نماد توریستی معروف I Amsterdam در آمستردام هلند برداشته شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۰
نماد توریستی معروف I Amsterdam در آمستردام هلند برداشته شد

نماد معروف I Amsterdam در آمستردام هلند که گردشگران زیادی را برای گرفتن سلفی به میدان موزه می‌کشاند،‌ بنابر درخواست عده‌ای از اعضای شورای شهر برداشته شد.

گردشگران طی ده سال گذشته، همیشه به دنبال فضای خالی برای گرفتن سلفی در مقابل حروف سفید و قرمز رنگ «I Amsterdam» بوده‌اند که جلوی موزه ملی آمستردام (Rijksmuseum) قرار داشت؛ تا اینکه دیروز عکاسان زیادی به این محل آمدند تا از لحظه‌ی برداشته شدن این حروف توسط جرثقیل و گذاشتن آن‌ها در کامیون عکس بگیرند.

پیشنهاد برداشتن این حروف توسط فمک روسما، عضو شورای شهر و رهبر حزب چپ‌گرای آمستردام مطرح شد. او می‌گوید:

علامت «I Amsterdam» به فردیت افراد در جامعه اشاره دارد، اما ما می‌خواهیم چیز متفاوتی را نشان دهیم که شامل تنوع،‌ تحمل و همبستگی باشد. این شعار، شهر را در حد یک پس‌زمینه برای یک داستان بازاریابی تبدیل کرده است. مردم آمستردام می‌خواهند شهر را دوباره به دست بگیرند.

آمستردام

اودو کوک، عضو شورای شهر و از موافقان برداشته شدن این حروف می‌گوید:

من به شدت موافق برداشتن این حروف هستم، زیرا حروف «I Amsterdam» در میدان موزه به نمادی برای گردشگری انبوه و اثرات منفی آن تبدیل شده است.

برآورد می‌شود که بیش از ۶۰۰۰ سلفی در طول یک روز از این نماد گرفته می‌شد که شعار بازاریابی شهر و آدرس وب‌‌سایت آمستردام نیز هست. بازدیدکنندگانی که به میدان موزه می‌روند، مطمئنا از جای خالی این حروف ناراحت می‌شوند. به همین دلیل افرادی طی دو هفته‌ی آینده در محل حضور دارند تا به بازدیدکنندگان درباره برداشته شدن حروف توضیح دهند.

آمستردام

جین فلوت از بازاریابی آمستردام، به این دیدگاه که این حروف برای گردشگری انبوه بوده‌اند، انتقاد کرده و معتقد است:

من و بسیاری دیگر نظر خود را در این‌باره در رسانه‌ها مطرح کرده‌ایم و تا جایی که می‌دانیم این حروف اصلا نشان‌دهنده گردشگری انبوه نبوده است. برای عده‌ی زیادی از مردم، این شعار به‌منزله یک ویژگی هویتی،‌ کیفیت،  قابل اعتماد بودن، استقلال و ارتباط عمل می‌کند. در آمستردام می‌توانید خودتان باشید. هر کسی که به آمستردام چیزی می‌بخشد، می‌تواند بخشی از آن باشد.

تصمیم به برداشتن این نماد خیلی به مذاق هلندی‌های خوش نیامده است. طبق یک نظرسنجی، ۶۶ درصد از ساکنان شهر آمستردام فکر می‌کنند که حذف این حروف از میدان موزه اصلا ایده خوبی نبوده است. درخواستی با امضای بیش از ۱۱ هزار نفر در روز جمعه به راه افتاد که می‌گفت:

ما نماد « I Amsterdam» را می‌خواهیم چراکه نشان‌دهنده‌ی رابطه‌ی بین مردم با هر عقیده‌ یا جنسیتی است. این حروف می‌گویند که من آنجا هستم، شاید آنجا باشم و ما در کنار هم، آمستردام هستیم.

آمستردام

این درخواست موفقیتی به همراه نداشت و ساعت ۸:۳۰ صبح دوشنبه جرثقیل کار خود را آغاز کرد و این حروف را برداشت. برخی تصاویر این ماجرا را در رسانه‌های اجتماعی قرار داده‌اند تا تاسف خود از این تصمیم را نشان دهند. یکی از افراد در فیسبوک گفته است:

در حوزه‌ی گردشگری فعالیت می‌کنم و باور نمی‌کنید که چه تعداد بازدیدکننده خارجی به دنبال عکس گرفتن با این نماد آمستردام هستند. این تصمیم خیلی بدی بود.

شخص دیگری گفته است:

دولتی که معنای واقعی این نماد را درک نمی‌کند، نمی‌تواند اصلا این شهر را درک کند.

عده‌ای هم معتقدند که شهر مسائل مهم‌تر دیگری دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود. به‌عنوان مثال کیفیت آموزش در آمستردام با مشکل مواجه است و افرادی در این شهر زندگی می‌کنند که مشکلات اقتصادی دارند، درحالیکه شهرداری نگران این نماد است. به نظر یکی از اهالی شهر:

روزی که این حروف نصب شدند را به یاد دارم که با اعتراض مردم همراه بود و حالا که آن را برداشته‌اند باز هم مردم معترض هستند،‌ پس به این نتیجه می‌رسم که مردم از تغییر خوش‌شان نمی‌آید.

آمستردام

راندی بولت از متخصصان سفر معتقد است:

خوشحالم که این نماد برداشته شد، چراکه به‌عنوان نمادی از گردشگری انبوه بدون فکر بود و گردشگران بیشتر ترجیح می‌دادند که جلوی موزه با این نماد عکس سلفی بگیرند تا از نقاشی‌های داخل موزه دیدن کنند.

در اوایل سال بود که راندی بولت اعلام کرد که آمستردام در حال تبدیل شدن به یک ونیز جدید است،‌ «شهری که گردشگران آن را غارت کرده‌اند». تعداد گردشگران به شدت افزایش یافته است. بخش‌هایی از شهر آمستردام در حال حاضر در تمام فصول شلوغ و پرازدحام هستند و به نظر می‌رسد که این شهر گرفتار یک جشنواره بسیار بزرگ شده است. تعداد عابران پیاده به حدی است که نمی‌توانند در پیاده‌روها تردد کنند و به همین دلیل به وسط خیابان‌ها می‌آیند.

آمستردام

خطوط دوچرخه‌سواری مملو از افرادی است که از زمان کودکی سوار دوچرخه نشده‌اند، آن‌ها کنار هم و به صورت فشرده تلوتلوخوران در این مسیر حرکت می‌کنند و به تماشای مناظر اطراف می‌پردازند و مردم محلی که به دنبال امور روزمره‌شان هستند را عصبانی می‌کنند.

البته فقط شهر آمستردام نیست که از بازی کلمات به‌عنوان شعار گردشگری خود استفاده کرده است،‌ شهرهایی مثل مراکش با عبارت «Djibeauty» و اسلوونی با عبارت «I Feel Slovenia» نیز همین روش را دنبال کرده‌اند. برای کسانی که به نماد «I Amsterdam» علاقه دارند هنوز جای امیدواری وجود دارد. این شعار بازاریابی در بخش‌های مختلف شهر نظیر فرودگاه اسخیپول (Schipol Airport) و دریاچه اسلوترپلاس (Sloterplas lake) به نمایش درمی‌آید.

درحالیکه برنامه‌ی حزب چپ سبز هلند (GroenLinks) مبنی بر برداشتن همه این حروف بود، اما حالا اعلام کرده‌اند که اجازه نصب آن‌ها در این مناطق را در صورت تقاضای مردم می‌دهد. در ضمن این حروف در قالب یک تور به سایر نقاط آمستردام نیز برده می‌شوند تا مناطق کمتر شناخته شده شهر را به گردشگران معرفی کنند.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه