فیلم های مشهوری که در بلغارستان فیلمبرداری شده‌اند

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
فیلم های مشهوری که در بلغارستان فیلمبرداری شده‌اند

بلغارستان، کشوری در جنوب شرقی اروپا، در سال‌های اخیر، میزبان گروه‌های فیلمبرداری مختلفی بوده که این کشور را به‌عنوان لوکیشن، انتخاب کرده‌اند.

بلغارستان، تابه‌حال در فیلم‌های هالیوودی مختلفی به‌عنوان لوکیشن مورد استفاده قرار گرفته است به‌خصوص در سال‌های اخیر که توجه تهیه‌کنندگان و کارگردانان بیشتری به این کشور منطقه‌ی بالکان جلب شده است.

شاید تعجب کنید ولی بسیاری از فیلم‌های اکشن و جذابی که تابه‌حال دیده‌اید یا کاملا یا بخشی از آن‌ها در بلغارستان فیلمبرداری شده است.

البته با وجود نیروهای حرفه‌ای و متخصص و هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه، تعجبی ندارد که چرا اخیرا گروه‌های فیلم‌سازی، بلغارستان را به‌عنوان لوکیشن انتخاب می‌کنند. در ادامه، تعدادی از مشهورترین فیلم‌هایی را معرفی می‌کنیم که در بلغارستان فیلمبرداری شده‌اند.

۳۰۰: ظهور یک امپراتوری

لوکیشن فیلم بلغارستان

بعضی از صحنه‌های این فیلم تاریخی و قسمت قبلی آن یعنی ۳۰۰ در بلغارستان فیلمبرداری شده است. ۳۰۰ ظهور یک امپراتوری فیلمی فانتزی و اکشن آمریکایی است که دنباله‌ی فیلم ۳۰۰ است و با تاثیر از کتاب مصور ۳۰۰ و بر اساس کتاب مصوری به نام خشایارشا نوشته‌ی فرانک میلر ساخته شده است. البته این فیلم از نظر تاریخی، دچار ایراداتی است که دانشگاه کمبریج به این اشتباهات اشاره کرده است. از میان بازیگران این فیلم می‌توان به اوا گرین، سالیوان استیپلتون، رودریگو سانتورو، لینا هیدی، دیوید ونهام و ایگال نائور اشاره کرد.

پیچ اشتباه

لوکیشن فیلم بلغارستان

اگر از طرفداران ژانر وحشت باشید، حتما سری فیلم‌های پیچ اشتباه را دیده‌اید. قسمت‌های سوم، پنجم و ششم سری پیچ اشتباه در بلغارستان فیلمبرداری شده است. ماجرای این فیلم در مورد چند همکلاسی است که به سفری تفریحی می‌روند و بر اثر گم کردن مسیر درست، با آدمخوارها مواجه می‌شوند.

بی‌مصرف‌ها (The Expendables)

لوکیشن فیلم بلغارستان

بی‌مصرف‌ها، مجموعه فیلم‌هایی اکشن به کارگردانی سیلوستر استالونه است که قسمت اول آن در سال ۲۰۱۰ و قسمت‌های بعدی آن در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ منتشر شد. بعضی از صحنه‌های قسمت‌های دوم و سوم این فیلم در بلغارستان فیلمبرداری شده است. بخش‌هایی از قسمت چهارم نیز قرار است لوکیشن‌هایی در سراسر بلغارستان داشته باشد. این فیلم با الهام از مجموعه فیلم‌های اکشن به همین نام در دهه‌ی ۱۹۸۰ ساخته شده است. تعدادی از بهترین و مشهورترین بازیگران فیلم‌های اکشن از جمله آرنولد شوارتزنگر، بروس ویلیس، جت لی، جیسون استاتهام و سیلوستر استالونه در این فیلم، نقش‌آفرینی کرده‌اند.

هیتمن  

لوکیشن فیلم بلغارستان

هیتمن فیلمی به کارگردانی خاویر گنس و تهیه کنندگی لوک بسون، محصول سال ۲۰۰۷ است. این فیلم از روی یک بازی رایانه‌ای با همین نام ساخته شده‌ است. تیموتی اولیفانت نیز نقش مأمور-۴۷ یا همان آدم‌کش حرفه‌ای را ایفا می‌کند. صحنه‌هایی از فیلم از جمله تعقیب و گریز با ماشین، در صوفیه پایتخت بلغارستان ضبط شده است. معمولا زمانی که فیلمی در سطح شهر فیلمبرداری می‌شود، طرفداران دنیای فیلم و سریال برای دیدن بازیگران محبوب خود، به اطراف لوکیشن فیلم می‌روند. همین مسئله هنگام فیلمبرداری هیتمن، باعث بسته شدن بلوارهای اصلی صوفیه شد.

در این فیلم بازیگرانی چون تیموتی اولیفانت، دوگری اسکات، اولگا کوریلنکو و رابرت نپر ایفای نقش کرده‌اند.

کونان بربر (Conan the Barbarian)

لوکیشن فیلم بلغارستان

کونان بربر محصول سال ۲۰۱۱ است. نقش اصلی این فیلم را جیسون موموا بازیگر سریال محبوب گیم آو ترونز، بر عهده دارد. این فیلم در صوفیه و مناطق اطراف آن فیلمبرداری شده است. تعدادی از جاذبه‌های شهر را می‌توانید در پس‌زمینه‌ی این فیلم مشاهده کنید. دیانا لیوبنوا یک بازیگر بلغاری است که در این فیلم نقش‌آفرینی کرده است. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به ریچل نیکولز، استیون لانگ، رز مک‌گاون، سعید تغماوی، لئو هاوارد، باب سپ و ران پرلمن اشاره کرد.

دالیای سیاه

لوکیشن فیلم بلغارستان

این فیلم ترسناک پلیسی محصول سال ۲۰۰۶ است و ماجرای قتل مرموز دهه‌ی ۱۹۴۰ را روایت می‌کند. این فیلم در بلغارستان و به‌ویژه در پرنیک در نزدیکی صوفیه فیلمبرداری شده است. از بازیگران این فیلم می‌توان به هیلاری سوانک و اسکارت جوهانسون اشاره کرد که در سال ۲۰۵ برای فیلمبرداری این فیلم به بلغارستان سفر کرده بودند.

دالیای سیاه، نام مستعاری است که به الیزابت شرت یک زن آمریکایی که قربانی یک قتل در سال ۱۹۴۷ بود، داده شد. دوستانش او را به‌دلیل چهره رنگ پریده و لباس‌های مشکی که می‌پوشید، «دالیای سیاه» می‌نامیدند. در تاریخ ۱۵ ژانویه سال ۱۹۴۷ جسد او در حالی که از کمر قطعه شده بود، در پارک لیمرت، لس آنجلس، کالیفرنیا پیدا شد. قتل حل نشده شرت، منبع گمانه‌زنی‌های گسترده بوده‌ است و منجر به دستگیری مظنونان بسیار و تولید کتاب‌ها و فیلم‌هایی بر اساس داستان قتل او شده ‌است.

سرباز جهانی: احیا

لوکیشن فیلم بلغارستان

یکی دیگر از فیلم‌های هالیوودی که در صوفیه و اطراف آن فیلمبرداری شده است، سرباز جهانی: احیا نام دارد. این فیلم محصول سال ۲۰۰۹  و در مورد ارتشی از تروریست‌هایی است که تغییر ژنتیکی یافته‌اند. از بازیگران این فیلم می‌توان ژان کلود ون دم، دولف لاندگرن و آندری آرلوفسکی را نام برد. بسیاری از شخصیت‌های این فیلم به زبان بلغاری صحبت می‌کنند البته به‌عنوان صربستانی معرفی می‌شوند. همچنین در بین عوامل فیلم، نام چند بازیگر بلغاری هم مشاهده می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه