سوغات فجیره، امارات متحده عربی

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
سوغات فجیره، امارات متحده عربی

فجیره، شهری تاریخی و آرام و مقصدی جذاب برای گردشگرانی است که میخواهند از شلوغی شهرهای بزرگ فاصله بگیرند. این شهر کوچک، سوغاتی‌های متنوعی دارد که نشانه‌هایی از فرهنگی اهالی منطقه است.

فجیره یکی از شهرها و شیخ‌نشین‌های هفت‌گانه‌ی امارات متحده‌ی عربی است. یکی از مناطق مهم و باستانی امارات متحده عربی در این اماره واقع است. این شهر به خاطر آثار تاریخی متعددی که دارد، مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و امکانات توریستی آن روز‌به‌روز بیشتر از گذشته، گسترش می‌باید.

این شهر مثل بسیاری از شهرهای تاریخی، بازارهای سنتی دارد و البته مراکز خرید مدرن هم در آن ساخته شده است.

اگر به فجیره سفر کرده‌اید و قصد دارید سوغات بخرید می‌توانید به بازارهای قدیمی و این مراکز خرید سر بزنید.

سوغات فجیره همان سوغاتی است که در غالب مناطق امارات و حتی بسیاری از کشورهای عربی اطراف، پیدا می‌شود. این سوغات عبارت است از صنایع دستی بومی، عطرها و هنرهای عربی و خوراکی‌هایی که با محصولات محلی تهیه می‌شوند. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین سوغاتی‌های فجیره و امارات را معرفی می‌کنیم.

بافته‌های سنتی Sougha

سوغات فجیره

هنر بافته‌های سنتی از قرن‌های پیش در امارات رایج است. زنان اماراتی از قرن‌ها پیش با استفاده از الیاف و مواد موجود و در دسترس مثل برگ نخل، ساقه‌های گیاهان و پوست حیوانات، بافته‌های زیبایی می‌آفرینند که از آنها برای تهیه‌ی محصولات مختلف مثل چادر، لباس و ظرف نگهداری آب و خرما استفاده می‌کردند.

امروزه در امارات یک موسسه به این هنر اختصاص یافته است تا این هنر را در بین زنان اماراتی و اهالی مناطق روستایی زنده نگه دارد. این بافته‌های سنتی و زیبا تماما کار دست هستند و امروزه آن را با کاربردهای جدید دنیای امروز، تطبیق داده‌اند. به جای تهیه‌ی چادر و ظرف جمع‌آوری خرما، از آنها محصولاتی مثل کیف، رومیزی، کوسن، دستبندهای سنتی و... تهیه می‌کنند. محصولاتی که مناسب خانه‌های مدرن است و زیبایی خاص به دکور منزل می‌دهد و هدیه‌ای خاص و بومی است.

این هنر بومی در بعضی از خانواده‌ها نسل به نسل منتقل شده است. در بازارهای سنتی می‌توانید این محصولات را مستقیما از هنرمندان، خریداری کنید.

سوغاتی‌های عربی

سوغات فجیره

فرهنگ زندگی بادیه‌نشینی باعث شده که اهالی این منطقه، وسایلی که به راحتی قابل حمل‌ونقل باشد برای خود تهیه کنند. مثلا جعبه‌های بزرگ چوبی که از آن برای حمل‌ونقل وسایل خود استفاده می‌کردند و البته این روزها به سختی پیدا می‌شود و اگر پیدا شود، بسیار گران است. یا درهای چوبی با طراحی‌های زیبا که امروزه نمونه‌های کوچک آن در مغازه‌های سوغات به عنوان وسیله‌ی تزیینی، به فروش می‌رسد.

از دیگر محصولاتی که با فرهنگ اهالی بومی این منطقه گره خورده است و آن را می‌توانید به عنوان سوغات تهیه کنید، فنجان‌ها و قوری مخصوص قهوه‌ی عربی است که به سمبل مهمان‌نوازی اهالی امارات، تبدیل شده است.

تسبیح‌های رنگارنگ از جنس‌های مختلف، یکی دیگر از سوغاتی‌های امارات است که مذهب اهالی را به خوبی نشان می‌دهد. قایق‌های کوچک چوبی، از دیگر محصولاتی است که در فروشگاه‌های سوغات خواهید دید و نشانی از زندگی در کنار دریا است.

خنجرهای دکوری که آنها را به زیبایی زینت می‌دهند از جمله سوغاتی‌های محبوب امارات است. زیورآلات سنتی عروسی که معمولا بسیار بزرگ هستند و با طرح‌های سنتی و زیبایی تزیین می‌شوند، معمولا توجه گردشگران را جلب می‌کنند. غتره یا چفیه، یکی دیگر از چیزهایی است که در فروشگاه‌های سوغات خواهید دید و بخشی از پوشش عرب‌های منطقه‌ی خاورمیانه است.

خرما، شکلات و شیرینی

سوغات فجیره

خرما یکی از محصولات بومی این منطقه است که تنوع بسیار زیادی دارد و آن را در هر بازار و فروشگاهی می‌توانید پیدا کنید. این میوه‌ی لذیذ و سرشاز از خاصیت، بخش مهمی از رژیم غذایی اهالی منطقه است. علاوه بر تهیه‌ی خرمای تازه از انواع مختلف، در امارات می توانید محصولات تهیه شده از خرما را نیز تهیه کنید. مثلا شیره یا انواع شیرینی و حتی خرماهایی که با روکشی از شکلات پوشانده شده‌اند.

نوعی شکلات در دبی تولید می‌شود که آن را با شیر شتر تهیه می‌کنند و یک محصول لوکس محسوب می‌شود. برای تهیه‌ی آن از دانه‌ی کاکائو، عسل و وانیل هم استفاده می‌کنند. این شکلات امروزه به سراسر دنیا راه پیدا کرده است و در شهرهای بزرگ دنیا، شعبه‌هایی برای عرضه‌ی آن افتتاح شده است. در امارات می‌توانید این شکلات را از فروشگاه‌های مخصوص خریداری کنید.

عطرهای عربی

سوغات فجیره

عطرهای عربی که آن را از صمغ چوب آگار تهیه می‌کنند، در طول تاریخ، یک محصول ارزشمند و تجاری بوده‌اند و امروزه هنوز هم به عنوان یک کالا و هدیه‌ی لوکس در امارات عرضه می‌شود. عطرها تنوع قابل توجهی دارند. به غیر از عطر، می‌توانید عود هم بخرید که همراه با عودسوزهای زیبا عرضه می‌شوند. اگر به عطرها و رایحه‌های سنتی علاقه دارید، حتما این سوغاتی را از امارات تهیه کنید. البته مدل‌های متنوع این عطرها با ترکیبی از عطرها و رایحه‌های مدرن نیز تولید می‌شود تا سلیقه‌ی افراد مختلف، تامین شود. بعد از انتخاب عطر می‌توانید از بین شیشه‌های عطر زیبا و تزیین شده‌ای که معمولا طرح‌های سنتی دارند، یکی را برای ریختن عطر در آن، انتخاب کنید.

ادویه و خشکبار

سوغات فجیره

ادویه و خشکبار، پای ثابت بازارهای قدیمی در محدوده‌ی خاورمیانه است. غرفه‌های زیادی در این بازارها به فروش ادویه‌جات و خشکبار اختصاص دارند. این غرفه‌ها و فروشگاه‌ها، محصولاتی از گوشه و کنار دنیا را عرضه می‌کنند. بهترین و متنوع‌ترین ادویه‌جات و ادویه‌های مخلوط با عطر و طعم خاص را می‌توانید از این فروشگاه‌ها بخرید. انواع خشکبار و گیاهان معطر نیز در این فروشگاه‌های عرضه می‌شود که سوغاتی خوبی برای علاقه‌مندان به خوراکی‌جات و آشپزی است.

مطالب مرتبط:

منبع visitabudhabi

دیدگاه