فرانکفورت در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
فرانکفورت در یک نگاه

فرانکفورت به لطف آسمان‌خراش‌های بلند، خانه اپرا، سالن‌های تئاتر، باغ وحش، مراکز خرید، بیش از ۵۰ موزه و پارک‌های متنوع می‌تواند اوقات خوشی را برای گردشگران رقم بزند.

فرانکفورت (Frankfurt)، بزرگ‌ترین شهر ایالت هسن در آلمان است. این شهر به مدت پنج قرن شهر آزاد فرانکفورت نام داشت و یکی از مهم‌ترین شهرهای امپراتوری مقدس روم بود که در سال ۱۸۶۶ حاکمیت مستقل خود را از دست داد.

فرانکفورت به دو بخش تقسیم می‌شود: شهر قدیمی یا آلت اشتاد در حاشیه‌ی رودخانه و شهر جدید یا نیواشتاد که در شمال بخش قدیمی‌تر است. در بخش قدیمی شهر، اغلب تجار و صنعتگران ساکن شده‌اند که برخی از آن‌ها آداب و سنن اجدادشان را حفظ کرده‌اند؛  ولی شهر جدید، ترکیبی از مراکز تجاری و ساختمان های عمومی و مسکونی است.

فرانکفورت

فرانکفورت امروزه یکی از ثروتمندترین مراکز اروپا، قرارگاه بانک مرکزی اروپا و مهم‌ترین شهر اقتصادی قاره اروپا است. در ضمن این شهر میزبانی بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی معتبر همچون نمایشگاه‌ بین‌المللی اتومبیل فرانکفورت و نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت را برعهده دارد. فرانکفورت با قرارگیری در امتداد رودخانه‌ ماین، داشتن پرترددترین فرودگاه آلمان و محل اتصال چندین آزادراه آلمان، یکی از اصلی‌ترین مبادی حمل و نقل در آلمان به حساب می‌آید. موقعیت مرکزی فرانکفورت در اروپا نیز باعث رشد فرودگاه فرانکفورت شده‌ است.

نخستین اقوامی که در منطقه فرانکفورت سکنی گزیدند، قوم «فرانک‌ها» بودند که از نژاد قوم ژرمن به‌حساب می‌آمدند. کلمه «فورت» به معنای منطقه‌ای کم‌عمق است که انسان می‌تواند به‌راحتی از آن عبور کند. اسم فرانکفورت برای اولین بار در متن رسمی شارلمانی در ۲۲ فوریه ۷۹۴ میلادی ذکر شد. در دوران حکومت امپراتوری روم، فرانکفورت یکی از مهم‌ترین شهرهای منطقه بود. این شهر در جریان جنگ سی‌ساله آلمان بی‌طرف بود و در این جنگ آسیب زیادی ندید، ولی بلافاصله بعد از اتمام جنگ، طاعون گریبان‌گیر شهر شد و بسیاری از مردم فرانکفورت براثر این بیماری از بین رفتند. در جنگ‌های ناپلئون، فرانکفورت به دست نیروهای فرانسوی اشغال شد. یکی از مهم‌ترین جنگ‌هایی که تأثیر زیادی بر شهر فرانکفورت گذاشت، جنگ جهانی دوم بود که در جریان این جنگ فرانکفورت بارها بمباران شد و ۵۵۰۰ آلمانی در جریان این بمباران‌ها از بین رفتند.

فرانکفورت

فرانکفورت شهر تضادها است. بانکداران ثروتمند در کنار دانشجویان، کارمندان و مردم عادی در شهری که پرابهت‌ترین آسمان‌خراش‌های اروپا را در کنار ساختمان‌های قدیمی بازسازی‌شده در بردارد، در کنار هم زندگی می‌کنند. این شهر طبیعتی بسیار زیبا دارد و در دل این شهر جنگل عظیمی قرار گرفته است.«استادوالت» (Stadtwald) یا جنگل شهری، مساحتی برابر با ۳۸۶۶ هکتار دارد و به‌عنوان بزرگ‌ترین جنگل داخل شهر جهان شناخته می‌شود. جالب است بدانید یوهان ولفگانگ گوته، یکی از بزرگان ادبیات جهان در فرانکفورت متولد شد و نیمی از عمرش را هم در این شهر گذراند. علاوه بر آن در فرانکفورت موزه‌های هنری و گوناگون بسیاری در کنار گالری و باغ‌های دیدنی وجود دارد که این شهر را برای علاقه‌مندان جذاب‌تر کرده است.

حومه شهری فرانکفورت با قرار گرفتن در قلب منطقه راین-ماین، از سمت غرب به ماینتس و ویسبادن، از شرق به هانائو، از شمال به گیسن و از جنوب به دارمشتات محدود می‌شود و جمعیتی بالغ بر ۵,۵۰۰,۰۰۰ نفر دارد. فرانکفورت با مساحت ۲۴۸,۳۱ کیلومتر مربع، بعد از برلین، هامبورگ، مونیخ و کلن پنجمین شهر بزرگ آلمان به‌شمار می رود. با داشتن ۳۵ درصد مهاجر، این شهر یکی از مختلط‌ترین جوامع فرهنگی را در بین شهرهای آلمان دارد. جمعیت شهر فرانکفورت بالغ بر ۷۳۶,۴۱۴ نفر، واحد پول‌، یورو و زبان رسمی،‌ آلمانی است.

فرانکفورت

دمای میانگین در فرانکفورت بسیار متغیر است. با توجه به رطوبت، یک نیمه سال سرد و نیمه دیگر کم‌بارش با آب و هوایی دلپذیر روبه‌رو است. بهترین زمان سفر به فرانکفورت، اواخر فصل بهار، ماه‌های آوریل تا می (۱۲ فروردین تا ۱۰ خرداد) و اوایل فصل پاییز، ماه‌های آگوست تا سپتامبر (۱۰ مرداد تا ۸ مهر) است. در این دو بازه از سال، تابش نور آفتاب و چشم‌انداز سبز و رنگارنگ، فرانکفورت را در ایده‌آل‌ترین شرایط خود به شما نشان خواهند دارد.

این شهر نقطه تقاطع بسیاری از آزادراه‌ها و خطوط  راه‌آهن آلمان است. روزانه حدود ۶۵۰,۰۰۰ نفر بدون احتساب ساکنان به این شهر وارد می‌شوند. این شهر بخوبی به شبکه راه‌آهن، اتوبان و خطوط هوایی آلمان متصل است که دسترسی به این شهر را آسان می‌کند.

فرانکفورت

از دیدنی های فرانکفورت می‌توان به خیابان زیل،‌ باغ گیاه‌شناسی فرانکفورت،‌ کلیسای جامع فرانکفورت،‌ پل فرانکفورت، منطقه‌ی برنهایم فرانکفورت، جنگل شهر فرانکفورت، نمایشگاه کتاب فرانکفورت، مرکز تحقیقاتی فرانکفورت، باغ وحش فرانکفورت، موزه‌ی‎ ارتباطات فرانکفورت، بازار کریسمس فرانکفورت و موزه تاریخ طبیعی سنکن برگ اشاره کرد که باید در تور آلمان از آن‌ها دیدن کنید.

برای تهیه سوغاتی می‌توانید اقلامی نظیر صابون‌های معطر، نمونه‌های کوچک ماشین‌های کلاسیک و جدید،‌ پوشاک و لوازم ورزشی با آرم باشگاه اینتراخت،‌ محصولات چرمی، خردل فرانکفورت، پوشاک ورزشی Jack Wolfskin، کوزه‌های لعابی Bembel، شیرینی Bethmannchen و ماگ سرامیکی با تصاویر فرانکفورت را برای عزیزان خود تهیه کنید.

گالری عکس‌های فرانکفورت آلمان

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia kojaro

دیدگاه