توسعه گردشگری ترکیبی بین ترابزون ترکیه و ماکو

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی پنجشنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
توسعه گردشگری ترکیبی بین ترابزون ترکیه و ماکو

در منطقه آزاد ماکو ظرفیت‌های و جاذبه‌های گردشگری بکری وجود دارد که می‌تواند بستر همکاری در زمینه توسعه گردشگری با بندر ترابزون ترکیه باشد.

به گفته غلامرضا سلیمانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو بین منطقه آزاد ماکو و ترابزون ترکیه، همکاری‌های تجاری و صنعتی و فعال‌سازی ظرفیت‌های گردشگری ترکیبی توسعه می‌یابد.

سلیمانی دیدار با اعضای اتاق تجارت و صنعت ترابزون ترکیه ضمن معرفی ظرفیت‌های منطقه در حوزه‌های صنعتی، گردشگری، کشاورزی، معدن و لجستیک گفت که در منطقه آزاد ماکو ظرفیت‌های گردشگری بکری وجود دارد که می‌تواند در این زمینه با بندر ترابزون بستر همکاری باشد.

وی در ادامه سخنان خود افزود:

برای احداث شهرک صنعتی مشترک با ترکیه در منطقه آزاد ماکو توافق اولیه انجام شده و علاوه بر آن یک‌هزار هکتار زمین با امکانات جانبی نیز برای ساخت این شهرک اختصاص پیدا کرده است.

سلیمانی اضافه کرد که منطقه آزاد ماکو قابلیت تبدیل به یک قطب تولید مشترک ایران و ترکیه را با ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه دارد و برای جامه عمل پوشاندن به این هدف، توافق‌هایی با مقام‌های ترکیه‌ای حاصل شده که از جمله این توافق‌ها می‌توان به افزایش همکاری‌های مشترک، حضور سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای در بخش‌های تجاری و اقتصادی منطقه و بهره‌مندی از ظرفیت‌های این منطقه اشاره کرد.

سلیمانی گفت:

منطقه آزاد ماکو می‌تواند نقش‌برجسته‌ای برای تحقق تعامل تجاری ۳۰ میلیارد دلاری که روسای جمهوری ایران و ترکیه هدف‌گذاری کرده‌اند، ایفا کند.

مصطفی زینی، معاون اتاق تجارت و صنعت ترابزون ترکیه، نیز از توسعه روابط در حوزه‌های گردشگری، صنعتی و تجاری استقبال کرد.

زینی با اشاره به اینکه برای عبور از شرایط فعلی تحریم‌ها علیه ایران باید در حوزه مواد غذایی و دارویی تجارت کرد، افزود که تجارت بین ماکو و ترابزون حاوی منافع مشترک و اقدامی برد ـ برد است .

ترابزون شهری در کنار دریای سیاه و یکی از شهرهای ترکیه است که بر سر راه جاده ابریشم قرار دارد و سال‌ها مرکز تجاری بین‌المللی مهم این منطقه بوده ‌است.

منطقه آزاد ماکو به‌لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان به‌عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور است که در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه