سوغات تفرش چیست؟

بهاره غنچه
بهاره غنچه شنبه، ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
سوغات تفرش چیست؟

بسیاری تفرش را به‌عنوان زادگاه دکتر محمود حسابی می‌شناسند اما جالب است بدانید که این شهر با سوغات و صنایع دستی بی‌نظیر خود نیز شهرت بسیاری دارد.

تفرش یکی از شهرهای استان مرکزی است که قدمت و تاریخچه‌ای کهن دارد. هرچند در رابطه با ریشه نام این شهر اظهارات متنوعی وجود دارد اما با اینحال مشخص نیست که نام تفرش چگونه انتخاب شده است. این منطقه دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری است که هرساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. مردمان این منطقه بیشتر به فعالیت‌های دامداری، کشاورزی و صنایع دستی مشغول هستند که همین امر سوغات بی‌نظیری را برای گردشگران فراهم کرده است. با ما همراه باشید تا با سوغات و صنایع دستی تفرش بیشتر آشنا شوید.

قالی‌بافی و گلیم‌بافی

قالی تفرش

عکس:‌ هنر فردی

قالی‌بافی و گلیم‌بافی از صنایع دستی محبوب تفرش به شمار می‌رود. از دیرباز تاکنون قالی و گلیم ایران با نقش‌های زیبا شهرت بسیار داشته است. گلیم نیز دست‌بافته‌ایی از پشم حیوانات اهلی است که هر منطقه طرح و نقش مخصوص به خود را دارد. طرح‌های ماهی در هم، مرغی، بازرجان، نقشه کلاخی، حسینخانی، پاگربه‌ای، بته جقه‌ای از طرح‌های بومی تفرش هستند که امروزه کمتر بافته می‌شود. قالی‌بافی و گلیم‌بافی که قدمت کهنی در این منطقه دارد یکی از فعالیت‌های اصلی زنان به شمار می‌رود.

تفرشی دوزی

تفرشی دوزی

عکس: ایران آنتیک

تفرشی دوزی یا درویشی دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی و انحصاری‌ترین صنایع دستی این منطقه است که به‌صورت انبوه تولید می‌شود. این رودوزی به‌صورت دوخت در حاشیه اطراف پارچه‌های پهن انجام می‌شود. در این دوخت که از نخ رنگی و کاغذ طرح استفاده می‌شود، ابتدا هنرمند نقش مورد نظر را روی کاغذ شطرنجی طراحی می‌کند، سپس کاغذ را روی پارچه زمینه قرار می‌دهد و اطراف آن را کوک می‌زند. در مرحله بعد با ابزار دوخت اقدام به پیاده کردن طرح روی پارچه می‌کند. در انتهای کار کاغذ طرح را نم‌دار و از پارچه جدا می‌کند و به اتوکشی و آستر زدن کار می‌پردازد.

منبت‌کاری و معرق

معرق تفرش

عکس: Elajan

منبت‌کاری و معرق روی چوب از دیگر صنایع دستی سنتی و محبوب این منطقه محسوب می‌شوند. جالب است بدانید که منبت‌کاری قدمتی چند هزارساله در ایران دارد.

مسگری و سفیدگری

مس تفرش

عکس: تابلوبوم

مسگری از صنایع دستی کهن ایران به شمار می‌رود که از گذشته تاکنون محبوبیت بسیاری داشته است. این صنعت در بسیاری از شهرهای ایران دیده می‌شود. مسگرها با توان خود و با ضرب چکش، انواع ظروف و اشیا مسی بسیار زیبا را خلق می‌کنند. صنعت مسگری امروزه به دو صورت سنتی و صنعتی در این شهر انجام می‌شود و ظروفی همچون سینی، تاس، دیزی، پارچ و هشت تکه را تولید می‌کنند. همچنین سفیدگری نیز از دیگر فعالیت‌های سنتی این منطقه محسوب می‌شود که ظروف مسی را با قلع قبل یا پس از خرید سفید می‌کنند. عموما بعد از خرید مس یا هر دو سال یکبار که ظروف به مرور زمان سفیدی خود را از دست می‌دهند و رنگ آن‌ها تیره می‌شود آن را جهت سفید کردن به سفیدگر می‌دهند. اکثرا در کنار بازار مسگرها می‌توان سفیدگرها را نیز یافت.

حکاکی خوشنویسی

حکاکی تفرش

عکس: SD Kala

حکاکی خوشنویسی روی انگشترها از سوغاتی‌های جذاب این منطقه است که از دیرباز خوش‌نویسان حکاکی تفرش، در ایران شهرت داشته‌اند. حکاکی با الماس که از روش‌های قدیمی در تفرش است، امروزه نیز رواج دارد و روی انواع فلزات انجام می‌شود.

سبدهای حصیری

سبد حصیری تفرش

عکس: گیوه دوز

سبدهای بافته شده حصیری از صنایع دستی روستای جلایر است که در شهر تفرش به فروش می‌رسد. این سبدها از ترکه‌های نازک چوب به‌صورت سبد گل، دم‌کنی و نان بند تهیه می‌شوند.

ظروف سنگی

ظروف سنگی تفرش

عکس: ایران آنتیک

ظروف سنگی یا به زبان بومیان «مزگو» همان هاون سنگی است که توسط روستای الویجان تولید می‌شود و برای خرد کردن مواد خوراکی سخت به کار می‌رود.

گیوه

گیوه تفرش

عکس: کهله

گیوه نوعی پاپوش سبک و بادوام است که در تفرش نیز بافته می‌شود. این پاپوش که کاملا با دست و از نخ قالی یا نخ ابریشم تولید می‌شود دارای کفی چرمی یا لاستیکی است.

سوغات خوراکی

میوه خشک تفرش

عکس:‌ دیار میرزا

بادام، گردو، میوه‌های خشک شده، لبنیات، رب انار، نخودچی، سنجد، ترشی، کشمش، عسل، عرقیات گیاهی، فتیر، سبزیجات دارویی خشک شده و.... از جمله سوغاتی‌های طبیعی و خوراکی تفرش است که به‌عنوان سوغات ایران در میان گردشگران خارجی و داخلی محبوبیت دارد.

گردو

عکس  از: وب‌سایت تفرشیا

عکس کاور: صنایع دستی کلوت

مطالب مرتبط:

دیدگاه