بهترین پارک‌ های ملی هند ویژه عاشقان سافاری در حیات وحش

مریم اصلانی
مریم اصلانی یکشنبه، ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
بهترین پارک‌ های ملی هند ویژه عاشقان سافاری در حیات وحش

هند کشوری منحصربفرد برای عاشقان تجربه سافاری است، دست کم تعدادی از پارک‌های ملی این کشور به درستی این مسئله را به اثبات رسانده‌اند.

سرزمین هند سرزمین شگفت انگیزی است، گستره‌ای متنوع از مناطق زیستی متنوعی همچون صحرا، کوهستان، جنگل‌های گرمسیری، رودخانه‌ها، دشت‌ها و مجمع‌الجزایر. با توجه به این تنوع قابل توجه، این مسئله چندان مایه شگفتی و تعجب نیست که این سرزمین دوست داشتنی میزبان ۷٫۶%  از جمعیت پستانداران جهان، ۱۲٫۶% پرندگان، ۱۱٫۷% ماهیان، ۴٫۴% دوزیستان و ۶ درصد انواع گونه‌های گل و گیاه است.

سافاری در هند

متأسفانه در دهه‌های اخیر نرخ جمعیت این کشور سیر صعودی به خود گرفته و همین مسئله حیات وحش این کشور را در معرض تهدیدات جدی قرار داده است. با این حال در کنار تله گذاری و شکار غیرقانونی گونه‌های در معرض خطر، مقامات به فکر گسترش پارک‌های ملی و دیگر مناطق حفاظت شده افتاده و امیدوارند این کار تا حدی جلوی آسیب‌های احتمالی به طبیعت و حیات وحش هند را بگیرد.

سافاری در هند

در میان صدای غرش‌ها، نغمه پرندگان محو می‌شود و در میان جنگلی از ساختمان‌های بلندمرتبه بتونی، بهشتی سرسبز در حال ناپدید شدن است. بنابراین چرا فرصت را از دست داده و به تماشای این گنجینه‌ی گرانبهای طبیعی نرویم؟ هند در زمینه ماجراجویی، طبیعت گردی و سافاری حیات وحش جواهرات ارزشمندی برای نمایش دارد، تنها کافی است نگاهی به آن‌ها داشته باشیم. دست کم برخورداری از بیش از ۹۹ پارک ملی، ۴۰ ذخیره‌گاه ببرها و ۴۵۰ پناهگاه حیات وحش این کشور به خوبی گواه این حقیقت هستند که هند بهشتی ایده‌آل برای سافاری دوستان است.

حضور حیات وحش را می‌توان در هر گوشه از این کشور به وضوح مشاهده کرد، فرقی ندارد که سری به کوهستان اوتاراکند بزنید یا در بیابان‌های راجستان به گشت و گذار مشغول باشید، حیوانات همه جا حضوری پررنگ دارند. با این حال در میان جلوه‌های متعدد حیات وحش، ببرها این گربه سانان باشکوه و خوش رنگ و لعاب، جایگاهی خاص دارند و از این منظر هند، یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای تماشای این مخلوقات دوست داشتنی است.

ببر ها در هند

در این کشور امکان برگزاری انواع مختلف سفرهای تفریحی و گردشگری وجود دارد، اما در میان همه آن‌ها شاید سافاری در حیات وحش لطف و صفای دیگری داشته باشد. تجربه‌ای که قطعا برای همیشه در ذهن شما ثبت شده و لبریز از سرگرمی و هیجان است. در ادامه با ما همراه باشید تا به سراغ شماری از بهترین پارک‌های ملی هند برویم که فرصتی منحصربفرد برای درک حضور در طبیعت و تماشای حیوانات در زیستگاه طبیعی‌شان را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

پارک ملی رانتامبور (Ranthambore National Park)، راجستان

پارک ملی رانتامبور

پارک ملی رانتامبور در محوطه‌ای به وسعت ۱.۳۳۴ کیلومتر مربع گسترده شده است، یک مکان بی‌نظیر در زمین‌های سلطنتی راجستان که میزبان یکی از مجذوب کننده‌ترین اعضای خانواده گربه‌سانان یعنی ببرها است. از سوی دیگر حضور ببرها در این منطقه مورد توجه عکاسان حیات وحش قرار گرفته است. واقعیت این است که حین حضور در این پارک و تجربه سافاری مهیج در حیات وحش، شما به حقیقت مفتون و شیفته‌ی ببرها می‌شوید که خرامان خرامان در گوشه و کنار پارک قدم می‌زنند. اما به جز ببرها موجودات دیگری همچون خرس‌های تنبل، گرازهای وحشی، گوزن یال‌دار هم در این گستره‌ی وسیع زندگی کرده و مورد توجه گردشگران قرار دارند.

بهترین زمان بازدید: پارک از ماه اکتبر تا ماه ژوئن باز است، اما اگر هدف اصلی از این بازدید مشاهده ببرها است، فاصله ماه‌های مارس تا می بهترین زمان سر زدن به پارک ملی رانتامبور است.

پارک ملی جیم کوربت (Jim Corbett National Park)، اوتاراکند (Uttarakhand)

پارک ملی جیم کوربت

داستان شکل‌گیری «پارک ملی جیم کوربت» به سال ۱۹۳۶ بازمی‌گردد، پارکی که به‌عنوان اولین پارک ملی آسیا نیز شناخته می‌شود. این پارک در سال ۱۹۷۶ به‌عنوان نخستین ذخیره‌گاه ببرها در قالب یک پروژه حفاظتی معرفی شد. این قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده هند اکنون میزبان یکی از اعضای خشن اما جذاب خانواده گربه‌سانان یعنی ببر است. همین امر باعث شده که هر ساله گردشگران بسیاری از گوشه و کنار جهان برای یک نظر مشاهده این جانور خوش خط و خال سری به این پارک بزنند. در کنار ببرها، پارک ملی کوربت همچنین زیستگاه گونه‌های دیگر جانوری همچون گربه‌های ماهیگیر، اعضایی از خانواده بزسانان همچون سرو (Serow)، گورال (Goral)، تار هیمالیایی (Himalayan Tahr)،  فیل، تمساح، سمور آبی، کروکودیل و چندین گونه وحشی و مجذوب کننده‌ی دیگر است.

بهترین زمان بازدید: از اواسط ماه نوامبر تا اواخر ماه ژوئن درهای پارک به روی همه افراد مشتاق باز است، اما علاقه‌مندان تماشای ببرها بهتر است از ماه مارس تا می سری به این پارک ملی پرطرفدار بزنند.

پارک ملی بنداوگر (Bandhavgarh National Park)، مادیا پرادش (Madhya Pradesh)

پارک ملی بنداوگر

آیا شما هم در آرزوی یک برخورد آن هم از نوع نزدیک با ببرهای بنگال سلطنتی هستید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، پس حتما سری به حیات وحش زیبا و باشکوه «پارک ملی بانداوگر »در ایالت مادیا پرادش بزنید. حضور این گربه‌های بزرگ و گونه‌های دیگر جانوران غیربومی در این منطقه باعث شده که این پارک به‌عنوان یکی از بهترین مکان‌های هند برای تجربه سافاری در حیات وحش انتخاب شود.

در این گذشته این مکان به‌عنوان زمین‌های سلطنتی شناخته می‌شد، اما با گذشت زمان این داستان تغییر کرد و اکنون اینجا به‌عنوان یک مکان حفاظت شده شناخته می‌شود که جانوران وحشی می‌توانند آسوده خاطر در آنجا زندگی کرده و در سایه شجاعت و مهارت‌های خود پیشرفت کنند.

بهترین زمان بازدید: پارک از اواسط ماه اکتبر تا ماه ژوئن باز است، اما اگر دغدغه‌تان تماشای ببرهای بنگال است، ماه مارس تا می را از دست ندهید.

پارک ملی کانها (Kanha National Park)، مادیا پرادش

پارک ملی کانها

در حالی که  صدای غرش شیرخان، یکی از شخصیت‌های اصلی کتاب جنگل در میان صفحات کاغذی پیچیده است، ببرهای واقعی در میان درختان پارک ملی کانها در ایالت مادیا پرادش نعره می‌کشند. در واقع این پارک الهام‌بخش اصلی «رودیارد کیپلینگ» (Rudyard Kipling’s) در خلق داستان‌ این کتاب و شخصیت اصلیش یعنی موگلی بوده‌ است. کتابی که بی‌شک یکی از بهترین آثار کلاسیک دنیای ادبیات است.

این پارک الهام‌بخش کتاب جنگل به قلم رودیارد کیپلینگ بوده است

در کنار شیرخان، شخصیت‌های دیگری همچون پلنگ خاکستری یا همان باگیرا، خرس تنبل یا بالو، کا یا همان مار پیتون و در نهایت هاتی یا همان جناب فیل از جمله جانورانی هستند که در کنار شیرخان حضوری واقعی را در این پارک ملی به نمایش گذاشته‌اند. با این تفاسیر چندان جای تعجب نیست که این قلمروی شگفت‌انگیز در میان بهترین مکان‌ها برای تجربه تعطیلات در حیات وحش، سافاری و ماجراجویی قرار دارد. گستره‌ای سبز که بی‌تردید به مخلوقات وحشی و متنوع خود می‌بالد.

بهترین زمان بازدید: درهای این پارک از میانه ماه اکتبر تا ژوئن به روی گردشگران باز است، اما اوج جذابیت و بازدید از این پارک در فاصله ماه مارس تا می است که فرصت تماشای گربه‌های سلطنتی مهیا است.

پارک ملی کازیرِنگا (Kaziranga National Park)، آسام

پارک ملی کازیرنگا در ایالت آسام هند

آیا آرزوی تماشای حیوانات غیربومی هند را در سر دارید، مثلا چیزی شبیه به یک گله کرگدن؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، پس باید سری به «پارک ملی کازیرنگا» در آسام بزنید. این پارک در فصای به وسعت ۴۲۹.۶۹ کیلومتر مربع گسترده شده و خانه‌ای امن برای بزرگترین جمعیت کرگدن‌های تک شاخ جهان فراهم آورده است.

یکی از بزرگترین امتیازات این پارک دوری از مناطق مسکونی است و شاید همین امر باعث شده که شاهد شکوفایی حیات وحش این منطقه باشیم. در کنار کرگدن‌های باشکوه، جانوران دیگری همچون فیل، خرس، پلنگ و گونه‌های مختلفی از پرندگان زیبا نیز در پارک زندگی می‌کنند. تمام این عوامل و امتیازات دست به دست هم داده و باعث شده است که پارک ملی کازیرنگا به‌عنوان در فهرست میراث جهانی یونسکو جایگاهی را به خود اختصاص دهد.

بهترن زمان بازدید پارک از ماه نوامبر تا انتهای ماه آوریل هست، زمانی ایده‌آل برای گشت و گذارد و بازدید کردن از این جاذبه طبیعی سرگرم‌کننده که بی‌شک نظر سافاری دوستان را به خود جلب خواهد کرد.

پارک ملی ساندربَن (Sunderban National Park)، بنگال غربی

پارک ملی ساندربن در هند

آیا تا به حال فرصت تماشای شنا کردن ببرها از نزدیک را داشته‌اید؟ آیا صدای آن‌ها را به گوش خود شنیده‌اید؟ اگر پاسخ‌تان منفی است، حتما باید در خلال گشت و گذارتان در هند سری هم به جنگل‌های مانگرو «پارک ملی ساندربان» در بنگال غربی بزنید.

اینجا منزلگاه بزرگترین وسعت جنگل‌های مانگرو جهان است، منطقه‌ای که در کنار این ویژگی به امتیازات دیگری همچون نام‌گذاری به‌عنوان بزرگترین ذخیره‌گاه و منطقه حفاظت شده ببرها در هند و نیز حضور جمعیت قابل توجهی از ببرها که به شکلی خود را به زندگی در این وضعیت اقلیمی عادت داده‌اند هم می‌بالد. با این حساب این حقیقت چندان غافلگیرکننده نیست که چرا پارک ملی ساندربن یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه تعطیلات در حیات وحش متنوع هند است. از سوی دیگر این پارک افتخار دیگری را نیز در کارنامه دارد، چرا که جایی در فهرست میراث جهانی یونسکو را نیز به خود اختصاص داده است.

بهترین زمان برای بازدید: پارک در تمام طول سال پذیرای بازدیدکنندگان است، هرچند برای تماشای تمام و کمال ببرهای منحصربفرد این منطقه، بهتر است از ماه اکتبر تا آوریل سری به این منطقه بزنید.

پارک ملی گیر (Gir National Park)، گجرات

پارک ملی گیر در گجرات

«پارک ملی گیر» در گجرات، یکی از برترین گنجینه‌های حیات وحش هند است. اما عمده دلیل درخشش این پارک ملی منحصربفرد چیست؟ پاسخ ساده است، حضور شیرهای آسیایی جذابیت اصلی این گستره طبیعی تماشایی است.

این پارک تنها زیستگاه جمعیت شیرهای آسیایی است

پارک ملی گیر تنها زیستگاه جمعیت شیرهای آسیایی است، گربه سانی باشکوه که حضورش یکی از دلایل اصلی محبوبیت و شکوفایی صنعت توریسم حیات وحش و سافاری در هند است. اما این پارک تنها زیستگاه شیرها نبوده و در کنار آن‌ها در حدود ۳۲ گونه از پستانداران، سیصد نوع پرنده و ۲۶ گونه از خزندگان نیز در اینجا زندیگ می‌کنند. پارک ملی گیر همچنین به تنوع زیستی غنی خود می‌بالد که باعث افزایش جمعیت بازدیدکنندگان این پارک شده است.

بهترین زمان بازدید: اکتبر تا ماه می بهترین زمان برای بازید کردن از این پارک قابل توجه است.

پارک ملی پنچ (Pench National Park)، مادیا پرادش

پارک ملی پنچ

تاریخ تأسیس پارک ملی پنچ در ایالت مادیا پرادش به سال ۱۹۸۳ بازمی‌گردد. این پارک یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای جست و خیز ببرهای است که با نوعی بی‌خیالی و غرور در چشمان‌شان این سو و آن سو می‌روند. وقتی با این شکارچیان چابک مواجه می‌شوید، برقی در نگاه‌شان هویدا است، گویی غیرمستقیم به شما یادآوری می‌کنند که اکنون در قلمروی آن‌ها هستید.

البته ببرهای این منطقه قلمروی خود را با جانوران دیگری همچون پلنگ؛ گراز وحشی، بز کوهی بزرگ و گونه‌های مختلف پرندگان به اشتراک گذاشته‌اند. پارک ملی پنچ همچنین الهام‌بخش ساخت مستندی از شبکه بی‌بی‌سی به نام «ببرها: جاسوسی در جنگل» (Tiger: Spy in the Jungle) نیز بوده است، برنامه‌ای که حیات وحش درخشان این پارک و جاذبه‌های آن را به تصویر کشید.

بهترین زمان بازدید: درهای پارک از اواسط ماه اکتبر تا ژوئن به روی علاقه‌مندان باز است، اما برای تماشای ببرها، ماه مارس تا می بهترین زمان سفر است.

پارک ملی ساتپورا (Satpura National Park)، مادیا پرادش

پارک ملی ساتپورا

پارک ملی ساتپورا زیستگاه و گستره‌ی طبیعی جالب توجهی است که شاهد حضور متنوع جانوران است. حیات وحش غنی این منطقه شامل آهوی خال‌دار، پلنگ، بزکوهی هندی، خرس تنبل، گوزن یال‌دار آسیایی، کل چهارشاخ، راسو و مورچه خوار فلس‌دار است. با این حساب علاقه‌مندان حیات وحش می‌توانند از اقامتی شگفت انگیز در این پارک لذت برده و خود را  از همیشه نزدیک‌تر به حیات وحش احساس کنند.

البته حیات وحش غنی تنها جاذبه این پارک نیست، چرا که عوارض زمین شناختی این منطقه نیز در نوع خود جالب توجه است. جلوه‌هایی که در عین خشن بودن، جذاب هستند. اینجا منطقه‌ای است با قلل سنگ آهکی، دره‌های تماشایی، جنگل‌های انبوه و آبکندهای خوش منظره که در کنار هم چشم‌اندازی دلفریب را شکل داده‌اند.

بهترین زمان بازدید: اکتبر تا آوریل زمانی ایده‌آل برای بازدید کردن از این پارک است.

پارک ملی تادوبا (Tadoba National Park)، ماهاراشترا

پارک ملی تادوبا در هند

این گستره‌ی سرسبز و طبیعی در سال ۱۹۵۵ به‌عنوان پارک ملی تادوبا معرفی شد. مکانی شگفت‌انگیز برای لذت بردن از تعطیلات به سبک سافاری و لمس نزدیک حیات وحش هند که مقصدی ایده‌آل برای عاشقان طبیعت‌گردی و ماجراجویی است. از سوی دیگری یک دریاچه زیبا نیز در این پارک وجود دارد که در تلفیق با جنگل سرسبز و تپه‌های مواج، منظره‌ای زیبا را به نمایش گذاشته است. اما حیات وحش این پارک شامل جانورانی همچون ببر، گوزن، کفتار، پلنگ و شماری دیگر است.

بهترین زمان بازدید: پارک از ماه اکتبر تا ژوئن باز است، اما همچنان برای تماشای ببرها ماه‌های مارس، آوریل و می اوقات مناسب‌تری هستند. در طول این زمان از سال پوشش گیاهی خشک شده و حیوانات راه خود را به سمت پارک و دریاچه باز می‌کنند.

پارک ملی باندی پور (Bandipur National Park)، کارناتاکا

پارک ملی باندیپور

پارک ملی باندی پور، جاذبه‌ی طبیعی و معروف در ایالت کارناتاکا است که مکانی ایده‌آل برای لذت بردن از تعطیلات در حیات وحش هند است. تنوع زیستی این منطقه قابل توجه است، محوطه سرسبزی که در منطقه‌ای به وسعت ۸۷۴.۲ کیلومتر مربع گسترده شده است. باندیپور زیستگاه تعداد قابل توجهی ببر و حیوانات دیگری همچون گوزن یال‌دار، چیتال، کل چهار شاخ، گراز وحشی، سگ‌های وحشی، شغال، خرس تنبل، یوزپلنگ، سنجاب، خارپشت کوهی و خرگوش‌های صحرایی است.

این پارک ملی همچنین برای علاقه‌مندان رصد و مشاهده‌ی پرندگان نیز ایدهآل و مناسب است چرا که زیستگاه گونه‌های متعددی از پرندگان و مرغان جنگلی است. این منطقه همچنین یکی از مناطق حفاظت شده و ذخیره‌گاه‌های برتر حیات وحش این کشور است که در آن شاهد تلاش‌های متعددی برای حفاظت از محیط زیست هستیم.

بهترین زمان بازدید: در فاصله ماه‌های اکتبر تا ژوئن، آب و هوای این منطقه بسیار دلپذیر است.

پارک ملی ناگارهول (Nagarhole National Park)، کارناتاکا

پارک ملی ناگارهول

«پارک ملی ناگارهول» در محوطه‌ای به وسعت بیش از ۶۴۳ هزار کیلومتر مربع گسترده شده است، جایی که به‌عنوان یکی از مناطق مهم حفاظت از حیات وحش کارناتاکا شناخته می‌شود. این پارک در کنار پارک‌ ملی باندیپور و «پارک ملی مادی‌ مالای» (Mudumalai National Park) یکی از بزرگترین ذخیره‌گاه‌های زیست کره را شکل داده‌اند.

این پارک بیش از هرچیز به خاطر چشم‌اندازهای خاص و مهیج خود به شهرت رسیده است، مناظری که با حضور پوشش جنگلی انبوه و غنی، نهرهای کوچک و بزرگ، تپه‌، دره و آبشارها جذابیتی دو چندان پیدا کرده است. پارک ملی ناگارهول زیستگاه جانورانی همچون ببر، پلنگ، سگ‌های وحشی، کفتار، گوزن یالدار و خال‌دار، بزکوهی، گراز وحشی، فیل، گاو وحشی هندی، کل چهار شاخ و نیز ۲۵۰ گونه از مرغان این سرزمین است که باعث شده اینجا مکانی محبوب برای علاقه‌مندان سافاری باشد.

بهترین زمان بازدید: حد فاصل ماه سپتامبر تا ماه می بهترین زمان سفر به این پارک است. با فرا رسیدن زمان بارندگی‌های موسمی اینجا پوششی سبز و درخشان پیدا می‌کند، هرچند وضعیت جاده‌های این منطقه چندان رضایت بخش نبوده و خیس و گل آلود هستند و این امر دسترسی به پارک را تا حدی مشکل می‌کند.

پارک ملی ناگارهول

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم این مرور کوتاه برای شما نیز سرگرم‌کننده و جالب توجه بوده باشد. تجربیات خود از سفرهای‌تان را با ما نیز به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه