تبدیل دریای خزر به شوره زار

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۰
 تبدیل دریای خزر به شوره زار

با انتقال آب خزر به سمنان، دریاچه خزر تبدیل به شوره‌زار شده و جان هزاران موجود زنده نیز به خطر خواهد افتاد.

نخستین بار در زمان پترکبیر در روسیه طرح انتقال آب دریای خزر عنوان شد که به دنبال آن مسیر کشتیرانی از دریای خزر به دریای جنوب فراهم شود تا روسیه به آب‌های گرم دسترسی پیدا کند.

خدیجه گلین مقدم، استاد دانشگاه فرهنگیان مازندران، با بیان این‌که در ادوار ریاست جمهوری‌های مختلف در ایران، این طرح مورد بررسی قرار گرفت، بیان کرد:

در دولت‌ احمدی‌نژاد طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان قوت گرفت، اما تا وزارت نیرو آب شیرین‌کن‌های خود را تهیه و مقدمات کار را فراهم کند این دولت تغییر کرد و دولت دهم روی کار آمد. با توجه به این‌که این طرح در دولت احمدی‌نژاد پیوست شده بود، پیمانکار طرح انتقال آب خزر و وزارت نیرو اقدامات اجرایی دیگری را انجام می‌دادند که فعالان زیست محیطی به‌طور تصادفی در جریان این امر قرار گرفتند.

گلین مقدم افزود:

در ادامه ۲۰۰۰ نامه مخالفت توسط فعالان زیست محیطی جمع‌آوری و به‌طور غیرمستقیم توسط استانداران به رئیس جمهور روحانی ارائه شد و با توجه به چالش‌های زیست محیطی که این پروژه ایجاد می‌کند نمایندگان مردم نیز در مجلس به‌طور جدی باید پای کار آمدند.

مردم و مسئولان استان مازندران مانع از انجام چنین اقدامی می‌شوند.

نماینده‌های سمنان به تازگی پافشاری‌های خود را در انتقال آب دریای خزر به سمنان از سر گرفتند، رئیس جمهور برای حل این موضوع قرار شده به سمنان برود. با این انتقال، بلایی که بر سر دریاچه ارومیه آمد، بر سر خزر هم خواهد آمد.

با انتقال آب دریای خزر به سمنان، فاجعه زیست‌محیطی اتفاق خواهد افتاد و ۱۷ میلیون انسان و میلیون ها جاندار و گیاه رو به نابودی می‌روند.

پس از انتقال آب، شوره‌زار خزر خواهد ماند، بادهای قطبی که موجب بارش‌های مطلوب در سطح استان و کشور می‌شوند، پس از انتقال آب، نمک را به تمامی ایران پراکنده خواهد کرد.

عکس کاور از Seda Seda 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه