خطر نابودی تالاب های بابل؛ طبیعت بکر و ناشناخته

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان پنجشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۵
خطر نابودی تالاب های بابل؛ طبیعت بکر و ناشناخته

در حالی که تالاب‌های شهر بابل در معرض نابودی قرار دارند، می‌توان با مدیریت صحیح و سرمایه‌گذاری، آن‌ها را به مقاصد گردشگری تبدیل کرد.

شهر بابل در استان مازندران، به شهر تالاب‌های ایران مشهور است و علاوه بر یک تالاب مرکزی، تالاب‌های دیگری نیز در حریم این شهر قرار گرفته است. اما قرار گرفتن این تالاب‌ها در محدوده شهر، حریم آن‌ها را به خطر انداخته و ممکن است در نهایت، به مرگ آن‌ها منجر شود. عزیز عابسی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در این‌باره گفته است:

بابل، شهر تالاب‌های ایران است و اکنون، در حریم قانونی شهر، دو عدد تالاب بزرگ داریم که باید به آن توجه شود. برخی از این تالاب‌ها به دلیل نگاه نادرست در گذشته، خشک شده و تغییر کاربری داده شده است؛ به‌طور مثال در ۳ نقطه شهری بابل، تالاب‌ها به پارک، منطقه مسکونی و حتی زمین فوتبال تبدیل شد.

تالاب نیلوفر آبی در بابل

او در ادامه افزود:

هرچند شهرداری بابل با ایجاد فضای گردشگری در محیط تالاب نیلوفر آبی توانست روند تخریب آن را تا حدودی کاهش دهد، اما در دوره یکی از شهرداران ادوار گذشته، پروانه بهره‌برداری به زمین‌های اطراف تالاب‌ها داده شد. این در حالی است که ساخت و ساز در اطراف تالاب‌ها، نقض حریم تالاب‌ها و رودخانه است.

تالالب نیلوفر آبی در بابل

عابسی معتقد است این تالاب‌ها برای ایجاد پارک‌های اکولوژی بسیار مناسب هستند. با توجه به موقعیت خاص تالاب‌های بابل در نقاط داخل شهری، می‌توان با الگوبرداری از شهرهای اروپا، فضاهایی برای قدم زدن و تمدد آرامش در اطراف تالاب‌ها فراهم کرد.

محمدحسن ذال، استاد گردشگری دانشگاه مازندران نیز درباره تالاب‌های بابل گفت:

تالاب نیلوفر آبی به‌عنوان یک پدیده منحصر بفرد با زیست‌محیط و گونه‌های خاص، می‌تواند فضایی برای جذب گردشگر باشد.

تالالب نیلوفر آبی در بابل

ذال همچنین اعتقاد دارد که دلیل جذب گردشگر به این مناطق، بکر بودن آن است و اگر با رفتارهای نابخردانه، بکر بودن آن را از بین ببریم، از حالت مقصد گردشگری خارج خواهد شد. در همین راستا، اگر جمعیت کثیری به این مناطق وارد شوند، تالاب‌ها دچار تخریب‌هایی خواهد شد.

تالالب نیلوفر آبی در بابل

 او در انتها اشاره کرد:

برای سرمایه‌گذاری در این مناطق، باید قوانینی وجود داشته باشد که مو به مو اجرا شود، زیرا این تالاب‌ها میراث طبیعی و غیر قابل تجدید هستند. برداشت از یک مقصد به‌عنوان محصول گردشگری باید قوانین سختگیرانه‌ و منطقی داشته باشد.

تالالب نیلوفر آبی در بابل

منبع عکس: غلامرضا رضایی آغوزگله (ایرنا)

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه