الحاق جمهوری آذربایجان به طرح ویزای شینگن آسیای مرکزی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر یکشنبه، ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۵
الحاق جمهوری آذربایجان به طرح ویزای شینگن آسیای مرکزی

طرح ویزای شینگن آسیای مرکزی از ماه فوریه سال ۲۰۱۹ میلادی برای ازبکستان و قزاقستان به کار گرفته می‌شود، جمهوری آذربایجان نیز می‌تواند به این طرح ملحق شود.

رپورت، ویزای مشترک آسیای مرکزی موسوم به «Silk visa» شبیه ویزای شینگن اتحادیه اروپا است.

اولوگ بیک کاسیم خوجایوف، معاون کمیته دولتی گردشگری ازبکستان، با اشاره به اینکه از اوایل سال آینده میلادی اجرای طرح ویزای مشترک آسیای مرکزی آغاز می‌شود، گفت:

این ویزا با هدف اقدام مشترک برای جلب بیشتر گردشگران خارجی به منطقه آسیای مرکزی و به‌طور کلی معرفی هرچه بیشتر این منطقه به کار گرفته می‌شود.

معاون کمیته دولتی گردشگری ازبکستان اضافه کرد:

در حال حاضر قرقیزستان و تاجیکستان هم نسبت به طرح ویزای مشترک آسیای مرکزی علاقه نشان می‌دهند و قزاقستان برنامه‌ریزی کرده است جمهوری آذربایجان و ترکیه را نیز به این طرح ملحق کند.

شینگن به مجموعه کشورهای اروپایی گفته می‌شود که تحت پیمانی با همین نام، قوانین یک‌پارچه‌ای در راستای فعالیت‌ها و مقررات مرزی و مسافرتی خود، وضع کرده‌اند. به سبب همین پیمان، تمامی مردم کشورهای خارج از این اتحادیه، جهت سفر و اقامت در این مناطق، موظف به اخذ مجوز ورود و روادیدی جامع و واحد موسوم به «ویزای شینگن» (Schengen Visa) هستند.

مسافران خارج از منطقه‌ی شینگن می‌توانند با در اختیار داشتن ویزای شینگن، تحت زمان و شرایط مشخصی، به هر یک از کشورهای عضو این پیمان سفر کنند و در آن اقامت داشته باشند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه