حقایق جالب در مورد ماداگاسکار

سودا سلیمی
سودا سلیمی جمعه، ۲۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
حقایق جالب در مورد ماداگاسکار

ماداگاسکار یکی از مناطق دور افتاده‌ی آفریقا است که امروزه موضوع تعدادی از مستند‌ها و انیمیشن‌های جالب بوده است.

اکثر افراد ماداگاسکار را با کارتون انیمیشنی که در سال ۲۰۰۵ میلادی ساخته شد شناختند، اکثر حیوانات و مواردی که در کارتون به آن اشاره شده بود با واقعیت ماداگاسکار مطابقت نداشت. ماداگاسکار از شرق آفریقا حدود ۴۰۰ کیلومتر فاصله دارد و منطقه‌ای دور افتاده است که شاید کمتر گردشگری به آنجا سر بزند. این کشور جالب و دورافتاده‌ی آفریقایی هنوز به کلی کشف نشده و رمز و راز بسیاری در آن نهفته است به همین خاطر است که این محل موضوع تعدادی مستند و فیلم هیجان‌انگیز قرار گرفته است. اگر شما بر حسب اتفاق تعدادی از آنها را دیده و مجذوب ماداگاسکار شده‌اید حتما ادامه‌ی مطلب را بخوانید. برای کسانی هم که تا به حال اسم ماداگاسکار را نشنیده‌اند هم این مطلب بسیار جالب بوده و ارزش خواندن را خواهد داشت.

برای مثال آیا می‌دانستید که ماداگاسکار روزگاری جزیی از قاره‌ی آسیا بوده است؟ آیا می‌دانید ورزش مردم محلی ماداگاسکار چیست یا مردم ماداگاسکار چه چیزی را پرستش می‌کنند؟ مطمینا چیزی در مورد لیبرتالیا (Libertalia) هم که قبیله‌ای هستند که در ماداگاسکار زندگی کرده و در قرن هفدهم میلادی توسط اروپایی‌ها کشف شدند نشنیده‌اید.

۱. امروزه هم از لحاظ جغرافیایی و هم از لحاظ سیاسی ماداگاسکار جزیی از قاره‌ی آفریقا است. در گذشته ماداگاسکار متعلق به قاره‌ی آسیا بود. حدود ۸۸ میلیون سال قبل این جزیره از شبه‌جزیره‌ی هند جدا شده و به آفریقا نزیک شده است.

ماداگاسکار

۲. از آنجایی که این جزیره از بقیه‌ی خشکی‌های کره‌ی زمین به دور بوده است، حیات وحش آن بسیار خاص و منحصر به فرد است و بسیاری از گونه‌های جانوری آن را نمی‌توان در سایر نقاط جهان دید.

۳. با مساحتی بیش از ۵۵۸ هزار کیلومترمربع، ماداگاسکار بعد از گرینلند (Greenland)، گینه‌ی نو و بورنئو (Borneo) چهارمین جزیره‌ی بزرگ جهان است.

۴. امروزه جمعیت محلی این منطقه بیش از ۲۲ میلیون نفر است که ۶۹ درصد مردم محلی زیر خط فقر بوده و درآمد روزانه‌ی آنها کمتر از یک دلار است.

۵. از سال ۱۸۹۷ تا ۱۹۶۰ میلادی، ماداگاسکار تحت سلطه‌ی فرانسه بود و امروزه هم یکی از دو زبانی که در این کشور صحبت می‌شود زبان فرانسوی است. بیشتر مردم این منطقه به زبان ماداگاسکاری صحبت می‌کنند.

۶. بزرگ‌ترین شهر و پایتخت ماداگاسکار شهر آنتاناناریوو (Antananarivo) است که فرانسوی‌ها به آن تانا (Tana) می‌گویند. این شهر، شهر مدرنی بوده و پر از ساختمان‌های بلند، کارخانه‌ها و واحدهای تجاری است. این شهر ۱.۶ میلیون نفری پایتخت سیاسی، اقتصادی، تحصیلی و فرهنگی و در واقع قلب کشور است.

۷. ماداگاسکار بهشتی برای گیاهان است. این منطقه بیش از ۱۵۰۰۰ گیاه و ۱۷۰ نوع درخت نخل (که این رقم سه برابر کل قاره‌ی آفریقا است) و همین‌طور ۸۶۰ نوع گل ارکید را در خود جای داده است.

۸. درختی که امروزه تبدیل به سمبل ماداگاسکار شده است درخت بائوبوب (Baobab) است. ۹ نوع مختلف از این درخت نادر در ماداگاسکار وجود دارد که شش نوع آن فقط و فقط مختص به ماداگاسکار است.

ماداگاسکار

۹. در گذشته ماداگاسکار محل استراحت دزدان دریایی بوده و شایعه‌هایی مبنی بر زندگی قبیله‌ای به نام لیبرتالیا در این منطقه وجود داشته است. بر اساس داستان‌ها عده‌ای از دزدان دریای هویت خود را قایم کرده و مدعی شده بودند که لیبریای هستند و در این منطقه حکومت کرده و قانون خود را بر پا کرده بودند. آنها با مردم محلی و سایر شهرها می‌جنگیدند و عده‌ای را زندانی کرده و عده‌ای را به بردگی می‌گرفتند.

۱۰. ماداگاسکاری‌ها بسیاری از سنت‌های خود را حفظ کرده‌اند. یکی از این سنت‌ها ورزش موراینگی (Moraingy) است که مبارزه‌ای با دست و پا است و در سراسر این کشور طرفداران زیادی دارد.

۱۱. هری راجاوناریمامپیانینا (Hery Rajaonarimampianina)، رئیس‌جمهور ماداگاسکار از سال ۲۰۱۴ میلادی تا به امروز، در بین سران دولت‌ها سخت‌ترین و طولانی‌ترین نام خانوادگی را دارد.

۱۲. بیش از ۸۰ درصد وانیل جهان از ماداگاسکار تامین می‌شود. بعضی دیگر از محصولات این منطقه قهوه، میگو و میوه‌ی لیشه (lychee) است.

۱۳. بیش از صد گونه لمور در ماداگاسکار زندگی می‌کنند که یک نوع معروف این لمورها، آی آی (Aye-Aye) است. این حیوان به دلیل ظاهر ترسناک و شیوه‌ی تغذیه‌اش بسیار عجیب است.

لمور در ماداگاسکار

۱۴. شاید طبیعت ماداگاسکار بسیار بکر باشد ولی این منطقه هم متاسفانه با مشکل تخریب بافت جنگلی مواجه است. با توجه به آلودگی‌ها و روند تخریب جنگل‌ها تخمین زده شده است که بیش از ۹۰ درصد جنگل‌های ماداگاسکار خراب شده‌اند.

۱۵. ورزش راگبی در ماداگاسکار بسیار پرطرفدار است و این کشور در حال حاضر رتبه‌ی چهل و یکم جهان را به خود اختصاص داده است. ماداگاسکار بیش از ۲۲۵۴۰ نفر ورزشکار ثبت‌شده‌ی راگبی و بیش از ۴۱۰ تیم راگبی دارد.

۱۶. دین غالب کشور ماداگاسکار دین مسیحیت است ولی بیشتر آنها انیمیست (Animist) هستند و به قدرت و نیروی اجداد و مردگان اعتقاد دارند. حتی ماداگاسکاری‌های مدرن هم، افراد مرده را عضوی از خانواده‌ی خود می‌دانند. بیشتر آنها مرده‌های خود را در پارچه‌های و در بالای صخره‌ها و غار‌های کوه‌ها دفن می‌کنند تا به سایر مردگان در بهشت نزدیک‌تر باشند.

ماداگاسکار

۱۷. شاید که ماداگاسکار مانند جزیره‌ی موریس گردشگر زیادی نداشته باشد ولی پتانسیل این کشور بالا بوده و سواحل زیبایی برای جذب گردشگران دارد.

۱۸. ماداگاسکاری‌ها در بازی پانتانک (petanque) که یک نوع بازی فرانسوی است ودر آن تعدادی توپ سنگین فلزی نزدیک به یک توپ کوچکتر چوبی قرار می‌گیرند، بسیار ماهر هستند. در سال ۱۹۹۹ میلادی یک ماداگاسکاری در این بازی قهرمان جهان شد.

۱۹. بسیاری از ماداگاسکاری‌ها به جادوگرها و همین‌طور پری‌های دریایی اعتقاد دارند. آنها باور دارند که برای دور ماندن از شر جادوگران باید صورتکی از جنس پوست نارگیل همراه خود داشته باشید و در مواجه با جادوگر به صورت خود بزنید.

۲۰. ماداگاسکار منطقه‌ی بسیار عجیبی از نظر پوشش گیاهی و آب و هوایی است. هوای آن از قله‌ی کوه‌ها تا زمین‌های هموار بسیار متغیر است. قسمت‎‌های هموار مزرعه‌ی برنج و قسمت‌هایی کویری هستند.

۲۱. طوفان‌های گرمسیری اکثرا سبب خرابی ساختمان‌ها در این منطقه شده و آسیب‌های زیاد مالی و همین طور جانی به بار می‌آورند. برای مثال در سال ۲۰۰۴ طوفان  گافیلو (Gafilo)، ۱۷۲ نفر را کشت و سبب بی‌خانمانی ۲۱۴۰۰۰ نفر شد و بیش از ۲۵۰ میلیون دلار خسارت به جا گذاشت.

۲۲. باستان‌شناسان اعتقاد دارند که انسان‌های اولیه ۳۵۰ سال قبل از میلاد مسیح به این جزیره آمده‌اند. این ادعا ماداگاسکار را به یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی جهان تبدیل کرده است.

ماداگاسکار

۲۳. ماداگاسکار در گذشته محل زندگی گونه‌ای کمیاب، به نام فیل پرنده بوده است. این پرنده بزرگ‌ترین پرنده‌ی جهان بوده است که وزنی برابر با ۵۰۰ کیلوگرم داشته است.این حیوان در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی و به دلایل نامشخصی یا شاید توسط انسان‌های اولیه منقرض شده است.

۲۴. تعداد زیادی از گونه‌های مارها بومی ماداگاسکار هستند. ۸۰ گونه‌ی مار در ماداگاسکار زندگی می‌کنند که هیچ‌کدام مار سمی نیستند.

۲۵. البته اشاره به این نکته هم ضروری است که بر خلاف کارتون انیمیشن ماداگاسکار، شیر، زرافه، گورخر و پنگوئنی در این منطقه وجود ندارند.

مطالب مرتبط:

منبع list25

دیدگاه