شمشیر کریم خان در کدام موزه است؟

زهرا  آذرنیوش
زهرا آذرنیوش جمعه، ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
شمشیر کریم خان در کدام موزه است؟

شمشیر کریم خان زند و بسیاری از اشیای دیگر متعلق به وی در یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های استان فارس قرار دارد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۲۹ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۰۸ به‌روزرسانی شده است.

موزه پارس یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های استان فارس است. این موزه آثار ارزشمندی از هزاره چهارم قبل از میلاد تا دوره معاصر را دل خود جای داده است. اشیای نگهداری شده در این موزه بسیار زیاد هستند و نمی‌توان از تمامی آن‌ها نام برد.برخی از این اشیا شهرت بیشتری دارند. لوح تاریخ، سنگ مدور و استوانه‌ای شکلی است که روی آن ۳کتیبه با خطوط ثلث نسخ پهلوی و خط نستعلیق از سه دوره تاریخی سلجوقی، صفویه و قاجار روی آن حک شده و یکی از مهم‌ترین آثار موزه پارس است.

شمشیر کریم خان زند، مجموعه ۳۰ جلد قرآن به خط «یحیی ‌الجمالی ‌الصوفی» هم در موزه پارس قرار دارند. این قرآن در قرن ۸ هجری یعنی در زمان ابواسحاق اینجو به دستور خاتون نوشته شده است.

قرآن هفده من از آثار دیگر موزه پارس است. این قرآن در اوایل سده نهم هجری قمری به دست سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری به خط محقق نوشته شد. قرآن هفده من ابتدا بر سردر دروازه قرآن در محل تنگ الله‌اکبر شیراز نگهداری می‌شد؛ اما در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی به موزه پارس انتقال یافت. مردم در گذشته بر این باور بودند که وزن این قرآن هفده من است.

شمشیر کریم خان

موزه پارس در سال ۱۳۱۵ تاسیس شد. این موزه در عمارت کلاه فرنگی شیراز که در باغ نظر واقع شده است قرار دارد. موزه پارس در میانه بازار وکیل و ارگ کریم‌خانی است. آرامگاه کریم خان که مربوط به دوره زند است در این مکان قرار دارد.

کریمخان زند در میان باغ نظر، عمارت هشت‌ضلعی زیبایی (ساختمان کلاه فرنگی) ساخت که در روزگار او این عمارت باشکوه محل پذیرایی از میهمانان، سفیران خارجی و انجام مراسم رسمی و اعیاد گوناگون بوده است. باغ نظر، باغی با سروهای آزاد، درخت‌های نارنج و بنایی با معماری کاملا ایرانی است.

نمای بیرونی عمارت کلاه فرنگی هشت‌ضلعی، با کاشی نگاره‌های گل و مرغ تزیین شده و در بالای عمارت اسپرها و لچکی‌های کاشی‌کاری شده بنا را زیبا کرده است، این نگاره‌ها به قرنیه در چهار ضلع منظره شکارگاه و روایت بر تخت نشستن حضرت سلیمان را نشان می‌دهد.

بنایی با چهار شاه‌نشین و چهار اتاقک، نقش‌های آجری ، کاشی‌کاری و نگارگری و استفاده از ازاره‌های یک تکه که در محل زاویه هیچ برشی ندارند از ویژگی‌های معماری این بنا است.

از ویژگی‌های تزیینات درونی بنا، کاربرد گل و مرغ شیرازی است که در نگارگری دوره زند به چشم می‌خورد. در چهار سوی ساختمان چهار آب‌نما وجود داشته که آب نمای شمالی آن در مسیر خیابان زند قرار گرفته و تخریب شده است.

موزه پارس، در تاریخ ۱۵ آذرماه سال ۱۳۱۴ به ثبت ملی رسید. این موزه نخستین موزه شهرستان‌های کشور است که در باغ نظر شیراز واقع شده است. تجربه‌های خود در خصوص بازدید از این موزه با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع yjc

دیدگاه