بیروت در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
بیروت در یک نگاه

بیروت که در گذشته به آن پاریس خاورمیانه می‌گفتند، جاذبه‌های گردشگری و تاریخی متعددی دارد که می‌تواند خاطرات به ‌یادماندنی را برای هر گردشگری رقم بزند.

بیروت (Beirut) در استان بیروت، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت لبنان، از بنادر برجسته شرق دریای مدیترانه است که در شبه‌جزیره‌ای از کوه‌پایه‌های لبنان قرار دارد. این شهر در شبه‌جزیره‌ای مثلثی شکل واقع است که از جانب شمال و غرب به دریای مدیترانه محدود می‌گردد و بخشی از شهر به طول ۹ کیلومتر در دریا کشیده شده است. این شهر که قبلا منتسب به «پاریس خاورمیانه» بود، در حال بازسازی ویرانه‌های جنگ داخلی ۱۶ ساله است (۱۹۹۰ـ۱۹۷۵) که بسیاری از زیرساخت‌های آن را نابود کرد و مسلمانان و مسیحیان را به جان هم انداخت.

بیروت

بیروت از مراکز مهم فرهنگی در شرق جهان عربی به شمار می‌آید، شهری کهن و باستانی که نامش در لوحه‌های عمارنه یاد شده و از سده پنجم پیش از میلاد سکونت‌پذیر بوده است. بیروت از قدیمی‌ترین شهرهای خاورمیانه به شمار می‌آید و آثار مهمی از دوره‌های مصری، فنیقی، یونانی، رومی، بیزانسی، ایرانی و عثمانی در این شهر کشف شد. در زمان فنیقی‌ها بندری در سواحل فنیقیه بود که از آن با نام بروتا در کتیبه‌های تل العَمارنه یاد شده ‌است. در این عهد بیروت شهر کوچکی بود که شهر معروف بیبلوس (جُبیل امروزی) آن را تحت‌الشعاع قرار داده بود.

با تمام این جذابیت‌ها متاسفانه این شهر از زیرساخت‌های مناسب گردشگری چندانی برخوردار نیست و این موضوع می‌تواند تا حدودی باعث ناامیدی‌تان شود. همچنین قیمت‌ها در این شهر معمولا از آنچه انتظار دارید، گران‌تر خواهد بود. پس از پیروزی نخست‌وزیر رفیق حریری در انتخابات ۱۹۹۲، وی برنامه ۱۴ میلیارد دلاری بازسازی کشور، هوریزون ۲۰۰۰، را آغاز کرد.

بیروت

بیروت را می‌توان یکی از خوشمزه‌ترین شهرهای دنیا نامید؛ از لبنیات، میوه و سبزیجات تازه آن که بگذریم، غذاهای اصلی مثل کباب‌ها و پیش‌غذاهای لبنانی از خوش‌طعم‌ترین غذاهایی خواهد بود که تابه‌حال خورده‌اید. شباهت ذائقه‌ی لبنانی‌ها به غذاهای ایرانی و همین طور فراوانی غذای حلال باعث شده است تعداد کمی از مسافران ایرانی به سراغ فست فودهای زنجیره‌ای بروند.

لبنان به‌عنوان یک کشور عربی شناخته شده است اما در واقع بخشی از سرزمین مقدس است.  بسیاری از مسیحیان برای زیارت «زیارتگاه بانوی ما»، یکی از زیارتگاه‌های مورد احترام در جهان، به لبنان می‌آیند.

بیروت

جمعیت این شهر اروپایی حدود ۲ میلیون نفر است که در مساحت ۸۵ کیلومتر مربعی آن ساکن هستند. زبان رسمی مردم، عربی و واحد پول‌شان، لیره لبنان است. همچنین تعداد بسیاری از ساکنان این کشور به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند، با این حال افراد بسیار زیادی را خواهید دید که به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند. لبنان از لحاظ مذهب، متنوع‌ترین کشور در خاورمیانه است که ۵۴ درصد از جمعیت آن را مسلمانان و حدود ۴۰ درصد را مسیحیان تشکیل داده‌اند.

لبنان یک فرودگاه بین‌المللی بیشتر ندارد که آن هم در جنوب بیروت واقع شده است. فرودگاه بین‌ المللی رفیق حریری بیروت تا مرکز شهر حدود ۱۰ دقیقه فاصله دارد. یکی از رایج‌ترین و به‌صرفه‌ترین گزینه حمل‌و‌نقل در بیروت، تاکسی‌های اشتراکی چهار نفره هستند. با این حال شاید بد نباشد خیلی از مسیرها را پیاده طی کنید و با سبک زندگی بیروتی‌ها و کوچه و خیابان‌هایش بیشتر آشنا شوید.

بیروت

بیروت به‌طور معمول در تمام طول سال آب و هوایی مطلوب دارد. بهار و پاییز این ناحیه برای اغلب مردم، بهترین زمان سفر محسوب می‌شود، چراکه دمای هوا معتدل و بارش باران هم به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

از دیدنی های بیروت می‌توان به بعلبک، بخش مرکزی بیروت (central beirut district)، موزه ملی بیروت (National Museum of Beirut)، صخره‌ های کبوتر (Pigeon Rocks)، حمام‌ های رومی بیروت (Roman Baths)، سوق الطیب (Souk el-Tayeb)، آبشار باتارا جورج (Baatara gorge waterfall) و غار جیتا اشاره کرد که باید در تور لبنان از آن‌ها دیدن کنید.

تا در این شهر می‌توانید سوغاتی‌هایی نظیر فرش‌،‌ جواهرات دست‌ساز، وسایل چرمی لوکس،‌ صنايع دستی، پارچه، منسوجات مسی و سفالی،‌ کتاب، کیف‌های زنانه گلدوزی شده، پوشاک سنتی، تی شرت و جاسوئیچی تهیه کنید.

گالری عکس‌های بیروت لبنان

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia kojaro

دیدگاه