تور مجازی حافظیه؛ گشتی در باغ غزل ایران

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد یکشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
تور مجازی حافظیه؛ گشتی در باغ غزل ایران

آرامگاه حافظ یا حافظیه یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز بوده که معماری منحصر‌به‌فرد بخش‌های مختلف و حال و هوای عرفانی آن هر گردشگری را شیفته خود می‌کند.

یکی از جذابیت‌های شیرازگردی بازدید از آرامگاه حافظ یا حافظیه است. حافظ مقلب به لسان‌الغیب ستاره آسمان پرفروغ شعر و ادب پارسی است و نام او تا ابد جادوانه باقی خواهد ماند. بدون تردید دنیایی از راز و رمز و مفاهیم نغزی که می‌تواند چراغ راه زندگی ما باشند، در اشعار حافظ نهفته است و روح مریدان لسان‌العرفا با خواندن آن‌ها جلا پیدا می‌کند.

آرامگاه حافظ یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز، میعادگاه دیدار شیفتگان این شاعر شکرشکن پارسی است و با ورود به آن گویی به دنیای عرفانی دیگری پا می‌گذارید و مراحل سیر و سلوک را یکی پس از دیگری در می‌کنید. در این مطالب قصد داریم با استفاده از فناوری تور مجازی سری به بخش‌های مختلف این آرامگاه دو هکتاری بزنیم و با ویژگی‌های معماری شگفت‌انگیز آن آشنا شویم. اگر نیز می‌خواهید از نزدیک از این آرامگاه بی‌نظیر بازدید کنید و با تور به شیراز سفر کنید، می‌توانید انواع تور شیراز را در بخش تورها مشاهده کنید. 

حافظیه

آرامگاه حافظ که شاهکاری بی‌بدیل از آندره گدار، معمار و شرق‌‌شناس بزرگ فرانسوی بوده، در طول تاریخ اتفاقات بسیاری را پشت سر گذاشته و در دوران پهلوی به اوج زیبایی خود رسید و به‌شکل امروزی تبدیل شد.

نخستین مقبره حافظ ۶۵ سال پس از درگذشت او بر مزارش ساخته شد و در دوران صفویه و افشار تغییراتی در آن ایجاد شد. در دوران کریم‌خان زند تالاری با چهار ستون سنگی یک‌پارچه و یک باغ در مقابل مقبره ساخته شد و یک سنگ مرمر نیز روی مزار قرار داده شده که تاکنون تعویض نشده و سر جای خود باقی مانده است. در دوران قاجار فردی زرتشتی به نام ملا شاه جهان زرتشتی تصمیم گرفت بارگاه جدیدی برای حضرت حافظ بسازد؛ اما پس از گذشت مدت کوتاهی از آغاز ساخت این بنا، یکی از سادات بانفوذ دربار قجری دستور تخریب آن را داد.

حافظیه

عکاس: امین ملک‌زاده (خبرگزاری میزان)

آرامگاه حافظ که در شمال شیراز، منطقه حافظیه و نزدیک دروازه قرآن واقع شده، از ۷ بخش تشکیل شده که شامل محوطه جنوبی، رواق چهار ستونه، محوطه شمالی، آرامگاه حافظ، محوطه غربی، محوطه شرقی و آرامگاه خاندان قوام اشاره کرد.

محوطه جنوبی

حافظیه

منبع: گوگل مپ

در محوطه جنوبی آرامگاه باغ بزرگی وجود دارد که دارای بخش مختلفی از جمله دو نارنجستان بزرگ (وجود این نارنجستان باعث می‌شود در اردیبهشت فضای آرامگاه آکنده از عطر بهار نارنج شود)، باغچه بزرگ بلوار مانندی در وسط باغ که با گل‌ها و گیاهان زینتی به زیبایی تمام آراسته شده است، دو راهروی بزرگ در دو طرف باغچه برای رفت‌وآمد بازدیدکنندگان، دو باغچه در دو طرف راهروها که با درختان سرو و کاج احاطه شده‌اند و دو حوض بزرگ مستطیلی در میان خود جای داده‌اند. همچنین در ورودی آرامگاه نیز در این محوطه قرار گرفته است.

تصاویری از محوطه جنوبی حافظیه؛ منبع: گوگل مپ

تالار چهار ستونه

رواق چهار ستون حافظیه

منبع: گوگل مپ

تالار چهار ستون که به آن تالار بیست ستون، تالار حافظیه و تالار میانی نیز می‌گویند، مرتفع‌ترین نقطه آرامگاه بوده و آن را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. این تالار از بیست ستون تشکیل شده و به‌دلیل اینکه چهار ستون از زمان کریم خان زند در میان آن به یادگار باقی مانده، به این نام شهرت یافته است.

رواق چهار ستون حافظیه

www.islamoriente.com

در ضمن بهره‌گیری از سبک‌های معماری سلسله زندیه و هخامنشیان باعث شده است، این تالار جلوه زیبایی پیدا کند. در قسمت شرق و غرب این تالار دو اتاق وجود دارد که یکی متعلق به سازمان میراث فرهنگی و دیگری دفتر آرامگاه است.

رواق چهار ستونه

منبع: گوگل مپ

محوطه شمالی

حافظیه

منبع: گوگل مپ

آرامگاه لسان‌الغیب در این قسمت واقع شده و در ضلع شرقی و غربی آن دو حوض دیده می‌شود که منبع آب حوض بزرگ مجموعه هستند و در میان باغچه‌‌ای که با درختان بهار نارنج احاطه شده‌اند، قرار گرفته‌اند. در اطراف محوطه نیز باغچه‌های دیگری به چشم می‌‌خورند که با چمن‌کاری و درختان سرو و کاج آراسته شده‌اند.

حافظیه

منبع: گوگل مپ

از دیگر قسمت‌های این بخش از آرامگاه حافظ می‌توان ساختمان حافظ‌شناسی و کتابخانه در شمال محوطه، فروشگاه محصولات فرهنگی در شرق و چایخانه سنتی در غرب محوطه اشاره کرد. همچنین در کف قسمت شمالی مزار چند شخصیت مطرح سیاسی و ادبی اشاره کرد. کتیبه‌های خط ثلث و طرح‌های شمسه‌گونه تزیین‌شده در بیشتر نقاط محوطه شمالی به چشم می‌خورند.

حافظیه

منبع: گوگل مپ

آرامگاه حافظ

حافظیه

منبع: گوگل مپ

مزار حافظ در ارتفاع ۱ متری از سطح زمین قرار گرفته و چند پله مدور دسترسی به آن را ممکن می‌سازد. گنبد سبز بالای مزار که حاصل ترکیب ورق‌های مسی با آب و اکسیژن بوده، همچون نگینی سبز در آرامگاه خودنمایی می‌کند. این گنبد روی ۸ ستون سنگی یک‌پارچه که از دوران کریم‌خان به یادگار باقی مانده، استوار شده است. زیر این گنبد سبز رنگ کاشی‌های رنگی معرق و هشت بیت غزل نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. شکل گنبد کلاه سبز درویشان را در ذهن تداعی می‌کند.

گنبد حافظیه

منبع: ویکی پدیا

سنگ مزار حافظ

محوطه غربی

در این قسمت نیز فضای سبز کوچکی ایجاد شده که در میان آن حوض کوچک و نسبتا عمیقی دیده می‌شود. در این قسمت کلاس‌های آموزشی مرکز حافظ‌‌شناسی نیز برگزار می‌شود. در این قسمت نیز مزار چند شخصیت برجسته علمی و ادبی به چشم می‌خورد.

محوطه شرقی

حافظیه

منبع: گوگل مپ

در شرق محوطه و در سمت راست حیاط شمالی دیواری با ۱۴ طاق‌نما دیده می‌شود. در پشت این دیوار آرامگاهی خصوصی واقع شده که در سال ۱۳۸۶ با تغییراتی که در اطراف آن ایجاد شد، تحت‌عنوان محوطه شرقی به مجموعه آرامگاه اضافه شد. این آرامگاه اکنون به دفتر دوستداران حافظ تبدیل شده است.

حافظیه

منبع: گوگل مپ

آرامگاه قوام

در سمت چپ رواق بیست‌ ستونه اتاق بزرگی نظر شما را به خود جلب می‌کند که مدفن اعضای خاندان قوام‌السلطنه است. در کنار این اتاق بزرگ دو اتاق دیگر نیز دیده می‌شود. علاوه بر این دو اتاق ۶ اتاق دیگر نیز وجود دارد که ۳ اتاق آرامگاه بوده و ۳ اتاق دیگر به فعالیت‌های میناکاری، نقاشی، معرق‌سازی و میناسازی اختصاص داده شده است.

در پایان شما را به تماشای بخش‌های مختلف آرامگاه از طریق فناوری تور مجازی دعوت می‌کنیم. بدون شک آرامگاه حافظ در صدر جذاب‌ترین جاذبه‌های شیراز قرار دارد. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه