انتظار آسبادهای خواف برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی چهار شنبه، ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۰
انتظار آسبادهای خواف برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو

آسبادهای شهر «نشتیفان» شهرستان خواف استان خراسان رضوی از بزرگترین و بهترین مجموعه‌های خشت، گل و چوبی و قدیمی‌ترین بنا از نوع خود در جهان است که شایستگی ثبت در میراث جهانی یونسکو را دارد.

پرونده آسبادهای شهر نشتیفان شهرستان خواف استان خراسان رضوی که موردعلاقه گردشگران داخلی و خارجی است، یکی از غنی‌ترین و پرمحتواترین پرونده‌های پیشنهادی برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو محسوب می‌شود.

آسیاب‌‌های بادی نشتیفان، مشهور به آسبادها از بزرگترین و بهترین مجموعه‌های خشت، گل و چوبی و قدیمی‌ترین بنا از این نوع در جهان است که با تلفیق هنر و فن‌آوری، در خدمت مردمان دیروز و امروز بوده و هست.

این آثار تاریخی به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری این استان به شمار می‌رود که سالانه صدها گردشگر خارجی و هزاران گردشگر داخلی از آن دیدن می‌کنند.

ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، گفت:

این آثار تاریخی طبق درخواست سازمان میراث فرهنگی مبنی بر تهیه و تحویل پرونده ثبت جهانی آسبادهای نشتیفان در سال جاری، درصف اول ثبت فهرست جهانی یونسکو قرار دارد.

ابوالفضل مکرمی‌فر افزود که در سال ۲۰۱۸ مقدمات ارسال پرونده آسبادها به سازمان مرکزی برای ثبت جهانی فراهم شده و پرونده این اثر اواسط دی ماه امسال تکمیل و آماده تحویل می‌شود.

وی بیان کرد که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌دنبال ثبت جهانی آثاری است که استان‌های بیشتری نمونه این آثار را داشته باشند، به این ترتیب و با توجه به برخورداری از آسباد و به‌دلیل وجود بادهای ۱۲۰ روزه استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی مشمول پرونده ثبت جهانی آسبادها می‌شوند.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به مراحل پایانی انجام عملیات مستندنگاری و نقشه‌برداری آسبادهای نشتیفان خواف برای ثبت جهانی گفت: با هدف تهیه مدارک پرونده زنجیره‌ای ثبت آسبادهای ایران در فهرست میراث جهانی این مستندنگاری توسط پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران در حال انجام است.

محمد رکنی با بیان اینکه این آثار ارزشمند به تعداد ۳۰ آسباد در بافت قدیم شهر خواف واقع شده است، افزود که توسط گروهی متشکل از ۶ نفر با تخصص‌های نقشه برداری، مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی کار مستندنگاری و نقشه‌برداری انجام می‌شود.

وی عنوان کرد که ثبت جهانی آسبادهای خواف در قالب پرونده آسبادهای ایران به‌همراه آسبادهای استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان انجام می‌شود.

رکنی با اشاره به اینکه آسبادهای نشتیفان در خواف به‌عنوان آثار بهره‌مند از فن‌آوری تاریخی، هنر معماری و ارزش فرهنگی در جهان شناخته شده و وجهه جهانی دارد، گفت:

بازدید از این آثار با مشاهده فن‌آوری نحوه کار و آرد شدن گندم که متعلق به هزاران سال پیش است، موجب شگفتی گردشگران خارجی است.

وی با بیان اینکه استقبال گردشگران خارجی و داخلی از بازدید این آثار بسیار چشمگیر است، افزود که دست‌کم ۸۰ تور برنامه‌ریزی شده غیر از گردشگرانی که به‌صورت شخصی و خانوادگی مراجعه می‌کنند، در طول سه ماه پاییز امسال با حضور در این شهرستان از آسبادهای نشتیفان بازدید کرده‌اند.

 منبع عکس کاور: کجارو

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه