چطور اسپانیا به یکی از مقصدهای محبوب دنیا برای لوکیشن فیلمبرداری تبدیل شد؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
چطور اسپانیا به یکی از مقصدهای محبوب دنیا برای لوکیشن فیلمبرداری تبدیل شد؟

اسپانیا یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در دنیا است که مورد توجه کارگردانان و تهیه‌کنندگان دنیای سینما نیز قرار دارد.

اسپانیا کشوری زیبا و متنوع است. یکی از آن کشورهایی که به خاطر ویژگی‌های خاصش، در فهرست مقصدهای سفر بسیاری از مردم قرار دارد و همه دوست دارند روزی به این کشور سفر کنند.

به‌خصوص بعضی از فیلم‌ها و سریال‌های بسیار محبوبی که در این کشور فیلمبرداری شده‌اند، باعث شده‌اند که این کشور بیش از گذشته مورد توجه مردم سراسر دنیا قرار بگیرد.

بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های محبوب دنیا، در این کشور فیلمبرداری شده‌اند که از بین آن‌ها می‌توان بازی تاج و تخت را نام برد. قصرهای باشکوه، طبیعت زیبا، فرهنگ و معماری خاص و مجموعه‌ای دیگر از عوامل، دست به دست هم داده‌اند تا کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان، توجه ویژه‌ای به این کشور نشان بدهند و برای خلق آثار هنری خود، آن را به‌عنوان لوکیشن فیلم انتخاب کنند.

امروزه اسپانیا یکی از مقصدهای محبوب دنیا برای فیلم سازی است. این محبوبیت، دلایل زیادی دارد. از جمله چشم‌اندازهای متنوع و البته کمک‌های مالی این کشور به فیلم‌سازان دنیا، که کار آن‌ها را تسهیل می‌کند.

لوکیشن، لوکیشن، لوکیشن

لوکیشن فیلم در اسپانیا

تنوع چشم‌اندازها در اسپانیا یکی از مهم‌ترین عوامل جلب توجه فیلم‌سازان به اسپانیا است. آن‌ها هرآنچه که برای تهیه‌ی فیلم‌های خود نیاز داشته باشند در اسپانیا پیدا می‌شود؛ از بیابان‌های غرب وحشی تا گستره‌های یخی سیبری. بیابان‌ها، کوهستان‌ها، شهرهای قرون‌وسطایی، کاخ‌های باشکوه با معماری اسلامی، آتش‌فشان‌ها، مناطق ساحلی سرسبز و انبوه و صخره‌های رویایی. هر دوره‌ی زمانی و هر نوع چشم‌اندازی که در فیلم باشد، در اسپانیا قابل فیلمبرداری است.

آلمریا در جنوب شرقی اسپانیا، میزبان بیابان تابرناس، تنها بیابان اروپا است. بیابان تابرناس، یکی از مناطق نیمه‌خشک اسپانیا است که در استان آلمریا جنوب شرق این کشور قرار دارد. آلمریا خشک‌ترین ناحیه‌ی اروپا است و بارش سالانه‌ی این منطقه کمتر از ۱۵۶ میلی‌متر در نوار ساحلی است.

 در اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰، این منطقه مورد توجه فیلم‌سازی به نام سرجو لئونه قرار گرفت؛ کسی که شهر غرب وحشی را اینجا ساخت و از آن برای فیلمبرداری فیلم‌های متعددی مثل  به خاطر یک مشت دلار، به خاطر چند دلار بیشتر و خوب، بد و زشت استفاده کرد.

به خاطر یک مشت دلار، عنوان اولین قسمت از «سه‌گانه‌ی دلار» به کارگردانی سرجو لئونه است که در سال ۱۹۶۴ اکران شد. لئونه این فیلم را بر اساس فیلم یوجیمبو اثر آکیرا کوروساوا ساخت. این فیلم بازیگر نقش اولش را، که کلینت ایستوود بود، تبدیل به یک ستاره کرد.

در سال ۱۹۶۲، کارگردان بریتانیایی، دیوید لین، بخش‌هایی از فیلم تاریخی خود به نام «لورنس عربستان» را در اسپانیا فیلمبرداری کرد. بیابان جنوبی این کشور در این فیلم، نقش خاورمیانه را بر عهده داشت.

لورنس عربستان، فیلمی حماسی بر اساس زندگی توماس ادوارد لورنس، محصول ۱۹۶۲ بریتانیا است.

در یک ویدیوی تبلیغاتی که در سال ۲۰۱۳ توسط کمیسیون فیلم اسپانیا منتشر شد، ویژگی‌های این کشور که آن را به مقصدی مناسب برای فیلمبرداری تبدیل کرده است، عنوان شد. از جمله ۳۰۰ روز آفتابی در طول سال، ۱۶۵۰ مایل مربع، بیابان و ۱۰ نوع اقلیم و آب‌وهوای متنوع.

آب و هوا

یکی از دلایلی که باعث شده اسپانیا مقصد مناسبی برای فیلمبرداری باشد، آب و هوای آن است. تنوع آب و هوایی معمولا مورد توجه فیلم سازان قرار می‌گیرد. از آب‌وهوای خشک و نیمه‌خشک  گرفته تا قله‌های پوشیده از برف در مناطق کوهستانی، اسپانیا به‌قدری متنوع است که هر نوع نیازی را در زمینه‌ی فیلم سازی برطرف می‌کند.

بعد از لورنس عربستان، دیوید لین دوباره اسپانیا را برای فیلم دیگرش به نام «دکتر ژیواگو» در سال ۱۹۶۵ انتخاب کرد. ماجرای این فیلم در شوروی می‌گذشت ولی فیلمبرداری در این کشور قابل انجام نبود چون این کتاب، در شوروی ممنوع شده بود.

او ابتدا اطمینان حاصل کرد که در لوکیشن انتخابی حتما برف باشد ولی آن زمستان، یکی از گرم‌ترین زمستان‌های اسپانیا بود. با این حال، بازیگران را می‌بینید که کلاه‌های خز بر سر دارند. این فیلم در مرکز اسپانیا فیلمبرداری شد و برای شبیه‌سازی بارش برف از  سنگ مرمر خرد شده استفاده شد. صحنه‌ی کامل مربوط به مسکو نیز در جایی خارج از مادرید فیلمبرداری شده است.

لوکیشن فیلم در اسپانیا

دکتر ژیواگو فیلمی بر اساس رمانی به همین نام از بوریس پاسترناک در سال ۱۹۶۵ با بازی عمر شریف و جولی کریستی ساخته شد. این فیلم، به‌ظاهر، داستان زندگی پزشکی شاعر به نام یوری ژیواگو و عشق جاودانه‌اش لارا را روایت می‌کند ولی در واقع آینه‌ای از جامعه‌ی روسیه درگیر انقلاب در نیمه‌ی اول قرن بیستم است.

فیلم «دیگران»، محصول سال ۲۰۰۱، فیلمی در ژانر وحشت در مورد یک خانه‌ی تسخیر شده است که ماجرای آن در جریان جنگ جهانی دوم در جزیره‌ی Channel Island of Jersey اتفاق می‌افتد ولی در واقع در شمال اسپانیا فیلمبرداری شده است.

دیگران فیلمی گوتیک ترسناک آمریکایی-اسپانیایی محصول سال ۲۰۰۱، به کارگردانی و نویسندگی آلخاندرو آمنابار با بازی نیکول کیدمن است. این فیلم ۸ جایزه‌ی گویا، که شامل بهترین فیلم و بهترین کارگردانی می‌شود، برده است. جوایز گویا، جایزه ملی و معتبرترین جایزه سینمایی کشور اسپانیا است.

شمال اسپانیا برخلاف نواحی بیابانی جنوبی، بارندگی بیشتر و در نتیجه پوشش گیاهی سرسبز و انبوه و مناظر غبارآلود زیادی دارد که برای فیلمبرداری چنین فیلمی، مناسب است.

کمک‌های مالی

لوکیشن فیلم در اسپانیا

شرکت‌های خارجی که اسپانیا را برای فیلمبرداری انتخاب کنند، ۲۰ درصد تخفیف مالیاتی می‌گیرند. این درصد تخفیف مالیاتی برای جزایر قناری ۴۰ درصد و در نابارا ۳۵ درصد است. همین مسئله یکی از دلایلی است که باعث جلب توجه فیلم‌سازان به این منطقه می‌شود.

پارک طبیعی باردناس رئالس (Bardenas Reales Natural Park) در نابارا، یک اقلیم نیمه‌خشک یا بدبوم است که گستردگی آن به ۴۱۸۴۵ هکتار می‌رسد و در جنوب شرقی نابارای اسپانیا قرار دارد. خاک این بیابان از رس، گچ و ماسه‌سنگ تشکیل شده است. صخره‌های این منطقه به‌دلیل فرسایش توسط آب و باد، شکل‌های عجیبی به خود گرفته‌اند ازاین‌رو منظره‌هایی تپه‌های منفر یا دره‌های عمیق اینجا دیده می‌شود.

این پارک ملی را می‌توانید در فصل ششم سریال محبوب «بازی تاج و تخت» به‌عنوان دریای دوتراکی ببینید.

این بیابان ۴۵ کیلومتر از شمال تا جنوب و ۲۴ کیلومتر از شرق به غرب گسترده شده است.

در فیلم «جیسون بورن» محصول سال ۲۰۱۶، بخش‌هایی از جزایر قناری را خواهید دید که در فیلم، در نقش کشور یونان دیده می‌شود.

مهارت‌ها

لوکیشن فیلم در اسپانیا

اسپانیا، کارگردان، هنرور، فیلم‌بردار و تکنیسین‌های ماهری در زمینه‌های مختلف مرتبط با فیلمبرداری و ساخت فیلم دارد.

بیشتر قسمت‌های فیلم «غیرممکن» ساخته‌ی سال ۲۰۱۲، که داستان سونامی سال ۲۰۰۴ تایلند است، در شهر الیکانت توسط کارگردانی اسپانیایی به نام خوان آنتونیو بایونا فیلمبرداری شده است. در این فیلم، کارگردان از بیشتر عوامل فیلم اسپانیایی «یتیم‌خانه»، که در ژانر وحشت ساخته شده، استفاده کرده است. سونامی، هم با آب‌های واقعی در مخزن‌های آب بسیار بزرگ، بازسازی شده است.

یکی دیگر از فیلم‌های مشهوری که در اسپانیا فیلمبرداری شده، «ویکی کریستینا بارسلونا» ساخته‌ی وودی آلن است. این فیلم در شمال اسپانیا فیلمبرداری شده و کارگردان، از معروف‌ترین بازیگران اسپانیایی از جمله پنه لوپه کروز و خاویر باردم در فیلم خود بهره برده است. این دو بازیگر، نقش‌های کلیدی را در این فیلم بازی می‌کنند و پنه لوپه کروز برای اجرای بی‌نقصش در این فیلم، جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کرد.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه