سافاری در بورنئو، تلفیق طبیعت زیبا و حیات وحش غنی

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
سافاری در بورنئو، تلفیق طبیعت زیبا و حیات وحش غنی

بورنئو یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای عاشقان حیات وحش و به خصوص دوست‌داران اورانگوتان‌ها است. این جزیره سرسبز جنوب شرقی آسیا مقصدی ایده‌آل برای سافای دوستان است.

کشورهای جنوب شرق آسیا به دلیل وضعیت اقلیمی و آب و هوایی خود، دارای طبیعتی دلپذیر و حیات وحشی غنی و قابل توجه هستند. با توجه به این خصوصیات، شاید چندان بیراه نباشد اگر بگوییم این کشورها می‌توانند مقصدی ایده‌آل برای دوست‌داران طبیعت گردی و علاقمندان سافاری و حیات وحش باشند. در این میان جزیره بورنئو یکی از مقاصد جذابی است که از امتیازات قابل توجهی در این زمینه بهره می‌برد.

بورنئو سومین جزیره بزرگ جهان است، این جزیره همچنین به عنوان بزرگ‌ترین جزیره آسیا شناخته می‌شود. جزیره بورنئو در بخش جنوب شرقی آسیا واقع شده و با جزایز مهم اندونزی در ارتباط است. در مجموع جاوه (Java) در شمال، سوماترا (Sumatra) در شرق و سولاوسی (Sulawesi) در غرب بورنئو واقع شده‌اند.

سافاری در حیات وحش غنی بورنئو

اما از منظر سیاسی این جزیره در میان سه کشور اندونزی در جنوب و مالزی و برونئی در شمال تقسیم شده است که از این نظر هم در جهان نمونه‌ای منحصربفرد به شمار  می‌رود. تقریبا ۷۳٪ ابعاد جزیره جزو قلمروی اندونزی محسوب می‌شود، این در حالی است که مالزی در مجموع ۲۶٪ مساحت بورنئو را به خود اختصاص داده است و در نهایت برونئی که در سواحل شمالی این جزیره واقع شده است، تنها یک درصد از کل جزیره را دربر می‌گیرد.

تقریبا کمی بیشتر از نیمی از جزیره در نیمکره شمالی قرار گرفته که دو کشور مالزی و برونئی را در شامل می‌شود. اما در مقابل اندونزی در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی گسترده شده است. دیگر ویژگی قابل ذکر این جزیره خوش آب و هوا، میزبانی یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های بارانی جهان است. در واقع جنگل‌های بورنئو یکی از جذابیت‌های غیرقابل انکار این جزیره است که قطعا ارزش بازدید کردن را دارد.

سافاری در حیات وحش غنی بورنئو

اما یکی از بزرگترین انگیزه‌ها برای گشت و گذار و تجربه سافاری در بورنئو و به ویژه بخش مالزیایی آن، بازدید از حیات وحش باشکوهی است که میزبان گونه‌های جالب توجهی از جانوران و گیاهان است. البته توجه داشته باشید که این وسعت و تنوع چشمگیر، باعث رونق صنعت گردشگری این منطقه و بالطبع برگزاری تورهای مختلفی است که اگرچه همگی سرگرم کننده و جالب توجه هستند، اما نیاز به بررسی بیشتر به ویژه از نظر قیمت دارند. در نهایت این سفر ماجراجویانه و مفرح بستگی کامل به بودجه مد نظر شما دارد. بنابراین اگر در زمینه مدیریت هزینه‌ها سختگیر هستید، حتما از قبل در مورد تورها و پکیج‌های مقرون به صرفه حیات وحش تحقیق کنید. اما بیش از هر چیز ببینیم چرا تعطیلات در برنئو و سافاری در این جزیره خاص و منحصربفرد است؟

قدیمی‌ترین جنگل بارانی جهان در این جزیره واقع شده است

اقوام بومی، فرهنگ و تاریخچه جالب توجه، جنگل‌های انبوه و زمردگون باستانی و البته حضور سرگرم کننده اورانگوتان‌ها عمده دلایل محبوبیت بورنئو در نزد گردشگرانی از اقصی نقاط جهان است. وسعت جالب توجه این جزیره باعث شده است که اینجا به راستی گنجینه‌ای درخشان از جاذبه‌های طبیعی باشد. در واقع باید اذعان کرد که بورنئو برای هر فرد با هر سلیقه‌ و هدفی کالایی برای عرضه دارد.

طبیعت بورنئو

خانواده‌ها، زوج‌های جوان، دوست‌داران طبیعت دلفریب و سواحل زیبا و البته علاقمندان به سافاری، همگی می‌توانند اوقات خوشی را در این جزیره سپری کنند. قدیمی‌ترین جنگل بارانی این سیاره در کنار کوهستان‌های ناهموار باستانی و رودخانه‌های پرجوش و خروشی که راه خود را به آرامی به سمت آب‌های کریستال گون دریای جنوبی چین باز می‌کنند، دورنمایی مهیج از طبیعتی به غایت سحرانگیز و مبهوت کننده را به نمایش می‌گذارند که توجه هر طبیعت دوستی را به خود جلب می‌کند. جالب است بدانید این جزیره گرمسیری حال و هوایی مشابه جزیره ماداگاسکار دارد.

از سوی دیگر اقامتگاه‌های جادویی در همراهی با سواحل تماشایی و وجود طیف گسترده‌ای از جانوران و گیاهان باعث شده که این جزیره انتخابی ارزشمند و قطعی در فهرست هر کسی باشد که به حیات وحش عشق می‌ورزد. بهشتی زمینی که به زیبایی هرچه تمام حیات وحش و مناظر طبیعی همچون جنگل و ساحل را در کنار هم قرار داده است و همین امر باعث شده که اینجا مقصدی ایده‌آل برای سفرهای ماه عسل، سفر با خانواده یا به صورت مجردی و در نهایت سفرهای گروهی (گروه کوچک) باشد.

سافاری در بورنئو

با این حساب عمده دلایل محبوبیت بورنئو در نزد گردشگران چیست؟

حیات وحش مبهوت کننده:

از جنگل‌های بکر و وحشی تا مناطق حفاظت شده، سافاری در بورنئو شامل حجم گسترده‌ای از مناظر طبیعی و البته حیات وحش غنی است. به لطف صدها گونه از پرندگان، خزندگان و پستانداران، بی‌شک حتی مشتاق‌ترین دوست‌داران حیات وحش هم دست خالی از این سفر به خانه خود بازنخواهند گشت.

سواحل زیبا و جنگل‌های وحشی:

سواحل زیبای این جزیره با آب‌های فیروزه‌ای رنگ با پس زمینه‌ای از جنگل‌های انبوه گرمسیری که گویی آنها را قاب گرفته‌اند، میزبان حیات آبی چشمگیری هستند که در این سیاره بی‌مانند است. لاکپشت‌های دریایی و وال کوسه، صخره‌های مرجانی و باراکودا، تلفیقی دوست داشتنی را رقم زده‌اند که نمی‌توان نسبت به آن بی‌اعتنا بود.

اقامتگاه‌های دوست‌دار طبیعت و استراحتگاه‌های بوتیک ساحلی:

اقامتگاه‌های لوکس و مجلل و استراحت‌گاه‌های ساحلی امکان اقامتی راحت، مملو از آرامش و البته خاطره‌انگیز را برای گردشگران مهیا کرده‌اند.

سافاری در بورنئو

اما اگر سافاری عمده دلیل شما برای بازدید از این جزیره است، در حیات وحش بورنئو چه چیزهایی انتظارتان را می‌کشد؟

گذراندن تعطیلات در بورنئو یک انتخاب ویژه برای عاشقان حیات وحش است. سرزمینی که میزبان مجموعه‌ای عظیم از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در معرض خطر بوده و حتی به خاطر حضور برخی از آنها شهرتی دو چندان پیدا کرده است. جانورانی از جمله اورانگوتان‌های جذاب اما سربزیر، میمون‌های پوزه دار پرسروصدا، خرس آفتابی و فیل‌های کوتوله، بخشی از ساکنان این منطقه را تشکیل می‌دهند.

اورانگوتان

بی‌تردید حضور این نخستی بانمک یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های حیات وحش برنئو است، هرچند امروزه به دلیل فعالیت‌های مخرب انسانی همچون تجارت الوار، عملیات حفاری نفت وگاز و البته گسترش مزارع و مناطق مسکونی، زیستگاه این موجودات آرام به سرعت در حال ناپدید شدن است. در واقع در سال‌های اخیر تنها چند مقصد محدود هنوز هم فرصت تماشای اورانگوتان‌ها را در زیستگاه طبیعی‌شان برای علاقمندان مهیا کرده‌اند.

با این حساب اگر عزم خود را جزم کرده و به دنبال تجربه‌ای شخصی‌تر از بودن در کنار این مخلوقات آرام هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به مراکز توانبخشی اورانگوتان‌ها بزنید. اما اگر تماشای آنها در زیستگاه طبیعی‌شان هدف اصلی شما از سفر به بورنئو است، پس مناطق اطراف «رودخانه کینه‌باتانگان» (Kinabatangan River) و «دره دِینِم» (Danum Valley) را که هر دو از حضور سبز جنگل‌های بارانی غنی بهره‌ برده‌اند را فراموش نکنید. البته به خاطر داشته باشید که از ماه مارس تا دسامبر بهترین زمان برای سفر به این جزیره و تماشای اورانگوتان‌ها است.

دره دینم

یک راه عالی برای جستجوی در سواحل و جنگل‌های برونئو استفاده از دوچرخه است. در برخی موارد برگزار کنندگان تورهای مسافرتی امکانات لازم برای اجاره دوچرخه را برای گردشگران فراهم کرده و دیگر نیازهای آنها را در طول مسیر حرکت‌شان فراهم می‌کنند. در اطراف رودخانه کینه‌باتانگان، مسیرهای مناسب و چشم‌نواز متعددی وجود دارد که قطعا دوچرخه سواران مشتاق را شیفته خود می‌کنند.

همچنین در مناطق جنگلی کمپ‌هایی وجود دارد که اصول اولیه بقا در طبیعت را به علاقمندان آموزش می‌دهند. در نهایت در برخی از سواحل برنامه شکار گنج برای کودکان مهیا است که به آنها فرصت می‌دهد برای یک روز در نقش دزدان دریایی ظاهر شده و سرگرم شوند. هرچند بزرگسالان هم می‌توانند در کلاس‌های هنرهای دستی یا آشپزی شرکت کرده و چیزهایی بیاموزند.

کلاس آشپزی در خلال سفر به برونئو

پوشش گیاهی و جانوری به واقع بهشتی زمینی را تداعی می‌کند. با حضور چشمگیر پانزده هزار گل و گیاه و سه هزار گونه‌ی مختلف درختان، انواع گل‌های ارکیده کمیاب و دوازده گونه «رافلزیا» (Rafflesia) که به عنوان بزرگ‌ترین گل جهان شناخته می‌شود، این قیاس آنقدرها هم غیر منطقی نیست. هرچند که این تمام جذابیت پنهان این جزیره نیست و طیف گسترده‌ی پرندگان ساکن جزیره هم بخشی از این زیبایی هستند که باعث شده بورنئو مقصدی ایده‌آل برای گذراندن تعطیلاتی بی‌نظیر با طعم سافاری باشد.

گل رافلزیا

اما بسیاری دوست دارند در کنار تجربه سافاری و بازدید از حیات وحش، اوقاتی را نیز به تجربیاتی سرگرم کننده‌تر اختصاص داده و به نوعی هیجان را تجربه کنند و اینجاست که پای جزایر دورافتاده و لذت غواصی اسکوبا به میان می‌آید.

بورنئو شاید خود یک جزیره بسیار بزرگ باشد، اما با این حال توسط جزایر متعددی احاطه شده که قطعا ارزش بازدید شدن را دارند. در این میان تعدادی از آنها به خاطر تجربیات بکری که در زمینه غواصی به علاقمندان ارائه می‌کنند چه در سطح آسیا و چه در سطح جهانی به شهرت رسیده‌اند. اگر به دنیای زیر آب علاقمند هستید پیشنهاد می‌کنیم که از فرصت استفاده کرده و سری هم به «پارک ملی سلیپادان» بزنید که یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه غواصی و تماشای حیات آبی این منطقه است.

پارک ملی سیپادان

فراموش نکنید در شهر کوتاکینابالو (Kota Kinabalu) هم مکان‌های دیدنی جالب توجهی برای بازدید وجود دارد. یکی از آنها «مرکز توانبخشی اورانگوتان سپیلوک» (Sepilok Orangutan Rehabilitation Centre) است که خانه‌ی تعدادی از اورانگوتان‌های یتیم یا آسیب دیده‌ای است که از جنگل نجات داده شده‌اند.

مرکز توانبخشی اورانگوتان سپیلوک

اما در خلال این سفر سرگرم کننده دوست ندارید سری هم به کوه‌های معروف این منطقه بزنید؟ پس حیات و وحش و سواحل دلپذیر را برای مدتی به دست فراموشی سپرده و نگاه به قله کینابالو بیندازید که در فاصله چند ساعتی از شهر کوتا کینابالو واقع شده است. بلندترین قله واقع در آسیای جنوب شرقی «قله کینابالو» (Mount Kinabalu) است که با ارتفاع ۴.۱۰۱ متر، ‌سر به آسمان ساییده و بر شهر صباح سایه افکنده است. اینجا بی‌شک یکی از جذاب‌ترین نقاط بورنئو است که در میان بازدیدکنندگان پرطرفدار است. راهنمایان محلی و باتجربه می‌توانند نقشی مؤثر در موفقیت این تجربه کوهنوردی منحصربفرد داشته و شانس شما برای فتح قله را افزایش دهند.

علاقمندان در طول مسیرهای در نظر گرفته شده، از میان مناطقی با پوشش متنوع گیاهی عبور کرده و از چشم‌اندازهای زیبای نواحی اطراف شگفت زده خواهند شد. فراموش نکنید بعد از این تجربه حتما سری هم به چشمه‌های آب گرم زده و خستگی این گشت و گذار سرگرم کننده را رفع کنید.

قله کینابالو

بورنئو در میان دو پهنه آبی اقیانوس هند و آرام گسترده شده است و این مسئله باعث تنوع قابل توجه جغرافیایی و صد البته سیاسی این جزیره شده است. در کنار انبوه جنگل‌های بارانی و طبیعت رنگارنگ، مردمان این سرزمین نیز رفتاری به غایت دوستانه دارند. آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا به گرمی از گردشگرانی که به بازدید این جزیره آمده‌اند خوشامد گفته و اسباب راحتی و آسایش آنها را فراهم کنند

با این حال بهتر است بدانید این سفر گاهی اوقات بسیار غیرقابل پیش‌بینی است. گاهی حین سفر روی رودخانه ممکن است قایقرانان باتجربه گشت و گذار را برای یک الی دو ساعت متوقف کنند، قایق را به کنار ساحل کشیده و در انتظار فروکش کردن طغیان آب منتظر بمانند. گاهی ممکن است از گردشگران خواسته شود که به مراسم جشن عروسی پیوسته یا در احترام به تابوت فردی فوت شده ادای احترام کنند. هرچند تمام این مسائل تجربه مسافرت شما به این سرزمین را منحصربفردتر کرده و خاطراتی پربار را برای‌تان به ارمغان می‌آورد، چون به هر حال آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم یک کشور دیگر خالی از لطف نیست.

فستیوال بورنئو

در نهایت با یک برنامه ریزی دقیق می‌توانید به نحو احسن از سفرتان به جزیره برونئو لذت ببرید. فقط کافی است از قبل هدف اصلی خود را از این گشت و گذار مشخص کرده و سپس به دنبال اجرای آن بروید. بورنئو همه امتیازات لازم برای فراهم کردن یک طبیعت گردی مفرح، یک بازدید دلپذیر از حیات وحش، یک استراحت سرشار از آرامش در سواحل سفید ماسه‌ای و تجربه هیجان انگیز از غواصی را دارد، پس از آنها درست استفاده نید.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از مطالعه آن و همراهی با ما لذت برده باشید. راستی مقصد مورد علاقه شما برای تجربه سافاری کجاست؟ آن را به ما نیز معرفی کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه