ثبت روز ملی لباس محلی در تقویم، بستر نشاط و همدلی در جامعه

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش شنبه، ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
ثبت روز ملی لباس محلی در تقویم، بستر نشاط و همدلی در جامعه

تعیین یک روز تحت عنوان روز ملی «لباس‌های محلی» در تقویم کشور، بستر خوب و آثار ملی و جهانی، به‌ویژه در حوزه صنعت گردشگری کشور به‌دنبال خواهد داشت.

در زمینه تعیین یک روز به‌عنوان روز ملی، رئیس کمیته زنان، جمعیت و خانواده کمیسیون فرهنگی مجلس بر لزوم مشارکت مردم حول موضوعات وحدت‌بخش ملی تاکید کرد. طیبه سیاوشی ظرفیت‌های مذهبی‌ را ذیل بخش فرهنگی قرار دارد و  ایام و مناسبت‌های مذهبی مثل ماه‌های محرم و رمضان را موجبی بر جمع شدن مردم به‌طور خودجوش و ایجاد ظرفیتی مناسب دانست. وی در ادامه، با تکیه بر تنوع قومی، زبانی، پوششی و مذهبی اقوام، گویش‌ها، پوشش‌ها و فرهنگ‌هایِ مختلف ایرانیان، بر ایجاد بستر خشنودی و رضایت روحی، روانی و فرهنگی جامعه، به‌عنوان سرمایه کشور در سطح کلان تاکید کرد.

سیاوشی بر اینکه، از این تنوع و چند پارچگی به نفع یکپارچگی استفاده نشده، ابراز تاسف کرد. وی در این زمینه بر در نظر گرفته نشدن خواسته مردم تاکید کرد و خاطرنشان کرد:

به بیان روشن‌تر موضوعاتی را به‌صورت سلیقه‌ای انتخاب و به آن‌ها ورود کردیم اما خواسته مردم در نظر گرفته نشد. هر چند که خواسته مردم در پاره‌ای موارد به حدی پررنگ شد که مسئولان ناچار به پیروی و دنباله‌روی از مردم شدند.

وی در ادامه بر ظرفیت فرهنگی بالای جامعه تاکید کرده و بر هدایت نشدن این ظرفیت‌ها به‌سمت بسترهای فرهنگی ابراز تاسف کرد. این در حالی است که کشورهای دیگری هستند که حتی حول موضوعات کوچک قبیله‌ای، سرمایه‌سازی کرده و حتی این سرمایه‌ها را به پدیده جهانی تبدیل کرده‌اند.

وی در این زمینه گفت:

باید بین ظرفیت‌های قومی و فرهنگی و مدیران و مسئولان در دستگاه‌های مختلف به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی به نفع نظام تعامل برقرار کنیم؛ یعنی کارگزاران نظام باید بنشینند و ظرفیت‌های قومی و فرهنگی ریشه‌دار ایرانی از جمله موسیقی، غذا، گویش، لباس و رقص محلی را ظرفیت‌سازی کنند. کجای این ظرفیت‌ها جنبه منفی دارد و می‌تواند به آداب و رسوم کشور ضربه بزند؟

رئیس کمیته زنان، جمعیت و خانواده کمیسیون فرهنگی تاکید کرد:

اگر نمی‌توانیم درصدی به حقوق مردم اضافه کنیم تا دقایقی به سالن تئاتر یا موسیقی بروند و قدری آرامش پیدا کنند چه خوب است این‌ها را بین مردم بیاوریم. چقدر خوب است که هنر، موسیقی و نمایش را که از تجلیات عرصه فرهنگ ریشه‌دار ایرانی اسلامی است بین مردم ببریم تا به این شکل از شدت فشارهای معیشتی و اقتصادی بر جامعه کاسته شود.

وی در پاسخ به این پرسش که تعیین یک روز برای حضور مردم با لباس‌ های محلی ایران و برگزاری بازارهای محلی برای ارائه محصولات فرهنگی قومی چقدر می‌تواند در ایجاد فضای وحدت و نشاط موثر باشد، گفت:

رنگارنگی لباس‌های محلی و قومی ظرفیت بسیار خوبی برای اجماع داخلی است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به آثار این اقدام در افزایش جذب گردشگران داخلی و خارجی به شهرستان‌ها و مناطق بومی و فرهنگی کشور، افزود:

اختصاص یک روز به نام روز لباس محلی در حوزه صنعت گردشگری و جذب گردشگر نیز تاثیرات خوبی به‌دنبال دارد به‌طور مثال می‌توان بین مراسم‌های ملی - مذهبی مثلا قالی‌شوران یا آیین گلاب گیری که در مقاطع مختلف سال در شهرستان‌های مختلف برگزار می‌شود با روزِ لباس محلی پیوند ایجاد کرد و در این روز ملی افراد با لباس‌های محلی در محل کار خود حاضر شوند حتی با برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و آیینی در شهرستان‌های مختلف می‌توان روز شاد، همدلانه و به‌یادماندنی را در دل‌های مردم به وجود آورد.

 

مطالب مرتبط:

منبع isna

دیدگاه