۸ مومیایی باستانی در مصر کشف شد

بهاره غنچه
بهاره غنچه چهار شنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۰
۸ مومیایی باستانی در مصر کشف شد

۸ مومیایی باستانی با قدمت چندین هزارساله از دل خاک‌های مصر بیرون کشیده شد که احتمال می‌رود بر صنعت گردشگری این کشور اثرات مثبتی بگذارد و نرخ بازدیدکنندگان را افزایش دهد.

وزارت میراث تاریخی و فرهنگی کشور مصر از طریق صفحه فیسبوک خود اعلام کرده است که باستان‌شناسان ۸ تابوت سنگ آهکی شامل مومیایی را در هرم پادشاه آمینهات دوم کشف کرده‌اند. او دوازدهمین فرعون این سلسله بوده است که در بین سال‌های ۱۹۱۹ تا ۱۸۸۵ قبل از میلاد می‌زیسته است. این آثار در سایت باستان‌شناسی دشور (Dahshur) در ۴۰ کیلومتری جنوب قاهره کشف شده است.

به گفته دکتر مصطفی وزیری عملیات حفاری و کاوش از ماه اوت آغاز شده که نتایج آن کشف این ۸ مومیایی بوده است. باستان‌شناسان این مومیایی‌ها را متعلق به دوران سلطنت فرعونیان می‌دانند که از سال ۳۲ تا ۳۳۲ پیش از میلاد حکومت می‌کردند.  همچنین ۳ تن از این مومیایی‌ها سالم و حفظ شده و روی تابوت آن‌ها شکل یک انسان نقاشی شده است.

مومیایی مصر

در حال حاضر این مومیایی‌ها در انباری جهت حفاظت در دشور نگهداری می‌شوند. به گفته وزارت میرات تاریخی و فرهنگی این مومیایی‌ها در کارتونیج‌های نقاشی شده‌ایی قرار دارند. کارتونیج (Cartonnage) نوعی از ماده مصالح بوده است که در ماسک مرگ مصر باستان از دوره نخست میانی مصر تا دوران امپراتوری روم استفاده می‌شد. جنس آن از لایه‌های پارچه کتانی یا پاپیروس پوشیده با گچ بود. در آن دوران مصریان باستان با مومیایی کردن و استفاده از این تابوت‌های کارتونیجی سعی در حفظ جسم انسان برای زندگی مجدد داشتند که امروزه به یکی از مهیج‌ترین اکتشافات باستان‌شناسی تبدیل شده است. سال گذشته یک گورستان با ۱۷ مومیایی، یک روستای باستانی در دلتای رود نیل و یک آرامگاه ۴ هزار و ۴۰۰ ساله نیز در این کشور کشف شد.

به‌زودی تصاویری از این مومیایی‌ها در موزه‌های غردقه و شرم‌الشیخ برای بازدید عموم قرار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه