هنگ کنگ در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
هنگ کنگ در یک نگاه

هنگ کنگ به شهر آسمان‌خراش‌ها مشهور شده است و موزه‌ها و پارک‌های متعدد، دیزنی‌لند، مرتفع‌ترین آسمان‌خراش‌های دنیا و هزاران جاذبه‌ی دیگر،‌ آن را به یک مقصد گردشگری تبدیل کرده است.

هنگ کنگ (Hong Kong)، منطقه‌ای خودمختار در جنوب کشور چین است. این منطقه طی سالیان سال با پیشرفت روزافزون همراه بوده است؛ به‌طوری که امروزه از مناطق توسعه یافته و همچنین از قطب‌های اقتصاد جهان محسوب می‌شود. هنگ کنگ همواره از جنبه‌های مختلف اقتصادی و گردشگری مورد توجه بوده است و به‌نوعی یکی از قطب‌های اقتصادی و سرمایه‌داری در جهان به حساب می‌آید. هنگ‌کنگ و چین، سیاست «یک کشور، دو سیستم» را دنبال می‌کنند که می‌تواند برای خارجی‌ها گیج‌کننده باشد.

هنگ کنگ

هنگ کنگ در ۶۰ کیلومتری شرق ماکائو در شرق دلتای رودخانه مروارید قرار گرفته و از شمال با استان گوآنگ‌دونگ و از جنوب با دریای چین جنوبی هم‌مرز است. هنگ کنگ شامل سه محدوده جغرافیایی اصلی یعنی جزیره هنگ کنگ، شبه‌جزیره کولون، و منطقه‌های جدید است و همچنین بیش از ۲۰۰ جزیره دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها جزیره لانتاو نام دارد.

نام هنگ کنگ برگرفته از دو کلمه‌ی چینی (Heung) و (Gong) به معنی «عطر خوش بندر» است که به رایحه‌ی آب جاری در رودخانه‌ها اشاره دارد. این منطقه از حدود پنج هزار سال پیش مسکونی بوده و آثاری از دوره نوسنگی در آن یافت شده‌ است. این شهر آسیایی در سال ۱۶۹۹ توسط کمپانی انگلیسی هند شرقی به تصاحب درآمد. بعدتر در سال ۱۸۹۸ دیگر جزایر این منطقه نیز تحت تصرف انگلستان درآمد و بالاخره در اول ژوئیه ۱۹۹۷ بود که به‌طور رسمی از انگلستان به چین واگذار شد.

هنگ کنگ

هنگ کنگ با ۸۰۰۰ ساختمانی که بیشتر از ۱۴ طبقه را در خود جای داده است، بیشترین تعداد آسمان‌خراش‌های دنیا را دارد. مردم هنگ کنگ با داشتن میانگین ضریب هوشی ۱۰۷، در صدر باهوش‌ترین مردم جهان قرار دارند. بالاترین میانگین عمر متعلق به هنگ کنگ است، این میزان برای مردان ۸۱ سال و برای زنان ۸۶ است. «پل تسینگ ما» (Tsing Ma Bridge) با ۱۳۷۷ متر طول در هنگ کنگ، بلندترین پل معلق جهان محسوب می‌شود که هم از ریل قطار و هم مسیر ماشین‌رو بهره می‌برد. هنگ‌کنگ به خاطر بندرگاه طبیعی عمیق خود که پذیرای کشتی‌های بزرگ باربری بین‌المللی است، شهرت دارد.

هنگ کنگ با جمعیت ۷٫۵ میلیونی خود و با تعداد ۱۳۰,۰۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع بیشترین تراکم جمعیت را در جهان دارد. بیش از ۹۰ درصد جمعیت این منطقه را چینی‌ها تشکیل داده‌اند و در جایگاه‌های بعدی مردم کشورهای فیلیپین، اندونزی و هند قرار دارند. تنها ۲۵ درصد هنگ کنگ شهری و قابل سکونت است، مابقی آن شامل ۲۴ پارک، تپه و کوه‌های کوچک و بزرگ، جنگل‌های انبوه و سواحلی است که البته دسترسی آسانی دارند. زبان اصلی مردم هنگ کنگ، چینی و در رده‌ی بعدی انگلیسی است. واحد پول هنگ کنگ، «دلار هنگ کنگ» (HKD) است که عنوان هشتمین پول پرمصرف‌ دنیا را دارد. هنگ کنگ ۲,۷۵۵ کیلومتر مربع مساحت دارد. اکثریت مردم هنگ کنگ دین به‌خصوصی نداشته و حدود ۴۳ درصد از مردم هنگ کنگ اعتقاداتی مربوط به سه دین بودایی، تائویسم و آیین کنفوسیوس دارند. در هنگ کنگ آزادی مذهب به درجه بالایی وجود دارد.

هنگ کنگ

بهترین زمان سفر به هنگ‌کنگ، بین ماه‌های اکتبر تا دسامبر (۹ مهر تا ۱۰ دی) است. این بازه زمانی از سال، با دمایی دلپذیر و قیمت‌های معقول اتاق‌ها همراه است. پس از سال نو با وجود کاهش دما، تعداد گردشگران به‌طرز محسوسی افزایش می‌یابد و همین امر باعث افزایش قیمت هتل‌ها و جمعیت زیاد در این شهر می‌شود.

پیدا کردن مسیر در هنگ کنگ با وجود تابلوهای اتوبوس و مترو به زبان انگلیسی راحت و آسان است. مسافران می‌توانند از مترو، قطار سبک شهری، اتوبوس، مینی‌بوس، قایق، تراموا و تاکسی برای حمل و نقل استفاده کنند. یکی از پیشرفته‌ترین خطوط مترویی در جهان متعلق به هنگ کنگ است، با میزان بیش از ۹۰ درصدی سر وقت بودن قطارهایی که توسط کامپیوتر و هوش مصنوعی برنامه‌ریزی می‌شوند. یکی دیگر از وسایل نقلیه‌ی حیاتی در هنگ کنگ تراموا یا قطارهای شهری است که به‌طور متوسط روزانه ۲۳۰,۰۰۰ مسافر را جابه‌جا می‌کنند.

هنگ کنگ

از دیدنی های هنگ کنگ می‌توان به موزه چای هنگ کنگ،‌ قله ویکتوریا، معبد من مو، صومعه‌ چی لین، معبد ونگ تای سین، روستای تای او،‌ پارک اقیانوس هنگ کنگ،‌ بازار شبانه‌ی خیابان تمپل، استار فری، دیزنی‌لند هنگ کنگ،‌ صومعه ده هزار بودا، مرکز نمایشگاهی و همایشی هنگ کنگ،‌ موزه‌ی دریایی هنگ کنگ و مرکز میراث و هنر تای کوان هنگ کنگ اشاره کرد که باید در تور هنگ کنگ از آن‌ها دیدن کنید.

برای تهیه سوغاتی می‌توانید اقلامی نظیر گربه‌ی شانس، چای، هنر چینی، مهر، لباس، محصولات هنگ کنگی مثل کاغذ کادو، وسایل تزیینی، زیورآلات، زیر بشقابی، شیشه‌ها و زیورآلاتی با طرح‌های سنتی و هنگ کنگی، ماشین‌های تومیکا، دکمه سر دست، و لوسترهای قرمز تهیه کنید.

گالری عکس‌های هنگ کنگ

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia kojaro

دیدگاه