چهارباغ و فراز و نشیب های آن

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی چهار شنبه، ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۵
چهارباغ و فراز و نشیب های آن

با اجرای طرح پیاده راه‌سازی در خیابان تاریخی چهار باغ اصفهان، این خیابان تاریخی روزهای سوت‌وکوری را پشت سر می‌گذراند.

خیابان تاریخی چهارباغ که قرن‌ها است به‌عنوان قلب تپنده اصفهان شناخته می‌شود و مرکز رفت‌وآمد مردم شهر از هر قشر و طبقه‌ای است، به دلیل عملیات اجرای عبور مترو و بسته شدن مسیر تردد خودروها و جریان تردد به خیابان‌های کناری، ماه‌ها روزها و شب‌های سوت‌وکوری را از پشت سر گذراند.

تأکید بر بازگرداندن این خیابان به هویت آن در قرون گذشته و تبدیل آن به مرکزیت اقتصادی، فرهنگی و هنری شهر موجب شد تا به اجرای طرح پیاده راه‌سازی چهارباغ مسئولان شهرداری اصفهان بیش از متصدیان این نهاد در دوره‌های گذشته تأکید کنند. از سوی دیگر نیز زوایای دیگری از رونق و بی‌رونقی را طرح احیای دوباره چهارباغ، به همراه داشت.

تا پیش از اجرای طرح پیاده راه‌سازی خیابان چهارباغ به‌عنوان یکی از مراکز اصلی خرید مردم شناخته می‌شد، که با افت رفت‌ وآمد طی یک سال اخیر مواجه شده و این‌طور که در یک نگاه کلی به نظر می‌رسد مغازه‌های دیگر به جز چند اغذیه‌فروشی، روزهای خلوتی را سپری می‌کنند.

نفس کاسبان هم‌زمان با شلوغی و کلنگ‌زنی طرح پیاده راه‌سازی چهارباغ به شماره افتاده و کمر آن‌ها زیر بار کرایه‌های بالا و بی‌رونق بازار خم ‌شده است.

به گفته فروشنده‌ای که در این مسیر مغازه دارد مردم دیگر برای خرید همانند سابق به این خیابان نمی‌آیند و نسبت به گذشته میزان فروش ۵۰ درصد افت کرده است.

مغازه‌دار دیگری ادامه داد که وضعیت فروش خراب است و بازار فروش مغازه‌داران این خیابان طی چند سال گذشته و به‌خصوص با اجرای طرح پیاده راه‌سازی چهارباغ نابسامان شده است.

به گفته یکی دیکر از مغازه‌داران این وضعیت باید هرچه زودتر تغییر کند تا آنها برای ادامه کار دلگرم شوند. به دلیل کسادی بازار، برخی از مغازه‌ها در این مدت خالی و به صاحب مغازه تحویل داده ‌شده‌اند. اگر شهرداری برای جذب مشتری در این خیابان پتانسیل‌هایی در نظر نگیرد به‌ طور قطع شکست اقتصادی سنگینی در انتظار کاسبان چهارباغ خواهد بود.

منبع عکس کاور: کجارو

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه