وقتی کرامپوس ترسناک به استقبال کریسمس میرود

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
وقتی کرامپوس ترسناک به استقبال کریسمس میرود

با نزدیک شدن به ایام کریسمس، بابانوئل مهربان دوباره در مرکز توجه است. اما آیا می‌دانید در مقابل شخصیت سنت نیکلاس، کرامپوس ترسناک قرار گرفته است؟

یکی از المان‌های اصلی و مهم ایام کریسمس، حضور سانتا کلوز یا همان بابانوئل است. پیرمردی چاق، مهربان و قرمز پوش که کیسه‌ای از هدایا به دوش داشته و معمولا از دودکش خانه‌ها پایین رفته و جایزه بچه‌های خوب را زیر درخت کریسمس می‌گذارد. شخصیت بابانوئل با الهام از شخصیت کشیشی مسیحی به نام سنت نیکلاس شکل گرفته است. حضور بابانوئل شیرینی این ایام را یادآوری می‌کند به طوری که در روزهای نزدیک به کریسمس و سال نو، شاهد حضور بابانوئل‌ها در فروشگاه‌های بزرگ و مراکز تفریحی هستیم. آنها حتی رژه‌ای مخصوص به خود دارند.

بابانوئل

اما آیا می‌دانید در مقابل این شخصیت جالب، شخصیتی مخوف و اهریمنی هم حضور دارد که طعم ترس و وحشت را به ایام کریسمس بخشیده و استقبالی متفاوت را ایام رقم زده است؟

در ناحیه آلپاین هنوز هم سنت گرامیداشت سنت نیکولاس برپا است و این مراسم هر ساله در تاریخ ششم ماه دسامبر جشن گرفته می‌شود. در حالی که بسیاری از کودکان در این ایام چشم انتظار گرفتن هدایای زیبا و شیرینی‌های خوشمزه هستند، گروهی دیگر از شیطانی ترسناک با ظاهری دیو مانند می‌ترسند. شیطانی ترسناک با خلق و خویی تند و ناخوشیاند که کرامپوس (Krampus) نام دارد.

لغت کرامپوس از یک لغت قدیمی و کهن آلمانی گرفته شده و به معنی چنگال و پنجه (Krampen) است. این شخصیت به ویژه در افسانه‌های فولکلور اروپای مرکزی حضوری چشمگیر دارد. این افسانه به ویژه در کشورهایی همچون جمهوری چک، منطقه باواریا آلمان، اتریش، کروواسی، اسلوواکی، اسلوونی و شمال ایتالیا مورد توجه قرار گرفته است. منشأ اصلی شکل‌گیری این شخصیت هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، هرچند در این میان برخی از کارشناسان معتقدند داستان کرامپوس به دوران پیش از مسیحیت بازمی‌گردد.

کرامپوس

برخلاف بابانوئل، کرامپوس از دل تاریکی‌ها می‌آید تا کودکانی که شیطنت کرده و رفتار خوبی نداشتند را مجازات کند. از نظر ظاهری کرامپوس اهریمنی است دیو مانند که بدنش با خز پوشیده شده و دارای شاخ‌هایی شبیه به شاخ بز است. در عصر روز سنت نیکولاس کرامپوس در خیابان‌ها قدیم می‌زند و اینجاست که به جای هدایای کریسمسی، کابوس‌های ترسناک و شلاق در انتظار کودکان بدرفتار است. در این میان گاهی حتی کرامپوس کودکان را داخل گونی خود انداخته و آنها را به کنام تیره و تاریک خود می‌برد که در اعماق دنیای زیرین واقع شده است.

کرامپوس

مراسم رژه کرامپوس یکی از مراسم‌های سنتی و معروف ناحیه آلپاین است. مراسمی جالب توجه که با رژه‌ی مخصوص رنگ و لعابی جالب، متفاوت و البته ترسناک پیدا کرده و از این منظر می‌تواند مورد توجه علاقمندان دنیای گردشگری وحشت نیز قرار بگیرد. به همین خاطر اگر در هفته اول دسامبر در حال بازدید از ناحیه باواریا بودید، حتما از این سنت قدیمی نیز بازدید کنید. در این زمان از سال شاهد لشکری از مردان جوان هستیم که با استفاده از لباس‌های ترسناک و ماسک‌های چوبی کنده کاری شده و البته شاخ‌های بزرگ و مقدار زیادی خز و موی بلند در هیبت کرامپوس ظاهر شده و در خیابان‌ها به دنبال کودکان هستند.

رژه کرامپوس در باواریا

آنها همچنین زنجیرهای زنگ زده به دست گرفته و با به صدا درآوردن زنگ‌ها حضور خود را اعلام می‌کنند. شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از مردان جوان برای خلق ماسک‌های ترسناک و ظاهر وحشتناک‌تر با هم رقابت می‌کنند.

شاید یکی از معروف‌ترین رخدادهای مرتبط با رژه کرامپوس در بازار کریسمس شهر مونیخ برگزار می‌شود. معمولا از اوایل ماه ماه دسامبر و از ساعت ۳ الی ۵ بعدازظهر می‌توانید از این مراسم لذت ببرید. شاید ظاهر کرامپوس‌های بدلی خیلی ترسناک باشد، اما فراموش نکنید که آنها کاملا بی‌خطر هستند و مطمئن باشید که در کنار این ظاهر دلهره‌آور، دنیایی سرگرمی و تفریحات سرگرم کننده وجود خواهد داشت.

امسال شاید این فرصت ارزشمند را از دست داده باشید، شاید کرامپوس بعد از انجام مأموریت هرساله‌اش به اعماق زمین بازگشته باشد، اما کریسمس‌های دیگری هم در راه است. تا وقتی بابانوئل برای شاد کردن قلب‌های مشتاق و پخش هدایا سری به ما می‌زند، کرامپوس هم از مأموریت ویژه خود برای شکنجه دادن و ترساندن دست برنخواهد داشت.

کرامپوس

امیدوارم از آشنایی با این شخصیت مخوف لذت برده باشید. پیشاپیش کریسمس و سال نو میلادی را به هموطنان مسیحی عزیز تبریک گفته و تعطیلات و ایام شادی را برای‌تان آرزو می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع Rove

دیدگاه