تاثیرات بزرگ اقتصاد گردشگری در سال ۲۰۱۸

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش دوشنبه، ۱۰ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
تاثیرات بزرگ اقتصاد گردشگری در سال ۲۰۱۸

شورای جهانی سفر و گردشگری در گزارشی به تاثیرات بزرگ اقتصادی صنعت توریسم در ۲۰۱۸ میلادی و چشم‌انداز پیش روی آن در سال‌های آینده پرداخت.

در گزاش جدید سازمان جهانی سفر و گردشگری آمده است که سهم مستقیم این صنعت در تولید ناخالص ملی که در سال ۲۰۱۷ برابر با ۲۵۷۰ میلیارد دلار بود (۳.۲ درصد تولید ناخالص ملی کل) در سال ۲۰۱۸ با ۴ درصد رشد همراه بوده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۸ به ۳۸۹۰ میلیارد دلار (۳.۶ درصد از تولید ناخالص ملی کل) برسد.

رشد و حصول اطمینان از اشتغال، یکی از دغدغه‌های دولت‌ها در سراسر جهان بوده است و صنعت سفر و گردشگری که پیش‌تر از هر ۱۰ شغل در سراسر جهان یک شغل را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم حمایت می‌کرد، نیروی محرکه‌ای پویا برای ایجاد فرصت‌های شغلی فراهم کرده است.

در سال ۲۰۱۷ میلادی، صنعت گردشگری در مجموع ۱۱۸ میلیون و ۴۵۴ هزار شغل در سراسر جهان به شکل مستقیم حمایت می‌کرد که ۳.۸ درصد از کل اشتغال جهانی است. انتظار می‌رود در آمارهای سال ۲۰۱۸ این رقم با رشد ۲.۴ رصدی به بیش از ۱۵۰ میلیون شغل برسد. شورای جهانی سفر و گردشگری پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۲۸ میلادی سهم مستقیم صنعت گردشگری در اشتغال‌زایی جهانی به ۴.۲ درصد برسد.

در سال ۲۰۱۷ سهم مستقیم و غیرمستقیم صنعت گردشگری در اشتغال‌زایی جهانی ۹.۹ درصد (۳۱۳ میلیون و ۲۲۱ هزار شغل) بود که در سال ۲۰۱۸ با رشد ۳ درصدی به ۳۳۲ میلیون و ۶۶۶ هزار شغل می‌رسد. چشم‌انداز اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم این صتنعت در سال ۲۰۲۸ میلادی بیش از ۴۱۳ میلیون شغل است که درآن صورت ۱۱.۶ درصد از اشتغال جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

بر اساس اطلاعات دیگری که در این گزارش آمده، صنعت سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷ در مجموع شاهد بیش از ۸۸۲۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بود و این رقم در سال ۲۰۱۸ نیز ۴.۸ درصد رشد داشته است. میزان این سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۲۸ میلادی نیز طبق پیش بینی‌ها به رقمی بالغ بر ۱۴۰۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

شغل گردشگری در ۲۰۱۸تا ۲۰۲۸

منبع عکس:ایسنا

 

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه