حاکمیت بلاتکلیفی مدیریت در بزرگترین محوطه میراث جهانی

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش پنجشنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰
حاکمیت بلاتکلیفی مدیریت در بزرگترین محوطه میراث جهانی

حاکمیت بلاتکلیفی مدیریتی در بزرگترین محوطه میراث جهانی در شش ماهه اخیر در منظر باستان‌شناسی فارس به چشم می‌خورد.

در تیرماه سال جاری، منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس در فهرست میراث جهانی،ثبت شد اما بعد از گذشت ۶ ماه این پایگاه جهانی، مدیرت منسجم و درستی ندارد و در همین مدت، انفجارهایی در این منطقه رخ داده است. مجموعه میراث جهانی منظر باستان‌شناسی فارس از بزرگترین محوطه‌های جهانی است و شامل ۷۰۰ هکتار است. این مجموعه، ۸ اثر باستانی شامل: کاخ قلعه دختر، دو نقش برجسته و یک پل از دوره ساسانی در تنگاب فیروزاباد، کاخ اردشیر بابکان، شهر گور، شهر بیشاپور، تنگ چوگان، غار شاپور و بنای سروستان دارد و دارای وسعتی بیشتر از ۲۰۰۰هکتار است.

این سه مجموعه تا قبل از ثبت جهانی در تیرماه، در دو مجموعه بیشاپور و محور ساسانی فیروزآباد و سروستان اداره می‌شد. به دلیل ثبت زنجیره‌ای با هدف انسجام در این محور تاریخی از تیرماه ۱۳۹۷، مجموعه این پایگاه‌ها به یک پرونده و یک پایگاه میراث جهانی تبدیل شد. اکنون ۶ ماه از این مدت می‌گذرد و این مجموعه از مدیریت منسجمی برخوردار نیست و این امر سبب آسیب به این مجموعه تاریخی ارزشمند می‌شود.

در چند روز اخیر، انفجاری در دامنه کوه تنگاب رخ داد که اخطاری به مسئولان میراث فرهنگی برای مدیریت صحیح مجموعه بود. چندی پیش بود که عبدالرضا نصیری اصل، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی فارس در گفتگو با رسانه‌ها از وقوع چهار انفجار پیاپی در منطقه میراث جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس خبر داد و گفت:

این انفجارها برای ایمن‌سازی جاده فیروزآباد به کوار انجام شد که ظاهرا سنگ ناایمن در انفجار اول فرو نریخت و حدود چهار انفجار صورت گرفت تا در نهایت در غروب دوشنبه ۲۶ آذر ماه این سنگ سرنگون شد.

به گفته او اگرچه به دلیل انفجارها و موج حاصل از آن، خسارت کلی به آثار تاریخی و جهانی این منطقه وارد نشده اما بررسی‌های دقیق‌تر در حال انجام است چراکه ممکن است تبعات این انفجارها در طول زمان مشخص شود.

مجموعه‌های میراث جهانی کشور به‌عنوان زیرساخت‌های سرمایه‌های فرهنگی در ابعاد ملّی و بین‌المللی مطرح است و باید دارای ساختار مدیریتی و تشکیلات اداری منسجم باشد. بخش مهمی از هویت ملّی جامعه ایرانی در حفظ و صیانت از این آثار قرار دارد و مجموعه‌های میراث جهانی نظیر ساسانی سرمایه تاریخی و فرهنگی مردم ایران محسوب می‌شوند.

اتفاقات اخیر رخ داده در این مجموعه سبب می‌شود،که بیم بروز این حوادث در آینده سبب تخریب دیگر آثار تاریخی در این مجموعه شود. بنابراین از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌عنوان سازمان متولی این مجموعه، انتظار می رود در انتخاب شایسته‌ترین و باتجربه‌ترین افراد علمی و متخصص در انتصاب تصدی مجموعه‌های میراث جهانی سریع و دقیق عمل کند و درگیر موضوعات جناحی و مدیران پیشین و پسین نشود.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع ilna

دیدگاه