مناسب سازی تاسیسات گردشگری در حال احداث خراسان رضوی برای معلولان

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی پنجشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۰
مناسب سازی تاسیسات گردشگری در حال احداث خراسان رضوی برای معلولان

تاسیسات گردشگری در حال احداث خراسان رضوی در زمینه مناسب‌سازی برای معلولین ملزم به رعایت استانداردها هستند در صورت عدم رعایت استانداردها پروانه بهره‌برداری نمی‌گیرند.

ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجهی ویژه به معلوان دارد و تلاش می‌کند وظیفه خود را نسبت به این قشر را با مناسب‌سازی تاسیسات گردشگری جامعه انجام دهد.

به گفته مکرفی‌فر مناسب‌سازی موضوعی چند بخشی است و باید در این مسیر همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها با همکاری یکدیگر حرکت کنند و باید خود را به اجرای این قانون متعهد بدانیم.

ایشان در ادامه افزود که در صدور پروانه بهره‌برداری مراکز اقامتی الزام استاندارد‌سازی وجود دارد و اگر این فرآیند طی نشود، از سوی سازمان موافقت اصولی را دریافت نمی‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد:

باید تدابیری در مراکز که ساخته شده‌اند نیز اتخاذ شود که در صورتی که امکان مناسب‌سازی آن‌ها وجود ندارد، باید امکانات و نیازهای معلولان و جانبازاران را در طبقه همکف پیش‌بینی کنند.

مکرمی فر با اشاره به برخی قوانین و مقررات مناسب‌سازی گفت: معلولان تنها جامعه هدف ما نیستند بلکه زنان باردار، کودکان وسالمندان، را نیز شامل می‌شود.

در ادامه احمد دیناری معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اقدامات اداره کل در زمان ایجاد تاسیسات گردشگری برای رعایت مناسب‌سازی، بیان کرد که در ستاد مناسب‌سازی استان چک لیستی مصوب شده که به تاسیسات گردشگری ابلاغ می‌شود که در زمان ساخت باید آن استانداردها رعایت شود.

حمید حسینی مدیرعامل انجمن شهر بدون مانع نیز عنوان کرد که خراسان رضوی رتبه اول کشور را در مناسب‌سازی دارد که این عزم جدی و همراهی مدیران را نشان می‌دهد.

وی در ادامه به گردشگری فراگیر اشاره کرد و گفت:

این رویکردی است که شرایط را برای استفاده همه افراد از محیط‌های توریستی فراهم می‌کند و کم توانان و معلولان نیز می‌توانند به تمام امکانات شامل ساختمان‌ها، فضای شهری و اماکن توریستی دسترسی داشته باشند.

یوسف بیدخوری سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود که بررسی مناسب‌سازی تاسیسات گردشگری از ۵ ماه قبل آغاز شده و تمام مراکز بازدید شده و نواقص به آن‌ها اعلام شده است و ۵۰ درصد تاسیسات گردشگری استان تا پایان امسال مناسب‌سازی خواهد شد.

وی با بیان این که دسترسی‌ها، راه‌ها، وسایل حمل و نقل، مراکز تفریحی و اقامتی همه باید برای پذیرایی از معلولان آماده باشند، گفت:

باید برخی حداقل‌ها را واحد‌های در حال بهره‌برداری رعایت کنند، به‌عنوان مثال ورودی به مجموعه‌ها نیازمند اصلاح است تا بدون کمک گرفتن از دیگران در مراکز اقامتی رفت و آمد کنند.

به گفته ایشان نشان ویژه مناسب‌سازی به واحد‌هایی که استاندارد‌ها را رعایت کرده باشند، اعطا می‌شود و می‌توانند از مزایایی مانند استفاده این قشر از آن تاسیسات گردشگری بهره‌مند شوند.

منبع عکس کاور: دفتر فرهنگ معلولین

مطالب مرتبط:

دیدگاه