از جشنواره های دیدنی انگلیس بیشتر بدانید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
از جشنواره های دیدنی انگلیس بیشتر بدانید

از جشنواره های دیدنی انگلیس می‌توان به جشنواره غذا و نوشیدنی منچستر، جشنواره بین‌‌المللی کتاب ادینبورگ، جشنواره بین‌المللی بالون بریستول و جشن سال نو لندن اشاره کرد.

یکی از راه‌های برقراری رابطه با یک جامعه و شناخت هر چه بیشتر فرهنگ و آداب و رسوم مردم یک سرزمین،‌ حضور در جشنواره‌های متعدد آن کشور است. این موضوع در مورد انگلیس هم صدق می‌کند که در طول سال با جشنواره‌های دیدنی و جذاب، اوقات خوشی را برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند. برای آشنایی با تعدادی از این جشن‌ها با ما همراه باشید.

جشنواره فیلم لندن

جشنواره های انگلیس

جشنواره فیلم لندن (London Film Festival)، بزرگ‌ترین رویداد سینمایی ملی در بریتانیا است که هر بار بیش از ۳۰۰ فیلم بلند، مستند و کوتاه از حدود ۵۰ کشور را به نمایش می‌گذارد. این جشن که هم‌اکنون در دهه ششم عمر خود به‌سر می‌برد، هر ساله در نیمه دوم اکتبر زیر نظارت و پشتیبانی بنیاد فیلم بریتانیا (BFI) برگزار می‌شود.

جشن مذکور همچنان ‌که سعی دارد به عنوان ویترینی برای عرضه بهترین و خلاقانه‌ترین آثار سینمای دنیا شناخته شود، در کنار اکران فیلم‌های روز و برپایی فرش قرمزهای پرزرق و برق، به نمایش فیلم‌های آرشیوی مرمت‌شده، کشف و معرفی استعدادهای نوظهور، برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ، سخنرانی، کارگاه‌های آموزشی نیز می‌پردازد.

جشنواره غذا و نوشیدنی منچستر

جشنواره های انگلیس

جشنواره غذا و نوشیدنی منچستر (Manchester Food & Drink Festival) یک رویداد ملی هیجان‌انگیز و پر طرفدار در ماه‌های سپتامبر و اکتبر است. این فستیوال که در سال ۱۹۹۸ توسط فیل جونز طراحی و تاسیس شد، قصد داشت تا به بقیه نقاط کشور نشان دهد که منچستر چیزی بیشتر از پای‌های گوشت و آبگوشت برای ارائه کردن به دیگران دارد. در جشنواره‌هایی که از آن سال به بعد برگزار شده، منچستر به یک موفقیت ملی دست پیدا کرده، هرچند این فستیوال غذا و نوشیدنی تغییرات زیادی داشته است.

جشن مذکور در سالن‌های مختلفی در شهر برگزار می‌شود و مرکز اصلی آن، میدان آلبرت (Albert Square) است جایی که یک دهکده مخصوص بزرگ غذا و نوشیدنی (food and drink village) ساخته شده است.

جشنواره بین ‌المللی کتاب ادینبورگ

جشنواره های انگلیس

ادینبورگ به‌عنوان اولین شهر ادبیاتی ثبت شده در یونسکو است و در نتیجه برگزاری جشنواره بین‌‌المللی کتاب ادینبورگ (Edinburgh International Book Festival)، خارج از انتظار نیست.

جشنواره کتاب ادینبورگ هر سال در سه هفته آخر ماه آگوست در میدان شارلوت ادینبورگ برگزار می‌شود

هرساله نویسندگان، کتاب‌خوانان، ناشران و رویاپردازان در باغ‌های میدان شارلوت در این شهر دورهم جمع می‌شوند تا برترین و جدیدترین آثار خود را به نمایش بگذارند. گفتگو با نویسندگان، امضای کتب و سخنرانی‌ها تنها بخشی از فعالیت‌های این جشنواره است. این مراسم هر سال در سه هفته آخر ماه آگوست در میدان شارلوت (Charlotte Square) ادینبورگ برگزار می‌شود.

جشنواره موسیقی جاز لندن

جشنواره های انگلیس

جشنواره موسیقی جاز ای‌اف‌جی لندن (EFG London Jazz Festival)، هر سال در ماه نوامبر در این شهر برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین جشنواره موسیقی لندن به حساب می‌آید. این جشنواره برای نخستین بار در سال ١٩٩٢ توسط تهیه کنندگان موسیقی بین‌المللی آن زمان راه اندازی شد و به ارائه آثار هنرمندان در سطح جهانی و ستارگان نوظهور این عرصه می‌پردازد. اهداف این رویداد ۱۰ روزه همچنان مانند روز نخست به قوت خود باقی است و جایگاه موسیقی جاز را در مکان‌های متعددی در شهر لندن جشن می‌گیرد. این جشنواره به دلیل گرد هم آوردن بهترین و جدیدترین آثار موسیقی در این پایتخت و ارائه برنامه‌های بسیار متنوع از جمله کنسرت، آثار سفارشی، رویدادهای کلوپ‌ها، جلسات گفتگو و یک برنامه گسترده آموزش و مشارکت، کلاس‌های تخصصی و کنسرت‌های مخصوص خانواده‌ها و مدارس، شهرت بالایی کسب کرده است.

جشنواره شکموها

جشنواره های انگلیس

جشنواره شکموها (Foodies Festival)، بزرگ‌ترین جشنواره غذا در بریتانیا به حساب می‌آید که هر سال در ماه آوریل یا مه در برایتون برگزار می‌شود. شمار زیادی از افراد همراه با دوستان خود به این جشن می‌آیند تا در کنار فعالیت‌های مختلف، از غذاهای لذیذ این مراسم نهایت لذت را ببرند.

جشنواره شکموها، بزرگ‌ترین جشنواره غذا در بریتانیا به حساب می‌آید

در این جشن فرصت ملاقات با سرآشپزهای معروف را پیدا می‌کنید،‌ نحوه صحیح کباب کردن را از افراد متخصص یاد می‌گیرید، می‌توانید محصولات محلی بخرید، امکان شرکت در مسابقه خوردن فلفل را دارید و می‌توانید از موسیقی زنده لذت ببرید. هیچ چیزی بهتر از نوشیدن یک فنجان چای در این جشن نیست.

جشنواره بین المللی بالون بریستول

جشنواره های انگلیس

جشنواره بین‌المللی بالون بریستول (Bristol International Balloon Fiesta) در شهر بریستول کشور انگلستان برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین جشنواره بالون اروپا و یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فضای باز انگلستان به شمار می‌آید که طی ۴ روز برگزاری آن بیش از نیم میلیون بازدیدکننده دارد. این جشن در زمان طلوع و غروب خورشید در زمین‌های محوطه زیبای عمارت اشتون کورت برپا می‌شود و منظره خارق‌العاده زیبایی را در شهر بریستول به وجود می‌آورد. بیش از ۱۵۰ بالون هوای گرم با اندازه‌های مختلف روانه آسمان می‌شوند، درحالی‌که چشم انداز زیبای شهر بریستول، پس زمینه باورنکردنی منظره این بالون‌ها در آسمان می‌شود. تفریحات خانوادگی در محل برگزاری این رویداد عبارتند از وسایل بازی شهربازی، غرفه‌های غذا و کافه، رنگ‌آمیزی چهره‌ها، محوطه‌های اکوستیک اجرای موسیقی و نمایش‌های هوایی. برای این بالون سواری می‌توانید از قبل جا رزرو کنید و تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای خودتان رقم بزنید.

مسابقات قهرمانی تنیس ویمبلدون

جشنواره های انگلیس

مسابقات قهرمانی تنیس ویمبلدون (Wimbledon Championship)، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین رویداد ورزشی تنیس دنیا است. این مسابقات هر سال در ویمبلدون (در حومه شهر لندن) در ماه خرداد یا تیر برگزار می‌شود. تاریخ آغاز این تورنمنت، شش هفته قبل از اولین دوشنبه ماه آگوست است و حدود دو هفته طول می‌کشد.

مسابقات قهرمانی تنیس ویمبلدون، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین رویداد ورزشی تنیس دنیا است

از سال ۲۰۱۵ تاریخ شروع رویداد یک هفته تغییر کرد تا استراحتی سه هفته‌ای بعد از مسابقات اُپن فرانسه باشد. در سال ۲۰۰۹، زمین مرکزی ویمبلدون، مجهز به سقف جمع شدنی شد که باعث کاهش زمان از دست رفته به دلیل بارندگی می‌شود.

جشنواره ادبیات منچستر

جشنواره های انگلیس

جشنواره ادبیات منچستر در سال ۲۰۰۶ به دنبال میراث موفق فستیوال شعر منچستر، تاسیس شد. فستیوال ادبیات منچستر، فرصت‌های منحصر به فردی را برای مخاطبین خود فراهم می‌کند تا بتوانند در قالب یک جشنواره سالیانه و پروژه فعالیت‌های مرتبط، یک تجربه زنده و با کیفیت بالا از ادبیات داشته باشند. فستیوال ادبیات منچستر هر سال در ماه اکتبر در این شهر برگزار می‌شود.

اهداف اصلی این فستیوال، نمایش بهترین نوشته‌های معاصر از سراسر جهان، دعوت از ادبیات خلاقانه از نویسندگان نوظهور و نوپا، ارائه فرصت‌هایی برای نویسندگان برای آزمایش رسانه‌های جدید در تولید و ارائه کار خود، ارتقای منچستر به‌عنوان یک مرکز تبادل فرهنگی بین‌المللی و ارائه فرصت‌های الهام‌بخش برای کودکان و نوجوانان برای شرکت در نوشتار خلاقانه و فعالیت‌های مرتبط به مطالعه است.

جشنواره بین‌ المللی جادو ادینبورگ

جشنواره های انگلیس

حتما نباید اهل شهر ادینبورگ باشید تا حس جادویی بودن آنجا را تجربه کنید. جشنواره بین‌‌المللی جادو ادینبورگ (Edinburgh International Magic Festival) از ۹ تیر تا ۱۷ تیر برگزار می‌شود. منظور از جادو شعبده‌بازی نیست؛ در این جشنواره شاهکارهای معماری و تاریخی شهر را خواهید شناخت، از نمایشگاه‌های سحر و جادو دیدن خواهید کرد، تئاترهای جادویی را خواهید دید. اجرای نمایش تاریکی که در آن فردی در تاریکی مطلق اجرا می‌کند، از بخش‌های ويژه‌ی جشنواره است.

جشن سال نو لندن

جشنواره های انگلیس

مراسم جشن سال نو لندن یکی از بزرگ‌ترین ضیافت‌های شبانه شهر لندن است که شامل جشن‌ها، نمایش‌های آتش بازی و سرگرمی‌های مختلف می‌شود. آسمان لندن در نیمه شب مراسم جشن سال نو با نمایش خیره‌کننده آتش بازی در امتداد رودخانه تایمز در ناحیه مشهور ساوت بانک لندن، نورباران می‌شود.

این رویداد به خاطر حضور صدها هزار نفری که هر سال برای تماشای آن به این شهر می‌آیند، بسیار مشهور و محبوب است. مراسم جشن سال نو لندن بهانه خوبی برای پوشیدن بهترین لباس‌ها و بیرون رفتن با دوستان و خانواده برای صرف غذا و نوشیدنی ویژه مراسم جشن سال نو به شمار می‌آید. جالب است بدانید بسیاری از کلوپ‌های برتر کمدی لندن، مجموعه برنامه‌های ویژه‌ای برای مراسم جشن سال نو در نظر دارند که تضمین می‌کنند با لبخندی بر روی لب به استقبال سال نو بروید.

جشنواره برایتون

جشنواره های انگلیس

جشنواره برایتون (Brighton Festival) جشن سالانه موسیقی، تئاتر، رقص، سیرک، هنر، فیلم، ادبیات، مناظره، رویدادهای خانوادگی و رویدادهای در فضای باز است که در ماه مه هر سال به مدت سه هفته در مکان‌های متعدد شهر برایتون برگزار می‌شود. فستیوال هنر برایتون که در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد، طی نیم قرن گذشته به یکی از پایدارترین نمادهای نوآوری و جشن این شهر تبدیل شده است. این جشن در حال حاضر یکی از رویدادهای هنری برجسته اروپا به شمار می آید که به دلیل ارائه برنامه‌های جسورانه و بلند پروازانه شناخته شده است و قصد دارد متمایزترین محیط فرهنگی را برای شهر به وجود آورد.

جشنواره بزرگ

جشنواره های انگلیس

فستیوال بزرگ (The Big Feastival) توسط آشپز معروف، «جِیمی اولیور» (Jamie Oliver) و «الکس جیمز» (Alex James) سازنده پنیر و برنده جایزه، در سال ۲۰۱۰ پایه‌گذاری شد. این فستیوال در مزرعه الکس جیمز در حوالی «کاتس ولدز» (The Cotswolds) برگزار می‌شود. البته بخشی از این جشنواره بزرگ به غذا و بخش دیگرش به موسیقی اختصاص داشته و با تناسبی که با خانواده‌ها دارد، می‌تواند سه روز عالی پر از نمایش‌های آشپزی از آشپزهای برتر انگلیس مانند «نادیا حسین» (Nadiya Hussain) را برایتان فراهم کند. کلاس‌هایی برای بزرگسالان و کودکان، آشپزخانه سلامت و تعداد زیادی فروشنده غذای خیابانی با غذاهای خوشمزه هم در نظر گرفته شده‌اند. بلیط‌های یک روزه، آخر هفته و کمپینگ از گزینه‌های پیش روی بازدیدکنندگان است. این جشن از اول تا سوم شهریور ۲۰۱۹ برگزار می‌شود.

جشن شبانه گای فاکس لندن

جشنواره های انگلیس

جشن شبانه گای فاکس لندن (Guy Fawkes Day)، با نام جشن آتش بازی و آتش‌سوزی نیز معرفی شده و در روز ۵ نوامبر در سرتاسر کشور انگلستان برگزار می‌شود. همه مردم و مخصوصا کودکان در این روز لباس‌های گرم، کلاه‌های بافتنی و روسری‌های گرم به سر می‌کنند و دور آتش برافروخته جمع می‌شوند و هنگامی که در حال تماشای آتش بازی هستند، دستان خود را گرم می‌کنند.

این مراسم به مناسبت شکست حمله مسلحانه با باروت در تاریخ ۵ نوامبر ۱۶۰۵ است. در این تاریخ، گروهی از خیانتکاران کاتولیک طی توطئه‌ای سعی کردند پارلمان انگلستان را منفجر کنند و پادشاه پروتستان وقت یعنی پادشاه جیمز اول را به قتل برسانند. در روز توطئه، گای فاکس کسی بود که با ۳۶ بشکه باروت در زیرزمین و اتاق‌های زیرین خانه بزرگان (the House of Lords) دستگیر شد. شخصیتی تمثیلی از او در جشن شبانه گای فاکس لندن که کلاهی سیاه و بلند بر سر دارد، سوزانده می‌شود.

این جشن و آتش‌سوزی آن در تمام شهرها و روستاهای انگلستان برقرار است، هرچند مردم شهر ساسکس در جنوب‌شرقی انگلستان در برپایی چنین مراسمی بسیار باهیجان عمل می‌کنند و مکان‌های بسیاری را برای برگزاری چنین جشنی از قبل آماده می‌کنند. در این میان در شهر لندن مراسم آتش بازی بسیار باشکوهی در جریان است. در ادامه مراسم جشن شبانه گای فاکس لندن، پیاده‌روی باشکوهی همراه با موسیقی و نوشیدنی‌های داغ برگزار می‌شود.

کریسمس

جشنواره های انگلیس

در انگلستان روز کریسمس و روز باکسینگ (Boxing) با شور و هیجان خاصی برگزار می‌شود. مراسم مذهبی کلیساها، خواندن سرودهای کریسمس و بیرون رفتن و شرکت کردن در جشن‌های عمومی، از بخش‌های جدانشدنی کریسمس در انگلستان هستند.

شب کریسمس، شبی پرهیجان برای کودکان است. زمانی است که بابانوئل به خانه‌ی آن‌ها سر می‌زند. بچه‌ها جوراب‌های خود را از جایی آویزان می‌کنند و به خواب می‌روند. سانتا به همراه الف‌هایی که همراهی‌اش‌ می‌کنند و ۹ گوزنش با سورتمه از آسمان می‌آید. صبح روز بعد بچه‌ها به سراغ جوراب‌ها می‌روند و هدایای خود را بر می‌دارند. یکی از مراسم‌های ویژه‌ی کریسمس در انگلستان، سخنرانی ملکه است که هر سال روز کریسمس از رسانه‌ها پخش می‌شود.

روز باکسینگ، روزی است که افراد به دوستان، کارمندان و خدمتگزاران خود هدیه می‌دهند. این سنت از قرون وسطی نشات گرفته است. در بریتانیا و انگلستان غذاهای سنتی متعددی برای شب کریسمس تهیه می‌شود و بوقلمون یا غاز تنوری یکی از این غذاهای سنتی است. امروزه اگر سر میز شام بریتانیایی‌ها بنشینید، پیش‌غذا، میگو یا ماهی سالمون دودی را خواهید دید. غذای اصلی بوقلمون تنوری است که همراه با سیب زمینی آب‌پز، سرخ‌کرده یا پوره سرو می‌شود.

تزیین درخت کریسمس یکی از سنت‌های مهم و جدایی‌ناپذیر کریسمس است که درخت‌ها به زیبایی با چراغ‌های رنگی و ریسه‌ها تزیین می‌شوند. علاوه بر سنت‌های کریسمس، جشن‌های عمومی و نورپردازی به سبک جدید هم در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای مختلف برگزار می‌شود. فروشگاه‌ها و مغازه‌ها دکوراسیون خود را به مناسبت کریسمس تغییر می‌دهند و تخفیف‌های ویژه‌ای برای خریداران در نظر می‌گیرند.

مطالب مرتبط:

منبع expatica kojaro

دیدگاه