آیا ما تماشاگران انقلاب بزرگ گردشگری خواهیم بود؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش سه شنبه، ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵
آیا ما تماشاگران انقلاب بزرگ گردشگری خواهیم بود؟

صنعت گردشگری با دنیای دیجیتال، آمیختگی عمیقی دارد، انقلاب چهارم بر تحول گردشگری تاثیر مستقیم دارد.چه کسی بهره می‌برد و چه کسی تماشا می‌کند؟

در سال ۲۰۱۸ تحولات دیجیتالی که در حوزه گردشگری آغاز شده بود، انقلاب جدیدی را در صنعت گردشگری ایجاد کرد. کشورهای در حال توسعه چاره‌ای جز پذیرش انقلاب صنعتی چهارم ندارند و کشورهای فقیر هم تماشاگران همیشگی چنین انقلاب‌هایی هستند.

تکنولوژی‌ها روز به روز در حال توسعه و ظهور هستند و دایما بر زندگی ما انسان‌ها تاثیر می‌گذارند. این خود، آغازگر انقلابی بزرگ در جهان است. انقلابی که این بار دانش و تکنولوژی و محتوا است که قرار است، آن را رقم بزند. از آغازانقلاب صنعتی اول که ماشین شروع به کار کرد تا کنون، از یک توانایی کلیدی بی‌بهره بود و آن قابلیت هوشمندی بود. اما در انقلاب صنعتی چهارم قابلیت هوشمندی به ماشین‌ها اضافه شد.

گردشگری به عنوان صنعت پیچیده‌ای که تمام صنایع را مستقیم و غیرمستقیم در بر می‌گیرد با ظهور هر انقلابی در صنعت، دستاوردهای خودش را داشته و تحولاتی منطبق با آن پیدا کرده است. هتل‌ها و صنعت میزبانی، فرودگاه‌ها و خطوط هواپیمایی، موزه‌ها و خدمات نوین، میراث فرهنگی و محافظت از آن، پایداری و توسعه، همگی در تحولات صنعتیِ سه نسل گذشته، دستخوش تغییر شدند و آن‌ها که این تحول را رقابت دیدند و در این رقابت بر دیگران پیشی گرفتند.

سالی که گذشت، دنیا در تمام ابعاد با تحولی به نام تحول دیجیتال همراه بود و گردشگری نیز از این موضوع مستثنی نبود. کشورهای توسعه یافته بسیاری از فرایندها را در حوزه دیجیتال آغاز کردند. اگر تمام رویدادهای سال ۲۰۱۸ را بررسی کنیم براحتی متوجه می‌شویم که دنیا پس از این چه سمت و سویی خواهد داشت. امسال یعنی سال ۲۰۱۸ دنیا متحد شد تا از تکنولوژی و نوآوری برای پیشبرد اهدافش بهره بگیرد.

در حقیقت، انسان در عصر حاضر تنها می‌تواند به تولید داده بپردازد و مابقی را به عهده ابزارهای تکنولوژی پیشرفته بگذارد تا به جای او پاسخگوی مشتری باشند و گردشگران را هدایت کنند.

صنعت گردشگری امروزه با دنیای دیجیتال، آمیختگی عمیقی دارد به طوری که شیوه‌های مسافرت مردم امروزی در دنیای دیجیتال تغییر کرده است. سال ۲۰۱۸ تحولات دیجیتالی که در حوزه گردشگری در سال‌های اخیر آغاز شده بود سبب انقلاب جدیدی در صنعت گردشگری شد و ۵ تکنولوژی مهم درحوزه دیجیتال دراین سال به ایجاد نوآوری در صنعت گردشگری پرداختند: تکنولوژی اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، داده‌های غول آسا و دستبندهای هوشمند.

اینترنت اشیا یعنی مثلا همه دستگاه‌های فیزیکی یک هتل از طریق اینترنت با هم در ارتباط باشند و بتوانند از طریق گوشی هوشمند کنترل و هدایت شوند. هوش مصنوعی نیز تحولی دیگر در صنعت گردشگری است، اینکه چگونه می‌توان کامپیوترها را وادار کرد تا مثل انسان‌ها فکر و رفتار کنند. سومین تحول، واقعیت‌های مجازی هستند که می‌توانند در مواقع نیاز، جای واقعیت‌های حقیقی را در گردشگری بگیرند.

آنچه برای تحلیل در اختیار اینترنت، هوش مصنوعی و کامپیوترها قرار می‌دهیم داده‌های خامی هستند که با برنامه‌ریزی‌های اینترنتی می‌توانند، به محتواهایی کاربردی تبدیل شوند و شکل اجرایی به خود گرفته و کاربردی شوند. به این داده‌های خام، بیگ دیتا می‌گویند. دستبندهای هوشمند، اتفاقی مهم در صنعت گردشگری هستند که می‌تواند یک گردشگر را از بدو سفر کنترل، هدایت، مراقبت و محافظت کند. این‌ها فقط بخشی از تحولات دیجیتال حوزه گردشگری در سالی که گذشت، بود.

تحولات دیجیتالی تاثیری عمیق بر بازار کار خواهند گذاشت که بواقع آن نیز انقلابی در فرایند مشاغل است. بنابر این باید بتوانیم خودمان را با تحولات جدید وفق دهیم. بسیاری از خدمات در آینده‌ای نزدیک بر مبنای تحولات دیجیتال انجام خواهد شد و گریزی از آن نیست. آموزش‌های متفاوت می‌توانند افرادی را تربیت کنند که توانایی کار در شرایط جدید را داشته باشند.

بخش گردشگری در این میان خط مقدم تحولات دیجیتال است، زیرا بیش از بقیه بخش‌ها نیازمند تنوع و ترکیب در نوآوری‌ها است. از طرفی گردشگری مستقیما با توسعه پایدار در ارتباط است و توسعه پایدار چاره‌ای جز این ندارد تا بتواند برای کنترل آسیب‌های وارده بر طبیعت، از هوشمندی در تحولات دیجیتالی بهره بگیرد.

منبع عکس کاور: کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه