی که در مهمان‌خانه‌های محلی یا استراحتگاه‌های کوچک‌تر اقامت می‌کنند فرق می‌کند. اگر مقصد شما، ماله یا سایر جزیره‌های مرجانی و مسکونی مالدیو است، سعی کنید که حتما کمی روفیه تهیه کنید. شاید بتوانید در برخی مکان‌ها هزینه‌ها را با کارت‌های اعتباری بین‌المللی و به دلار پرداخت کنید، ولی برای خرید غذا، نوشیدنی، سوغاتی و سایر هزینه‌های دیگر نیاز به روفیه نقد دارید. 

روفیه مالدیو را از کجا تهیه کنیم؟

پول مالدیو

برای تهیه‌ی روفیه، پول مالدیو، کانتر بانک ملی مالدیو (National Bank) را می‌توانید در طبقه‌ی دوم فرودگاه پیدا کنید. از هرکدام از کارکنان فرودگاه که بپرسید آن را به شما نشان می‌دهند. نرخ بهتر برای صرف پول را مانند هر کشور دیگری در بانک‌ها پیدا می‌کنید تا هتل‌ها و ریزورت‌ها. بانک‌ها در شهر ماله و در برخی از جزیره‌های بزرگ شعبه دارند و از یکشنبه تا پنجشنبه باز هستند. بانک‌هایی مانند بانک دولتی هند، بانک سیلان و HSBC هم در مرکز شهر ماله قرار دارند.

هرکدام از بانک‌های حاضر در ماله، خودپرداز هم دارند. این دستگاه‌های خودپرداز را به‌راحتی می‌توانید در فرودگاه یا سایر نقاط پرجمعیت و پربازدید پیدا کنید، ولی تعدادشان زیاد نیست. در جزیره‌های بزرگ‌تر، شاید تنها یک خودپرداز در هرکدام وجود داشته باشد و البته، خودپردازهای بین‌المللی غالبا کارمزد دریافت می‌کنند. هیچ خودپرداز یا بانکی را نمی‌توانید در استراحتگاه‌ها یا جزیره‌های کوچک پیدا کنید.

پول مالدیو

روفیه، واحد پول مالدیو است و هر یک واحد آن برابر با ۲۷۲۵٫۹۴ ریال ایران و تقریبا یک پانزدهم دلار آمریکا (۰٫۰۶۵) است

با اینکه بیشتر مهمان‌خانه‌ها، کارت‌های اعتباری بین‌المللی مثل ویزا و مسترکارت و آمریکن اکسپرس را قبول می‌کنند، ولی مغازه‌ها و هاستل‌ها و کافه‌های کوچک‌تر در جزیره‌های کوچک مالدیو کارت اعتباری قبول نمی‌کنند، بنابراین حتما پول نقد کافی برای خرید مایحتاج خود همراه داشته باشید و اصلا به کارت‌های اعتباری تکیه نکنید. ضمن اینکه بیشتر خودپردازهای مالدیو، فقط ارز محلی دارند و تعداد محدودی از آن‌ها، دلار به مشتریان می‌دهند. این را هم بدانید که وقتی در این جزیره‌ها با دلار خرید می‌کنید، به‌طور معمول، بقیه‌ی پول را به روفیه به شما برمی‌گردانند.

محدودیت‌هایی برای تبدیل روفیه به هر ارز خارجی دیگری وجود دارد. اگر از خودپردازها روفیه دریافت کنید دیگر نمی‌توانید آن‌ها را به ارز دیگری تبدیل کنید؛ بنابراین، اگر احتیاج به روفیه دارید، یا این کار را در بانک‌ها انجام بدهید و رسید آن را پیش خودتان نگه دارید تا برای تبدیل روفیه در فرودگاه از آن استفاده کنید؛ یا اینکه هر بار تنها به مقدار کم روفیه بگیرید تا مطمئن شوید که همه آن را خرج می‌کنید و برای تبدیل دوباره‌ی آن به دردسر نمی‌افتید.

نکته‌هایی که باید بدانید

روفیه مالدیو

  • اولین پول مالدیو، نوعی صدف بود.
  • بانک‌های مالدیو حساسیت زیادی نسبت به اسکناس‌ها به خرج می‌دهند و از پذیرفتن اسکنا‌س‌هایی که به هر نحوی مخدوش شده باشند، سرباز می‌زنند.
  • روفیه در خارج از مالدیو قابل تبدیل شدن نیست؛ بنابراین قبل از خروج از مالدیو همه روفیه‌های خود را یا خرج کنید یا به دلار تبدیل کنید.
  • سکه‌ها و حتی اسکناس‌های مالدیو از طراحی زیبایی برخوردار هستند. اسکناس ۱۰۰۰ روفیه مالدیو که تصویر یک لاک‌پشت روی آن حک شده است، یکی از زیباترین اسکناس‌های جهان است. اسکناس‌های ۱۰۰۰ روفیه‌ای که گران هستند، ولی سکه‌های مالدیو را می‌توان به‌عنوان یک سوغاتی یا یک یادگاری جالب از این کشور زیبا نگه داشت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه