زیباترین موزه های جهان کدامند؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش چهار شنبه، ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
زیباترین موزه های جهان کدامند؟

موزه‌های جهان، که آثار تاریخی زیبایی برای نگهداری میراث ارزشمند تاریخ بشری محسوب می‌شوند، خود یک اثر تاریخی و معماری جذاب هستند.

زیباترین موزه های جهان کدامند؟

موزه گوگنهایم در شهر بیلبائو از معروف‌ترین موزه‌های جهان در اسپانیاست. این موزه که توسط «فرانک گری» معمار معروف کانادایی طراحی شده است در کنار رود نرویون واقع شده و محل نگهدای آثار هنرمندان اسپانیایی و بین‌المللی است.

موزه هرمیتاژ در شهر سنت پترزبورگ روسیه یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین نگارخانه‌های هنری و موزه‌های تاریخ و فرهنگ بشری جهان است که در کرانه رودخانه نوا قرار داشته و محل نگهداری ۳ میلیون اثر است.

قصر پوتالا که روزگاری محل زندگی دالای‌لاما بود، سازه قرن هفدهمی در شهر لهاسا پایتخت تبت است که هم‌اکنون به‌عنوان یک موزه ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاخ بزرگ دارای ۱۳ طبقه و بیش از هزار اتاق و همچنین معابد چندصد ساله است.

موزه واتیکان در ایتالیا سالانه پذیرای پنج میلیون گردشگر است. حتی اگر به آثار هنرمندان نامداری چون«میکل‌آنژ» نیز خیلی علاقه‌مند نباشید، ساختمان این موزه خود یک اثر هنری فوق‌العاده است. این موزه در سال ۱۵۰۶ میلادی توسط پاپ ژولیوس دوم بنیان نهاده شده است.

موزه واتیکان

عکس از مجله آدراپانا

موزه سمیه در شهر مکزیکوسیتی توسط «فرناندو رومر» معمار مکزیکی و با مشاوره «فرانک گری» طراحی شده است. این موزه که دارای دو ساختمان متقارن است در میدان کارسو مکزیکوسیتی واقع شده و نمای آن‌ها از ۱۶ هزار شش‌ضلعی آلمینیومی شکل گرفته است که در هر زاویه‌ای سایه‌روشن ایجاد می‌کنند.

موزه «سالوادور دالی» در ایالت فولوریدای آمریکا محل نگهداری بزرگ‌ترین مجموعه آثار هنری «سالوادور دالی» خارج از اروپاست که توسط «رینولد» و «النا مورس» از دوستان نزدیک این نقاش معروف تاسیس شده است.

موزه اورسی پس از لوور فرانسه، مهم‌ترین و شلوغ‌ترین موزه فرانسه است که در محل قبلی ایستگاه قطار پاریس و در مجاورت رود سن قرار دارد. این موزه که دستور ایجاد آن در سال ۱۹۰۰ برای یک نمایشگاه جهانی صادر شد، خودش یک اثر هنری است که به آن کاخ‌هنرهای زیبا نیز می‌گویند.

ساخت موزه تاریخ هنر وین پایتخت کشور اتریش در سال ۱۸۷۱ آغاز شد و این موزه در سال ۱۸۹۱ برای بازدید عموم کار خود را آغاز کرد. این موزه کاخ‌مانند دارای طراحی داخلی شگفت‌انگیزی است و دارای یک سالن بزرگ گنبدی شکل و راه‌پله‌های بزرگی است.

موزه تاریخ و هنر وین

عکس از ایلیاگشت

موزه سلطنتی انتاریو که در شهر تورنتو واقع شده، موزه‌ای در حوزه هنر و تاریخ است که قدمت آن به اوایل قرن بیبستم میلادی می‌رسد و محل نگهداری شش میلیون اثر ارزشمند از جمله آثار ایرانی است

موزه اراوان در استان ساموت پراکان تایلند در واقع مجسمه‌ای پنج‌طبقه از اراون، فیل سه سر متعلق به اساطیر هندو است. در ساختمان این مسجمه که دارای سقف شیشه‌ای و رنگ‌آمیزی شده بسیار زیبایی است آثار آنتیک و قدیمی و مجسمه‌ نگهداری می‌شود.

موزه هنرهای اسلامی دوحه در قطر گرچه ۱۰ سال پیش (۲۰۰۸) راه‌اندازی شده است اما توانسته نام خود را به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری دوحه تثبیت کند.

موزه دوحه

عکس از ویکیپدیا

گالری اوفیتزی در شهر فلورانس ایتالیا یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین موزه‌های اروپاست. نقاشی «زایش ونوس» اثر «ساندرو بوتیچلی» را که از جمله نقاشی های معروف جهان به شمار می‌رود، می‌توان نماد زیبایی درونی موزه اوفیتزی دانست اما ساختمان و نمای بیرونی این موزه نیز با ستون‌های متقارن و پنجره‌های باشکوه به همان اندازه زیبا است.

موزه‌ی هنر معاصر نیتروی در شهر ریودوژانیروی برزیل توسط « اسکار نیمایر» معمار مشهور برزیلیدر سال ۱۹۹۶ و ساخته شده است.

منبع عکس کاور:Next Holidey 

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه