نخستین نمایشگاه تخصصی پته دوزی کرمان در سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شود

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۵
نخستین نمایشگاه تخصصی پته دوزی کرمان در سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شود

پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور در تهران میزبان برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی پته‌دوزی کرمان می‌شود.

نمایشگاه تخصصی پته‌دوزی کرمان برای اولین بار از تاریخ اول الی پنجم دی ماه سال جاری در محل پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور در تهران با هدف سنجش و بررسی نوع دوخت، نقش‌های به کار رفته و مرغوبیت پته‌های قدیم با جدید و همچنین پژوهشی بر نمونه آثار گذشتگان و هنرمندان امروز برگزار می‌شود.

در نمایشگاه تخصصی پته دوزی کرمان که به همت خانم‌ها فاطمه سیدی و شهین ابراهیم‌زاده پزشکی از استادکاران به نام هنر پته‌دوزی کشور برپا شده، بیش از ۲۰۰ پته نفیس از دوره صفویه تا دوره معاصر به نمایش درآمده است.

پته‌دوزی یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین سوزن‌دوزی‌های سنتی ایران محسوب می‌شود که در تاریخ کرمان ریشه عمیقی دارد، در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار هنرمند پته‌دوز در استان کرمان مشغول به فعالیت هستند.

معاون صنایع دستی کشور از تعدادی از استادان هنر پته‌دوزی کرمان و ایران در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه تخصصی پته‌دوزی کرمان قدردانی کرد.

غلامرضا فرخی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از آغاز احیاء نقوش و دوخت پته آستانه شاه نعمت‌الله ولی ماهان در این نمایشگاه خبر داد و تاکید کرد:

این کار توسط دوزندگانی از استان‌های کرمان و تهران و با استفاده از نخ‌های کشمیری به سرپرستی خانم‌ها فاطمه سیدی و شهین ابراهیم‌زاده پزشکی انجام می‌شود.

بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این نمایشگاه پته‌های خام نیز عرضه می‌شود، علاقمندان به دوخت هنر پته‌دوزی می‌توانند لوازم و ابزار کار را نیز از محل این نمایشگاه تهیه کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه