ایرانیان مقیم مالزی، شب یلدا را با حافظ خوانی برگزار کردند

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش شنبه، ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
ایرانیان مقیم مالزی، شب یلدا را با حافظ خوانی برگزار کردند

ایرانیان مقیم مالزی شامگاه جمعه آخرین روز آذرماه ، با حضور در رایزنی فرهنگی سفارت ایران در کوالالامپور، آیین کهن شب یلدا را با حافظ خوانی برگزار کردند.

مراسم شب یلدا در مالزی، با حضور گسترده ایرانیان مقیم مالزی و خانواده‌های آن‌ها برگزار شد. در این مراسم، مرضیه افخم سفیر ایران، نیز حضور داشت. محمد سابقی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی، ضمن سخنرانی در این مراسم، شب یلدا را نوید پیروزی نور بر تاریکی دانست و افزود:

کشورهای برگزارکننده شب یلدا در که در حوزه فرهنگی ایران قرار دارند و شب یلدا را جشن می‌گیرند، این آیین را، به‌عنوان بخشی از فرهنگ خود درآورده‌اند.

رایزن فرهنگی ایران دراین‌باره گفت: بسیاری از جشن‌های ایرانی دو ویژگی طبیعت و تکریم را در خود دارند. به‌طور مثال مناسبت نوروز با گردش فصول در طبیعت همراه بوده و شب یلدا با گردش زمین و طبیعت ارتباط دارد. چله اول و چله دوم در فصل زمستان با طبیعت، آمیختگی فرهنگی دارند. به گفته وی، ویژگی دوم مناسبت‌های ایرانی، ارتباط مضامین فرهنگی با تکریم خانواده است. احترام به بزرگترها در این شب، نمادی از آداب ایران کهن را در خود دارد.

در این مراسم، ناصر سارلی، استاد ادبیات فارسی دانشگاه پوترا مالزی نیز حضور داشت. وی در سخنرانی خود یلدا را برگرفته از واژه سریانی و در معنای زایش دانست و شب یلدا را شب تولد خورشید در ادبیات فارسی توصیف کرد. پس از اتمام طولانی‌ترین شب سال، روزها به مرور، طولانی و طولانی تر می‌شوند تا زمانی که در هنگام نوروز و فصل بهار طول شب و روز مساوی شود. وی تاکید کرد شب یلدا با سنت اسلامی صله رحم در هم آمیخته است و ازاین‌رو برای ایرانیان از جایگاه مهمی برخوردار است.

وی بر این نکته تاکید کرد که این جشن مخصوص جغرافیای فلات ایران است و در جایی مثل مالزی که تغییر فصل در آن قابل لمس نیست، معنای خاصی پیدا نمی‌کند، خوی این جشن را مرتبط با انقلاب و اعتدال در نجوم و گردش طبیعت دانست و افزود:

سابقه این جشن از نوروز کمتر، اما محتوای جشن از نوروز، مردمی‌تر است.

وی گفت:

آیین شب یلدا از زمان داریوش اول، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد در ایران برگزار می‌شده است.

در این مراسم تک‌خوانی غزلیاتی از حافظ توسط علیرضا ناظم در کوالالامپور انجام شد و خانواده‌های ایرانی در دو گروه مردان و زنان در مسابقه حافظ خوانی شرکت و جوایزی نیز دریافت کردند.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع irna

دیدگاه