تفریحات زمستانی در اردبیل

پریسا  مرتضوی
پریسا مرتضوی یکشنبه، ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
تفریحات زمستانی در اردبیل

در فصل سرما از اردبیل زیبا دیدن کنید، تنی به آبگرم‌هایش بزنید، در دامنه‌های سبلان اسکی کنید و دریاچه یخ‌زده شورابیل را ببینید.

سفر به اردبیل در زمستان بیشتر از آنکه شجاعانه باشد، نیازمند کمی ذوق است. شاید اسمش را همت هم بشود گذاشت. اما همان ذوق تماشای مناظر برفی بی مانند و شورِ سپردن تن و جان به جاذبه‌های منحصربه‌فرد این دیار کافی است تا شما را وادار کند شال و کلاه کنید، لباس گرم بپوشید و راهی منطقه‌ای از ایران شوید که ییلاق‌هایش خنک است و زمستان‌هایش پربرف و یخبندان. مطمئن باشید هوا هر قدر هم سرد باشد، تفریحات و ورزش‌های متنوع زمستانی در کنار امکاناتی که بر حسب شرایط زندگی در این منطقه در طول سالیان ایجاد شده، سفر خاطره انگیزی را برای شما رقم خواهد زد. شاید برف سنگین را بتوانید در بعضی نقاط دیگر ایران هم تجربه کنید، اما فکرش را بکنید وقتی تن را به گرمای آبگرم معدنی گاومیش گلی سپرده‌اید و در آب غوطه‌ورید، به دانه‌های برفی نگاه می‌کنید که رسیده و نرسیده به بخار سطح استخر، آب می‌شوند. وسوسه‌انگیز نیست؟

اردبیل

 اردبیل برفی، عکس از سایت http://namehnews.ir

پس كوله‌بار زمستانی مفصل خود را ببندید كه قرار است راهی یكی از سردترین مناطق كشور شوید.

چطور برسیم؟

خودروی شخصی: از سه راه مختلف می‌توانید به اردبیل برسید. از مسیر غرب باید خودتان را به بستان آباد در حدود ۳۰ کیلومتری شرق تبریز برسانید که دو ساعت دیگر رانندگی به‌سمت شرق و گذر از سراب و نیر شما را به اردبیل می‌رساند. از مرکز و غرب اما دو انتخاب دارید. یکی مسیری که از نوار شمالی کشور و از شهرهای رشت، انزلی و آستارا می‌گذرد و بعد از گردنه حیران شما را به اردبیل می‌رساند. مسیر دیگر هم آزادراه تهران زنجان تبریز است که ۸۰ کیلومتر بعد از میانه باید به‌سمت سرچم بپیچید و دو ساعت در این جاده دوطرفه رانندگی کنید. این مسیر کوتاه‌ترین راه از تهران به اردبیل است و شش تا هفت ساعته شما را به مقصد می‌رساند.

کجا بگردیم؟

بیشتر چشمه‌های آبگرم، به‌صورت استخر و حوضچه هستند، پس نظافت شخصی را در این مکان‌ها رعایت کنید. علاوه بر این برای سلامت بیشتر، مدت زیادی در آبگرم نمانید و تنهایی وارد آبگرم‌ها نشوید، چراکه ممکن است به‌دلیل دمای بالای آب حال‌تان بد شود. به همن دلیل کودکان‌تان را هم به این چشمه‌ها نبرید.

آبگرم معدنی:

در اردبیل می‌توانید به آبگرم‌ها بروید كه تفریح مخصوص زمستان است.

استان اردبیل در دامنه کوه سبلان، بیش از یکصد چشمه آب معدنی دارد و در سفر به آنجا می‌توان در عرض دو سه روز، در چندین چشمه تنی به آب زد. بیش از ۱۵ مرکز آبدرمانی احداث شده روی چشمه‌های آبگرم معدنی، باعث شده تا اردبیل را سرزمین چشمه‌های بهشتی بنامند. این ویژگی البته در فصل‌های گرم سال جاذبه اصلی اردبیل است؛ اما در زمستان در کنار سرمای هوا تضاد منحصربه فردی ایجاد می‌کند.

مجتمع-آبدرمانی-ایرانیان

مجتمع آبدرمانی ایرانیان، عکس از سایت irantravelingcenter.com

۱۰ مجتمع آبدرمانی معروف استان در شهر سرعین و در ۲۵ کیلومتری اردبیل قرار گرفته‌اند. بیشتر این مراکز هم در استخرهای سرپوشیده و گرم با شکل و شمایلی مدرن پذیرای مسافران و مردم منطقه هستند.

آب گرم سبلان، یکی از عظیم‌ترین و مهم‌ترین آب گرم با خاصیت درمانی در کل خاورمیانه است که در داخل شهر سرعین قرار گرفته است. این مجموعه با امکانات و استخرهای متعدد سرپوشیده، حوضچه‌های جکوزی، سونا خشک و بخار، دوش‌ها، وان‌های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای زنان و مردان، پارکینگ اختصاصی و امکانات بسیار دیگر، در زمینی به مساحت ۷ هزار متر مربع و در دو طبقه احداث شده است.

مشهورترین چشمه آبگرم استان اردبیل گاومیش‌گلی است در سرعین. آب این چشمه ترش مزه، بی‌رنگ و کمی بودار است و برای درمان بیماری‌های حرکتی، قلبی و زنان فایده دارد. در گاومیش‌گلی می‌توانید آبتنی زمستانی در فضای باز را تجربه کنید. حالا اگر برف هم بیاید، نه‌تنها احساس سرما نمی‌کنید، بلکه از فضایی لذت می‌برید که در کمتر جایی می‌توان مشابهش را یافت.

گاومیشگلی

گاومیش‌گلی، عکس از سایت، lastsecond.ir

در سرعین چندین چشمه آبگرم دیگر هم قرار دارد که همگی مانند گاومیش‌گلی استخر و حمام دارند مثل چشمه‌های ساری‌سو،  پهن‌لی‌سو و بش باجیلار  که البته به بزرگی گاومیش‌گلی نیستند. در سرعین امکانات اقامتی زیادی وجود دارد.

بیش از ۱۵ مرکز آبدرمانی احداث شده روی چشمه‌های آبگرم معدنی، باعث شده تا اردبیل را سرزمین چشمه‌های بهشتی بنامند

اردبیل را قبل از سر زدن به مجتمع آبدرمانی قینرجه ترک نکنید. آنجا احتمالا داغ‌ترین آبگرم ایران است؛ اما نترسید آب این چشمه تا به استخرها برسد، خنک‌تر می‌شود. آب قینرجه، کلردار، بی‌رنگ‌وبو و مزه برای درمان بیماری‌های رماتیسم و بیماری‌های مفصلی، تنفسی و پوستی مناسب است. مجتمع آبگرم قینرجه امکانات اقامتی و رفاهی مناسبی دارد.

اگر می‌خواهید به این آبگرم برسید باید راهی مشکین‌شهر شوید و ۱۵ کیلومتر در جاده جنوب غربی این شهر برانید. قوتورسویی هم چشمه مشهور دیگر اردبیل است که به خاطر گوگرد و دیگر املاحش برای درمان بیماری‌های پوستی بسیار معروف است. این چشمه در ۲۵ کیلومتری لاهرود و لاهرود در ۲۵ کیلومتری مشکین شهر قرار دارد. شابیل در دامنه سبلان و چشمه سردابه در ۲۴ کیلومتری غرب اردبیل هم از چشمه‌های دیگر مشهور استان اردبیل هستند.

دریاچه یخ‌زده: شورابیل یک دریاچه طبیعی داخل شهری محسوب می‌شود که باید در خیابان دانشگاه محقق در غرب اردبیل به سراغش بروید. اسم دریاچه از نمک موجود در آب و شوری آن گرفته شده، اما در سال‌های اخیر با افزوده شدن آب شیرین به دریاچه، وسعت آن به ۱۸۰ هکتار (ده برابر گذشته) رسیده و اگر هوا به‌اندازه کافی سرد باشد، یخ هم می‌زند.

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل یخ زده، عکس از سایت www.iranhotelonline.com

برای دیدن شورابیل یخ‌زده، علاوه بر تحمل سرما باید خوش شانس هم باشید، چون این اتفاق هر سال یک یا نهایتا دو بار می‌افتد و حتی اگر اردبیل زمستان سختی نداشته باشد، ممکن است رخ ندهد.

پیست آلوارس:

آلوارس روستایی است با ارتفاع ۳۲۰۰ متری در در دامنه‌ی مرتفع کوه سبلان. در منطقه سرعین می‌توانید سری به پیست آلوارس بزنید. در ۲۴ کیلومتری سرعین، در نزدیکی روستای آلوارس، پیست اسکی به نام «آلوارس» وجود دارد که به یکی از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی استان اردبیل تبدیل شده است.

از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این مجموعه‌ی ورزشی و تفریحی می‌توان به دایر بودن آن در طول شش تا هشت ماه از سال به‌دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا و سرمای مطلوب برای جلوگیری از ذوب شدن زودهنگام برف اشاره کرد. پیست اسکی آلوارس برای بالا رفتن اسکی بازها، تله‌سیژ نیز فراهم کرده است، طول مسیر تله‌سیژ این پیست ۱۲۵۰ متر است و اگر قصد اسکی هم نداشته باشید، می‌توانید از ارتفاع، مناظر برفی کوهستان سبلان را تماشا کنید. پیست همچنین مجهز به جاده آسفالت، یک مسیر اسکی آموزشی، دو ایستگاه کلاس‌های آموزشی، مهمانسرا و رستوران است.

پیست

پیست اسکی آلوارس، عکس از سایت ittic.com

در این منطقه می‌توانید از دشت‌های چشم‌نوازی از گل‌های شقایق کوهی، گون، گل ختمی نیز لذت ببرید.

آبشار یخ‌زده:

در ۲۸ کیلومتری غرب شهر اردبیل، روستای سردابه قرار دارد که به آبگرم و آبشارش شهره است. ارتفاع آبشار حدود ۲۰ متر است و آب آن چندان زیاد نیست، اما در زمستان منظره‌ای باورنکردنی از آبشاری یخ‌زده با قندیل‌های بزرگ پدید می‌آورد. به تماشای این آبشار اگر می‌روید، سری هم به آبگرم معروف سردابه بزنید که چند وقتی است به‌صورت یک مرکز آبدرمانی مجهز و تر و تمیز درآمده و در کنار آن چند سوئیت برای اقامت مسافران احداث شده است.

جاده‌گردی زمستانه: با رعایت موارد ایمنی می‌توانید در طول مسیرتان به اردبیل از تماشای جاده‌ها و گردنه‌ها هم لذت ببرید. تپه‌های پوشیده از برف، جنگلی که درختانش خواب نیمه سنگین زمستانی‌شان را روی این تپه‌ها می‌گذرانند و ابر و مهی که در پایین دست گردنه، لحافی از مخمل روی این خواب کشیده، منظره‌ای تماشایی از یک روز زمستانی حیران است.

چه بخوریم؟

در مغازه‌های اطراف میدان عالی‌قاپوی اردبیل می‌توانید بهترین حلوای سیاه این شهر را بخرید. حتما از فروشنده بخواهید به‌عنوان نوشیدنی همراه این حلوای خوشمزه، به شما دوغ محلی بدهد تا از این معجون شگفت‌انگیز هم لذت ببرید. آش دوغ اردبیل بسیار معروف است. آش‌فروشی سید (شیخ صفی) در میدان عالی‌قاپو به‌سمت بازار، آش‌فروشی حسین، اول سه‌راه دانش به‌سمت حافظ و آش‌فروشی باباطاهر، بین چهارراه امام و شریعتی از معروف‌ترین آش‌فروشی‌های اردبیل‌اند. پیچاق قیمه، فطیر محلی، سرشیر و عسل هم از جمله خوردنی‌هایی هستند که در اردبیل طرفداران زیادی دارد.

اردبیل

 اردبیل در برف، عکس از سایت namehnews.ir

ابزار سفر در برف

سفر زمستانی به اردبیل ملاحظات خودش را دارد؛ زنجیر چرخ، پتو، غذای فاسدنشدنی اضافه و خودرویی که از لحاظ فنی امتحان پس داده باشد، از ملزومات این سفر است.

کیف کمک‌های اولیه در هر سفری مخصوصا خانوادگی نباید فراموش شود. نکته مهم آن است که وسایل این کهنه نباشند و کاملا مرتب در کیف چیده شوند. علاوه بر این، کیف باید در جای خشک بگذارید، آن را در سفرتان کاملا آب‌بندی کنید و در یک جای مشخص از خودرو قرار دهید.

کوهنوردی

  • در زمستان روی جوی‌های کوچک یا کناره رودها پل‌های برفی ایجاد شده که مستحکم به نظر می‌رسد، اما در واقع سست هستند. از روی آن‌ها عبور نکنید.
  • در بالارفتن از کوه، وقت عبور از برجستگی‌های برفی استحکام آن‌ها را چک کنید. چون خیلی از آن‌ها بوته‌ها یا سنگ‌های سست هستند که با گذاشتن پا حرکت خواهند کرد.
  • اگر مجبور به عبور از رودخانه شدید، جایی را انتخاب کنید که رد عبور حیوانات وجود دارد. چون حیوانات محکم‌ترین قسمت یخ را برای عبور انتخاب می‌کنند. بهترین کار آن است که چهاردست و پا بروید تا وزن‌تان روی سطح یخ تقسیم شود.
  • اگر نخواستید از داخل رودخانه عبور کنید، قبل از عبور مقداری خاک روی سنگ‌ها بپاشید تا با افزایش اصطکاک احتمال سر خوردن‌تان کم شود.
  • در صورتی که مجبور به اقامت در کوهستان شوید، منطقه‌ای را انتخاب کنید که از نظر احتمال ریزش بهمن پایین باشد. یعنی مناطق شیب‌دار بدون درخت و سنگ را انتخاب نکنید. همچنین زیر درختان پربرف نمانید. بهتر است در کنار دیوارهای مستحکم بدون ریزش بمانید.

اردبیل

گرم بمانید

  • لباس اضافه گرم، جوراب اضافه و دستکش در مواقع خیس شدن لباس‌هایتان.
  • پانچو برای مواقع بارش و جلوگیری از خیس شدن خودتان و وسایلتان.
  • کبریت عایق شده با موم یا فندک و سوخت گرمایشی.
  • چراغ قوه، یخ شکن و عینک آفتابی و گِتر.
  • آجیل، کشمش و خرما که در زمان کم، انرژی زیادی به شما می‌رسانند.
  • کاور کوله تا مانع نفوذ آب به داخل کوله‌تان شود.
  • باتری شارژشده اضافه برای تقاضای کمک.

 

در صورتی که با خودرو سفر می‌کنید:

  • زنجیر چرخ، جعبه آچار خودرو و تسمه دینام یدکی.
  • نقشه مسیر، تجهیزات چک شده خودرو، چراغ خطر و کپسول آتش‌نشانی.

عکس کاور از سید سجاد یعقوبی

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه