اجرای موسیقی های محلی و سنتی خطه شمال ایران در تالار رودکی

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۵
اجرای موسیقی های محلی و سنتی خطه شمال ایران در تالار رودکی

سومین شب از فستیوال موسیقی «آینه‌دار» با اجرای آوازها و آیین‌های مردم طبرستان و ترانه‌ها و آیین‌های مردمان گیل و دیلم برگزار شد.

سومین شب از پنجمین دوره فستیوال موسیقی «آینه‌دار» با اجرای مجموعه آوازها و آیین‌های مردم طبرستان (استان مازندران) و ترانه‌ها و آیین‌های مردمان گیل و دیلم (استان گیلان) برگزار شد. این فستیوال از ۱۲ آذرماه در تالار رودکی به روی صحنه رفته و میزبان موسیقی شمال ایران (دامنه شمالی البرز)؛ گیلان، مازندران و گلستان بود. شب سوم از این جشنواره موسیقی که با لالایی‌خوانی زنان خطه مازندران آغاز شده بود، با برگزاری نمادین مراسم عروسی محلی شامل تشت‌زنی، کشتی‌گیری، مراسم حنابندان و اصلاح سر داماد ادامه پیدا کرد.

پس از اجرای مراسم عروسی مازندرانی، برنامه آواز و نی چوپانی (گلی به گلی) روی صحنه رفت، که به‌دلیل فراموشی نوازنده در به‌همراه بردن ساز مذکور، تنها به‌صورت آوازخوانی برگزار شد.

پس از اجرای آواز بدون ساز، نوبت به اجرای گودارها رسید. گودارها خنیاگرانی هستند که در سراسر مازندران، به‌خصوص مناطق شرقی این استان پراکنده هستند. در این بخش، نوازنده با استفاده از کمانچه سه سیم که پشت کاسه‌اش باز بود، به اجرای موسیقی پرداخت. بخش اول این مراسم با اجرای شادیانه‌های منطقه ساری با استفاده از سازهای قرنه و سرنا، دسر کوتن و تنبک، پایان یافت.

بخش دوم شب سوم از این فستیوال، با اجرای سه روایت نی از پیشکسوتان منطقه تالش برگزار شد. این سه روایت که با شاز للوا و آواز تالشی همراه بود توسط ذبیح‌الله پوربابا، ۷۰ ساله از رضوان‌شهر گیلان، ایمان دلیری، ۷۰ ساله از ییلاقات ماسال و شکور شعبانی، ۶۰ ساله از شاندرمن به روی صحنه رفت.

این مراسم با اجرای آواها و ترانه‌های فولکلور گیلان با همراهی گروه ۱۰ نفره، گیلان‌خانی و اجرای موسیقی گیلان با صدای گل فشه (سوتک یا سوت گلی) به پایان رسید. اختتامیه این مراسم در ساعت ۹ شب روز سه‌شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۳۹۷، در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

منبع عکس: ایرنا

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه