گردشگران ایرانی چقدر به گرجستان سود رساندند؟

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر پنجشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵
گردشگران ایرانی چقدر به گرجستان سود رساندند؟

ایران در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۸ حدود ۶۶ میلیون دلار ارزآوری برای گرجستان داشته است.

اخبار ضد و نقیضی که در هفته اخیر در خصوص بازگرداندن حدود ۲۰۰ شهروند ایرانی از گرجستان به کشور در رسانه‌ها منتشر شد، جنجال آفرید و ابهامات بسیاری درخصوص آینده سفر اتباع ایرانی به گرجستان ایجاد کرد؛ کشوری که در پی اجرای دوطرفه سیاست لغو روادید با ایران، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مقاصد خارجی گردشگران ایرانی شد و مطابق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت گردشگری گرجستان، تعداد ۲۷۸ هزار و ۸۳۲ سفر به این کشور در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ میلادی به نام شهروندان ایرانی به ثبت رسیده است.

مجموع درآمد ارزی این کشور از گردشگران خارجی در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار برآورده شده، می‌توان چنین تخمین زد که در ۶ ماه نخست ۲۰۱۸ این کشورحدود ۶۶ میلیون دلار از سفر  ۱۴۵هزار و ۱۵۹ ایرانی‌ درآمد داشته است. پس در صورتی که ورود ایرانی‌ها به این کشور با محدودیت مواجه شود، گرجستان در حوزه گردشگری با خلأ درآمد ارزی روبرو خواهد شد.

گرجستان در سال ۲۰۱۶ و پیش از اجرای سیاست لغو روادید برای ایرانی‌ها، پذیرای ۱۴۸ هزار گردشگر ایرانی بوده است، اما در سال بعد و در پی بی‌نیاز شدن توریست‌های ایرانی از دریافت ویزا، این رقم با رشدی ۱۱۸ درصدی به ۳۲۳ هزار نفر رسید. این روند رو به رشد در سال جاری نیز ادامه داشت و تنها در ماه مارس که درست پیش از وقوع بحران ارزی در کشور بود، ایرانی‌ها با ثبت ۴۱ هزار و ۵۸ سفر به گرجستان طی یک ماه، رکوردشکنی کردند. اما در ادامه در پی افزایش کم‌سابقه قیمت ارزهای خارجی و ایجاد محدودیت‌هایی در عرضه آن به مسافران خروجی، این روند رو به رشد تحت‌الشعاع قرار گرفت.

ایرانیان به گرجستان در ماه‌های آوریل و مه کمتر مسافرت کردند، مسافرت ایرانی‌ها به گرجستان در ماه‌های ژوئن، جولای، آگوست، سپتامبر و اکتبر نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۷ بسیار کاهش یافت. اما با این حال آخرین آمار مربوط به ماه نوامبر حاکی از آن است که در پی ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز کشور و کاهش محدودیت‌های عرضه ارز به مسافران خروجی، سفر ایرانی‌ها به گرجستان مجددا افزایش یافته است. در ماه نوامبر گذشته در حالی تعداد ۱۶ هزار و ۵۴۱ سفر به گرجستان به ثبت رسیده که این رقم در نوامبر ۲۰۱۷ به میزان ۱۳ هزار و ۹۹۰ سفر بوده است. به این ترتیب و در مجموع، در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۱۸ تعداد ۲۷ هزار و ۸۳۲ سفر از سوی اتباع ایرانی به گرجستان انجام شده و این رقم در بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۷ به میزان ۲۶۹ هزار و ۷۷۲ سفر بوده است.

چنانچه گرجستان درخصوص پذیرش اتباع ایرانی محدودیت‌هایی را ایجاد کند، سفر گردشگران ایرانی به گرجستان با مشکل مواجه می‌شود و بیش از هر چیز اقتصاد گرجستان آسیب خواهد دید.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه