زیباترین درخت های کریسمس در دنیا (قسمت دوم)

نسیبه گودرزی
نسیبه گودرزی شنبه، ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
زیباترین درخت های کریسمس در دنیا (قسمت دوم)

رقابت بر سر ساخت زیباترین درخت کریسمس در دنیا هر ساله با فرا رسیدن ایام سال نو میلادی، به شدت داغ می‌شود. در ادامه این مقاله می‌توانید با زیباترین درخت‌های کریسمس دنیا آشنا شوید.

امروزه درخت کریسمس و تزئینات آن به یکی از نمادهای جدایی‌ناپذیر جشن کریسمس و آغاز سال نو میلادی تبدیل شده است. مسیحیان و افرادی که کریسمس را جشن می‌گیرند تلاش می‌کنند هرسال تزئینات زیباتر و بهتری برای درخت خود داشته باشند. در قسمت اول مقاله با تاریخچه‌ی استفاده از درخت کریسمس و روش‌های متفاوت تزئیین آن آشنا شدید. در ادامه‌ی قسمت دوم می‌توانید با زیباترین و البته بزرگ‌ترین درخت‌های کریسمس در دنیا آشنا شوید. 

از دیرباز درخت کاج به‌عنوان نمادی برای جشن کریسمس شناخته شده است. درختی که با تزئینات رنگارنگ، گوی‌های درخشان و ستاره‌ی طلایی‌اش به نوعی یادآور این مناسبت است. اما امسال نوآوری‌های متعددی در زمینه تزئین  این درخت در دنیا پدید آمد. حتی گروهی پا را فراتر گذاشته و به جای درخت کاج، از انواع وسایل مختلف استفاده کردند تا نمایی از این درخت را یادآوری کرده و در عین حال خلاقیت و نبوغ خود را به معرض نمایش بگذارند.

درخت کریسمس مرکز راکفلر در نیویورک، آمریکا

درخت کریسمس

وقتی بحث تزئین درخت کریسمس به میان بیاید، شهر نیویورک در کشور آمریکا حتما جز یکی از شهرهای برتر خواهد بود. شاید معروف‌ترین درخت کریسمس در جهان، صنوبر معروف نروژی در مرکز راکفلر است که معمولاً بین ۲۱ تا ۳۰ متر ارتفاع دارد و هرساله به معرض نمایش در می‌آید. این درخت بسیار پر زرق و برق، یک سنت قدیمی آمریکایی است که به سال ۱۹۳۳ میلادی برمی‌گردد یعنی زمانی که کارگران ساختمانی، مرکز راکفلر را تاسیس کردند. این درخت به طور معمول ۸ کیلومتر چراغ‌ رشته‌ای دارد و یک ستاره ۳ متری که از جنس کریستال برند معروف سوراروسکی در بالای آن نصب می‌شود. دیدن این درخت روحیه شما را در طول تعطیلات عوض می‌کند. در اوایل ژانویه یعنی بعد از تمام شدن مراسم جشن سال نو که این درخت به پایین کشیده می‌شود، از الوار آن برای ساخت خانه و اهدا به نیازمندان استفاده می‌شود.

درخت کریسمس شنی در ساحل نخل غربی فلوریدا، آمریکا

درخت کریسمس

ایالت فلوریدا در طول سال تقریبا هیچ برفی ندارد، پس مردم این ایالت، درخت کریسمس خود را با آنچه می‌سازند که در محل زندگیشان به فراوانی پیدا می‌شود. درست حدس زدید، شن در این ایالت به خاطر وجود ساحل‌های زیاد، به وفور یافت می‌شود. اوایل ماه نوامبر، شن با کامیون‌های باری به اسکله ساحل نخل غربی تحویل داده می‌شود. جایی که مجسمه‌سازها شروع به طراحی شن‌ها به شکب یک درخت کریسمس ۱۰ متری می‌کنند. درخت شنی کریسمس ساحل نخل غربی تنها درخت شنی آن هم با وزن ۷۰۰ تن در جهان است که با نورپردازی و پخش موسیقی، هر شب در سراسر فصل تعطیلات، روشن می‌شود. برای تکمیل شدن تزئینات این درخت شنی، چهار مجسمه دیگر شنی با وزن ۲۵تنی آن هم به شکل‌های پری دریایی، ماهی بادکنکی و نهنگ ساخته می‌شود. 

تنها درخت کریسمس شنی دنیا، در ایالت فلوریدای آمریکا وجود دارد

درخت کریسمس شناور در ریو دو ژانیرو، برزیل

درخت کریسمس

برزیل کشوری است که جاذبه‌های زیادی دارد و دیدن این جاذبه‌ها در زمان کریسمس نه تنها متوقف نمی‌شود،‌ بلکه بیشتر هم می‌شود. منطقه‌ی «رودریگو د فریتس لگون» در شهر «ریودوژانیرو» خانه‌ی یک درخت کریسمس شناور به حساب می‌آید که بیش از ۸۲ متر طول دارد در آسمان معلق است. سنتی که از سال ۲۰۱۴ به همراه نمایش آتش‌بازی خیره‌کننده‌ای پایه گذاری شده است. این درخت هر سال باید روی یک لنج ساخته و با بیش از ۳ میلیون لامپ روشن شود. باتوجه به کمبود بودجه طی دو سال اخیر این درخت برپا نشد، ولی مسئولین کشور برزیل قول داده‌اند در کریسمس امسال مجددا آن را بسازند.

درخت کریسمس فروشگاه لافایت گالری در پاریس، فرانسه

درخت کریسمس

هر سال یک درخت کریسمس خیره‌کننده با ارتفاعی معادل ۴ طبقه‌ ساختمان، در فروشگاه لافایت گالری در پایتخت کشور فرانسه یعنی شهر پاریس برپا می‌شود. این درخت همیشه دارای تزئینات متفاوت برای غافلگیر و شاد کردن خریداران است. تزئینات قبلی شامل مواردی متفاوتی می‌شد. مانند «از سیاره دیگر» که ساخته شده با دکوراسیونی از طرحواره شهاب‌های آسمانی بود؛ «قطب شمال» که کاملاً از مقاله‌ی هنرمند فرانسوی لورنزو پاپس ساخته شد و «دیدنی دیدنی» که از فیلم مولین روژ الهام گرفته بود. درخت امسال توسط پیاژه یک ساعت‌ساز لوکس فرانسوی و با زرق‌ و برق‌های فراوان و رنگ‌های سبز و طلایی تزئین خواهد شد.

درخت کریسمس گوبیو در شهر گوبیو، ایتالیا

درخت کریسمس

چیزهای کمی می‌توانند موجب بیش از پیش زیباتر شدن تعطیلات سال نو شوند. یکی از این چیزها،‌دیدن یک درخت کریسمس به وسعت یک دشت وسیع و تشکیل شده از صدها درخت کاج واقعی و زنده است. در شهر گوبیو در کشور ایتالیا، درخت‌های کاج به صورت تکی در دامنه‌ی کوه اینگینو با مجموعه‌ای از لامپ‌ها تزئئین می‌شوند تا در نهایت تصاویری خیره‌کننده از یک درخت کریسمس با ارتفاع ۶۱۰ متر تشکیل می‌شود. درختی که از کوهپایه تا نوک کوه به اوج خود می‌رسد در و چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. هر سال این درخت که بزرگ‌ترین درخت کریسمس جهان هم هست، توسط یک نقش برجسته (مثل طرح صورت پاپ در سال ۲۰۱۴) روشن می‌شود.

درخت کریسمس ویلنیوس در ویلنیوس، لیتوانی

درخت کریسمس

در ساخت درخت کریسمس در مرکز شهر قدیمی ویلنیوس، ۷۰ هزار لامپ روشن باهم می‌درخشند تا برای هر کسی که در آسمان پایتخت لیتوانی با هواپیما پرواز می‌کند، قابل مشاهده باشد. درخت کریسمس ویلنیوس در میدان کلیسای جامع قرار داده با هزاران رنگ روشن تزئئین می‌شود که به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد تا زیر پرتو چراغ‌ها راه بروند. با این کار به آن‌ها احساس بودن در داخل درخت کریسمس داده می‌شود. در کنار این درخت زیبا، اسباب‌بازی‌هایی با حال‌وهو‌ای کریسمسی قرار داده شده است که بیش از ۲۶ هزار مترمربع را پوشش می‌دهد و به مکانی دیدنی برای خانواده‌هایی به فرزند تبدیل می‌شود. 

برزیل میزبان تنها درخت کریسمس شناور در دنیا است

درخت کریسمس تایپه در تایپه، تایوان

درخت کریسمس

درخت کریسمس تایپه که در مقابل تالار شهر تایپه در کشور تایوان ساخته می‌شود، مرکزی است که کمک می‌کند کل مناطق این شهر حال‌وهوای کریسمس به خود بگیرند. در کنار این درخت زیبا،‌ یک زمین‌بازی پر از وسایل بازی با موضوع کریسمس هم قرار داده می‌شود. در تایوان، کریسمس تعطیل عمومی نیست، اما این موضوع باعث نشده است که شهروندان این کشور خود را از پیوستن به خوشی تعطیلات سال نو میلادی محروم کنند. از جاذبه‌های دیدنی دیگری که در این فضای بزرگ کریسمسی یافت می‌شود، می‌توان به یک بازار گل ویژه‌ی کریسمس، محل برگزاری کنسرت‌های خیابانی، نمایشگاه و بازارچه و حتی زمین سورتمه‌سواری اشاره کرد.

درخت کریسمس در کاپیتول در شهر پی‌یر ایالت داکوتای جنوبی،‌ آمریکا

درخت کریسمس

اکثر مردم برای دیدن کوه راشمور به ایالت داکوتای جنوبی در کشور آمریکا سفر می‌کنند، اما مسافرانی که حوالی کریسمس از منطقه دیدن کنند، می‌توانند با دیدن ۹۰ درخت کریسمس که در محله‌ی کاپیتول شهر «پی‌یر» به نمایش در می‌آید، از پیاده‌روی خود لذت ببرند. این درخت‌ها توسط شرکت‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی، مردم و ادارات دولتی از سراسر ایالت داکوتای جنوبی جمع‌آوری و تزئین می‌شود. حوالی درخت کریسمس رسمی داکوتای جنوبی (درخت متعلق به فرمانداری ایالت) مرکز اصلی برگزاری جشن‌ها به حساب می‌آید. جشن‌هایی خاص که توسط افراد محلی در تپه‌های سیاه رنگ اطراف این درخت و با آتش‌بازی‌های خیره‌کننده‌ای همراه می‌شود. بیشتر درخت‌های کریسمس استفاده شده در این جشن‌ها از نوع مصنوعی هستند.

در این ایالت انجمن‌هایی  فعالیت می‌کنند که به شدت با تولید درخت‌های کریسمس مصنوعی مخالف هستند و آن‌ها را زیان‌بار می‌دانند. چون درختان واقعی پس از خشک شدن در چرخه طبیعت تجزیه می‌شوند؛ اما درخت‌های پلاستیکی یا ساخته شده از پی.وی.سی به محیط‌زیست آسیب‌های جبران ناپذیری وارد می‌کنند. گذشته از زیان‌های درخت‌های پلاستیکی، گیاهان واقعی که برای جشن کریسمس استفاده می‌شوند هم آسیب زا هستند و برای رشد بیشتر به آن‌ها سم‌های شیمیایی می‌زنند.

این انجمن‌ها معتقد هستند که بهترین راه جشن گرفتن، استفاده از درخت‌های کم‌تر آن هم تولید شده از طریق پرورش طبیعی و کاشت دوباره آن‌ها است. با این روش از نابودی درخت‌های طبیعی با تعداد زیاد جلوگیری شود که خود منجر به فرسایش خاک یا از بین رفتن زیستگاه موجودات زنده می‌شود. سوزاندن درخت‌های طبیعی بعد از پایان یافتن جشن‌های سال نو هم باعث انتشار دی‌اکسید‌کرین در هوا می‌شود که برای موجودات زنده زیان‌بار است و به اعتقاد این انجمن‌ها باید از این کار جلوگیری کرد. فعالیت‌ها و اطلاع‌رسانی‌های همین انجمن‌ةا باعث شده است تا امروزه در این ایالت با پایان یافتن جشن کریسمس، درخت‌های سرسبز را به باغ‌وحش‌ها ببرند تا حیوانات از آن‌ها تغذیه کنند. هرچند باز هم این مخالفت‌ها باعث نشده است رقابت بر سر ساخت زیباترین و بزرگ‌ترین درخت‌های کریسمس دنیا، متوقف شود.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه