چرا کشف اسکلت ۷هزار ساله در تهران منشا تحول نشد؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش سه شنبه، ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
چرا کشف اسکلت ۷هزار ساله در تهران منشا تحول نشد؟

در چند سال اخیر اسکلتی عهف هزار ساله از یک بانو در تهران کشف شد که می‌توانست در حوزه علمی و گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرد، اما چنین نشد.

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، آخر وقت روز دوشنبه در آیین پایانی پنجمین جایزه تهران در محل کاخ موزه گلستان، اظهارداشت: حدود چهار سال پیش اسکلت دختری ۳۸ ساله مربوط به چند هزار سال پیش در شهر تهران کشف شد که گروه‌های علمی، آزمایش‌های شناسایی را بر روی این اسکلت انجام دادند. وی افزود: پس از آن، گروه‌های هنری به طراحی شکل وی از روی نشانه‌ها پرداخته و در نهایت دانشمندان به اطلاعاتی از چند هزار سال پیش رسیدند.

عضو شورای شهر تهران در ادامه به جایگاه میراث تاریخی و فرهنگی مستقر در پایتخت اشاره کرد و گفت:

هر جای جهان اگر همانند میراث تاریخی تهران را داشتند، آن را زمینه ساز توسعه گردشگری در همه زمینه‌ها قرار می‌‌دادند.

وی تاکید کرد، از زیبایی و مسایل تاریخی تهران می‌توان برای توسعه تمام ابعاد شهری بهره برد. عضو شورای شهر تهران به اینکه سایر نقاط دنیا موزه و خاطره مجازی تولید می‌کنند و آن را مبنای سرمایه گذاری قرار می‌دهند اشاره کرده و در مورد مصوبات شورای شهر تهران چنین ادامه داد: در دوره سوم شورا یکی از اعضای شورا عنوان کرد که خیابان مولوی چه نسبتی با شهر تهران دارد که من در یادداشتی پاسخ دادم که وجب به وجب این خیابان خاطره و تاریخ است.

مسجد جامعی همچنین با اشاره به تاریخ قبرستان سر قبر آقا گفت:

در این قبرستان می‌توان مجموعه هنرهای ایران تا قرن ۱۳ را مشاهده کرد.

وی افزود: هنرهای موجود در مجموعه کاخ گلستان که با قدرت و پول شاهان ساخته شده بود را به عنوان تنها اثر جهانی تهران ثبت شده می‌توان در قبرستان سر قبر آقا مشاهده کرد.

عضو شورای شهر تهران گفت:

 در این قبرستان آثاری وجود دارد که در کاخ گلستان وجود ندارد.

محوطه بقعه سرقبر آقا مدفن سیدابوالقاسم، امام جمعه تهران در عهد محمدشاه و اوایل ناصرالدین شاه و نیز آرامگاه خانوادگی خاندان اوست. این قبرستان که در زمان محمدشاه قاجار خارج از حصار شاه طهماسبی شهر تهران واقع شده بود و تا نقاط موسوم به چاله سیلابی و بازار پالان دوزها ادامه داشت با گسترش پایتخت و ایجاد حصار جدید عهد ناصرالدین شاه به سال ۱۲۸۴ ه.ق به همراه محدوده بازار در داخل محدوده شهر قرار گرفت.

مسجد جامعی همچنین در ادامه از کاروانسرای خانات تهران به عنوان تنها کاروانسرای باقی مانده از عصر صفوی یاد و تصریح کرد: اگر تمامی این میراث را به عنوان مجموعه‌ای به هم پیوسته ببینیم می‌تواند زمینه لازم را برای توسعه بیش از پیش پایتخت فراهم کند.

منبع عکس کاور: عصر جنوب

 

مطالب مرتبط:

منبع irna

دیدگاه