یک تریلیون تومان سهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بودجه ۹۸

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش چهار شنبه، ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵
یک تریلیون تومان سهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بودجه ۹۸

سهم بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بودجه سال ۹۸  در حدود یک تریلیون تومان، مشخص شد.

به دنبال تعیین بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۸ و ارائه آن به مجلس جهت تصویب، سهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از این بودجه ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومانی سال ۹۸ مشخص شد. علاوه براین، مجلس به تازگی طرح تبدیل این سازمان به وزارتخانه را بدون تحمیل هیچ‌گونه بار مالی به دولت، تصویب کرده است.

دولت در لایحه‌ای که سه‌شنبه چهارم دی‌ماه به مجلس تقدیم کرد، سهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری را از ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان، یک هزار و ۱۱۰ میلیارد و ۳۷۲ میلیون تومان (۱۱,۱۰۳,۷۲۰ میلیون ریال) تعیین کرد که این بودجه شامل دو بخش هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای می‌شود.

بودجه بخش هزینه‌ای که شامل سه بخش عمومی، متفرقه و اختصاصی می‌شود ۴۶۴ میلیارد و ۷۵۳ میلیون تومان برآورد شده است. بودجه مصوب این بخش در سال گذشته ۳۹۲ میلیارد و ۷ میلیون تومان بوده است. همچنین برای بخش تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای ۶۴۵ میلیارد و ۶۱۹ میلیون تومان بودجه پیش‌بینی شده است.

سهم پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از بودجه کلی این سازمان ۵۳ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان تعیین شده است. مرکز مطالعاتی منطقه‌ای حفظ میراث فرهنگی ناملموس در آسیای میانه و غربی نیز از مجموع این بودجه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سهم برده است. علاوه براین، برای شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بودجه در بخش تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای درنظر گرفته شده است.

در بخش مصارف پیش‌بینی شده افزایش سقف بودجه سال ۹۸ برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۶۸ میلیارد تومان، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ۱۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و برای مرکز مطالعاتی منطقه‌ای حفظ میراث فرهنگی ناملموس در آسیای میانه و غربی در حدود ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

در لایحه بودجه سال ۹۸ برای عوارض خروج از کشور نسبت به امسال تغییری صورت نگرفته است. دولت پیش‌بینی کرده از محل عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور یک تریلیون و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد جذب کند.

مطابق آنچه دولت در تعرفه‌های درآمدی خود برای بودجه سال آینده پیشنهاد کرده، درآمد حاصل از عوارض خروج از مرزهای کشور برای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان و برای عوارض خروج زائران حج تمتع و عمره نیز ۱۱۰ هزار تومان است که این رقم در سفرهای نوبت دوم به میزان ۵۰ درصد و در سفرهای سوم به بعد ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.

برای خروج هوایی زائران ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان و برای عوارض خروج زمینی و دریایی حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده است. عوارض خروج زائرین عتبات عالیات (زائران اربعین) از تاریخ ۲۴ شهریور تا ۱۲ آبان که از مرزهای زمینی به مقصد عراق از ایران خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف خواهد بود.

در این لایحه پیشنهاد شده مبلغ ۴۰۰ هزار ریال از عوارض خروجی برای توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص یابد. این بند در لایحه بودجه سال گذشته نیز آمده بود اما طبق اظهارات رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مستند به پرداخت دولت، تا کنون سهم این سازمان از عوارض خروج ۱۷ هزار تومان بوده است که علی‌اصغر مونسان چندی پیش از اعلام درخواست به دولت برای افزایش این سهم خبر داده بود.

بودجه پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای امسال ۸ هزار و ۳۲۲ میلیارد و ۱۳۵ میلیون ریال بوده است.

 

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه