چابهار، رقیب جدی سواحل خلیج فارس در گردشگری شد

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش پنجشنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۰
چابهار، رقیب جدی سواحل خلیج فارس در گردشگری شد

چابهار، خنک‌ترین بندر جنوب کشور، با جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد، این بندر را به رقیب جزایر خلیج فارس در صنعت توریسم تبدیل کرده است.

تا چند سال پیش تنها اهالی سیستان و بلوچستان، به‌ندرت ایرانی‌ها از جذابیت‌های چابهار لذت می‌بردند، اما اکنون، گردشگران خارجی زیادی نیز مجذوب جاذبه‌های این بندر زیبا می‌شوند. دمای هوای این منطقه در گرم‌ترین روزهای تابستان از طریق وزش بادهای موسمی، خنک می‌شود. این بندر در زمستان، به سبب قرار داشتن در مدارهای پایین جنب حاره و نزدیکی به خط استوا به‌دلیل زاویه تابش و عدم تاثیر سامانه‌های قطبی، هوایی بهاره دارد.

روستای تاریخی تیس در دوران هخامنشیان یکی از بنادر مهم ایران در دریای عمان بوده که رونق آن، در دوران تمدن اسلامی در کتب تاریخی روایت شده است. این روستا در ۵ کیلومتری شهر چابهار واقع شده است و تنها روستای «منطقه آزاد چابهار» محسوب می‌شود که با وجود جاذبه‌های فراوان گردشگری و آب و هوای بی‌نظیر جنب حاره‌ای زمینه جذب گردشگران را فراهم می‌کند.

مناره سفید 

در مسیری که منطقه آزاد چابهار را به ساحل تیس می‌رساند، چشم‌انداز دلنشین تک مناره سفید رنگ مسجد جامع تاریخی تیس در میان درختان سبز این منطقه، قابل‌مشاهده است. مسجد جامع تیس یکی از قدیمی‌ترین مساجد اهل سنت و نماد اعتقادات و باورهای مردم بلوچ و از مساجد اولیه دوره اسلامی در ایران است. سبک معماری مسجد به سبک مساجد کشورهای پاکستان و هندوستان ساخته شده است و مانند اکثر مساجد اهل تسنن یک مناره دارد.

غارهای سه‌گانه تیس

روستای تیس را کوه‌هایی محاصره کرده‌اند که به‌دلیل نزدیکی به دریا، جنس و ظاهری متفاوت دارند. وجود غارهای سه گانه در دامنه کوه «شهبازبند» جلوه‌ای متفاوت از طبیعت را در این منطقه به نمایش می‌گذارد. این غارها که از یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی تشکیل می‌شوند، در ارتفاع حدود ۲۵ متری بالاتر از سطح زمین قرار دارند و در زبان محلی به «بان میستی» معروف هستند.

قبرستان اجنه

از جاذبه‌های پرطرفدار روستای تیس، قبرستان اجنه، قبرستانی مرموز و عجیب است که برخلاف همه قبرستانها، گورها به‌جای آنکه روی زمین خاکی حفر شوند روی صخره حفر شده‌اند. مردم بلوچ تیس به این قبرستان «جن سنط» می‌گویند و به اعتقاد مردم محلی اگر کسی شبانگاه به این گورستان وارد شود مورد نفرین اجنه قرار می‌گیرد و جانش را از دست می‌دهد. این محل که به قبرستان شماره یک تیس نیز معروف است مربوط به سده چهارم هجری قمری تا دوران صفوی است و در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها از جاذبه‌های گردشگری بندر تیس است. ویرانه‌های قلعه روی دماغه ای در ساحل تیس هستند که نماد پیروزی ایرانیان بر استعمارگران پرتغالی محسوب می‌شوند. بندر تیس که در دهانه خلیج چابهار قرار دارد با قدمت بیش از ۲هزار سال یکی از نقاط مهم و استراتژیک است که قلعه پرتغالی‌ها در این بندر روی تپه‌ای مشرف بر جاده چابهار – تیس بنا شده است. آثار به جا مانده از این قلعه نشان می‌دهد که پرتغالی‌ها در دوران استعمار از این مکان برای دیده‌بانی استفاده می‌کردند.

ساحل تیس

روستای تیس، ساحلی شنی و آرام و طبیعتی منحصربه‌فرد در سواحل دریای عمان دارد. ساحل بندر تیس به آرامش شهرت دارد و به محل مناسبی برای قایق‌سواری و دیگر بازی‌ها و ورزش‌های دریایی تبدیل شده است. آرام بودن و زلالی و شفاف بودن آب این دریا، بر زیبایی آن می‌افزاید.

مطالب مرتبط:

منبع irna

دیدگاه