کوش‌ آداسی در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
کوش‌ آداسی  در یک نگاه

کوش‌آداسی یکی از پر طرفدارترین شهرهای بندری بخش مدیترانه‌ای ترکیه به شمار می‌رود که به لطف سواحل فوق‌العاده، جزایر، غارها و پارک‌های متعدد هر سال پذیرای تعداد زیادی از گردشگران زیادی است.

کوش‌آداسی (Kuşadası)، در ۷۱ کیلومتری شهرستان مرکزی استان آیدین ترکیه و در نوار ساحلی منطقه‌ی اژه واقع شده‌ است. این شهرستان که از شمال با سلجوق و پاموجاک و از جنوب با شبه‌جزیره‌ی دیلک همسایه‌ است، در کانون مراکز مهم گردشگری از جمله ازمیر، مریم آنا (خانه حضرت مریم)، میلت، دیدیم، پاموکاله، مارماریس و بودروم قرار دارد.

کوش‌آداسی

بندر کوش‌آداسی  به‌علت نزدیکی به جزیره‌ی یونانی «ساموس» برای گردشگرانی که به ترکیه سفر می‌کنند، از جذابیت خاصی برخوردار است. از بندر کوش‌آداسی، در ماه‌های بهار و تابستان، سفر‌های منظم با قایق‌های موتوری به جزیره‌ی یونانی ساموس برگزار می‌شود. در ضمن این بندرگاه یکی از بزرگ‌ترین بندرهای ترکیه محسوب می‌شود و بسیاری از قایق‌ها و کشتی‌های دیگر کشورها و بین‌المللی نیز در این منطقه لنگر می‌اندازند.

نام کوش‌آداسی از دو واژه‌ی «کوش» (Kuş) به معنی «پرنده» و «آدا» (ada) به معنی «جزیره» گرفته شده است. در مورد تاریخ این شهر این‌گونه می‌توان گفت که شهر «افسوس» در ۳۰۰۰ ق.م. توسط ایونی‌ها در نزدیکی کوش‌آداسی کنونی تاسیس شد و در سال ۵۴۶ قبل از میلاد به تصرف ایرانیان درآمد. در سال ۲۰۰ قبل از میلاد امپراتوری روم این شهر را به تصرف خود درآورد و بعد از تقسیم امپراتوری رم، امپراتوری رم شرقی بر این شهر تسلط یافت.

یک زلزله باعث تغییر مسیر رودخانه، آب و هوا و در نتیجه نابودی شهر افسوس در نزدیکی کوش‌آداسی شد و بندر جدیدی با نام یونانی اسکالا نُوا (اسکله نو) در محل کنونی کوش‌آداسی تاسیس شد و جای بندرگاه افسوس را گرفت. پس از حمله‌ی سلطان محمد فاتح، این شهر در سال ۱۴۱۳ توسط امپراتوری عثمانی اداره می‌شد. در دوران سلطنت عثمانی‌ها، اسکالا نوا به داشتن ساختمان‌های باشکوه شهرت داشت.

کوش‌آداسی

جمعیت کوش‌آداسی ۶۴,۳۵۹ نفر است (۹۹ درصد آن را ترک‌ها تشکیل می‌دهند) که در مساحت ۲۶۴ کیلومترمربعی آن ساکن هستند. زبان رسمی، ترکی و واحد پول‌شان، لیر ترکیه است.

آب و هوای کوش‌آداسی معتدل است. تابستان‌های این شهر از اواخر آوریل (اوایل اردیبهشت) شروع شده و تا اواخر اکتبر (اوایل آبان) ادامه پیدا می‌کند و زمستان‌ها دمای هوا زیاد پایین نیست. بهترین زمان سفر به کوش‌آداسی بر اساس آب و هوا، دوازدهم مارس تا دهم ژوئن (۲۱ اسفند تا ۲۰ خرداد) و هفدهم سپتامبر تا دوم دسامبر (۲۶ شهریور تا ۱۱ آذر)، فصل بهار و پاییز است. 

فرودگاه ازمیر نزدیک‌ترین فرودگاه با فاصله‌ای نود کیلومتری از کوش‌آداسی، نزدیک‌ترین فرودگاه به این شهر است. حمل و نقل عمومی در کوش‌آداسی با تاکسی‌های ون اشتراکی و تاکسی‌های اختصاصی است، هرچند هزینه‌ی تاکسی‌ها تقریبا گران است.

کوش‌آداسی

از دیدنی های کوش‌آداسی می‌توان به جمعه بازار کوش‌آداسی، ناحیه بندرگاه، جزیره کبوتر، ساحل بانوان، ستور مارینای کوش‌آداسی و دژ مسجد اشاره کرد که باید در سفر به کوش آداسی از آن‌ها دیدن کنید. در ضمن کوش‌آداسی در نزدیکی مکان‌های مهم تاریخی از جمله موزه باستان‌شناسی افسوس، دیدیما (Didyma)، پریه‌نه (Priene)، شهر باستانی میلتوس (Miletos) قرار دارد.

در سفر به این شهر می‌توانید اقلامی نظیر فرش و گلیم، محصولات چرمی، ادویه‌جات، اشیا و ظروف سرامیکی و سفالی، سوغاتی‌های خوراکی مثل شیرینی، چای سیب ترکی،‌ مهره‌های چشم‌زخم و قهوه ترک را به‌عنوان سوغاتی تهیه کنید. 

گالری عکس‌های کوش‌آداسی ترکیه

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia kojaro

دیدگاه