با استفاده از تجربیات کوهنوردان حرفه ای کوهپیمایی کنید

سحر مردانه
سحر مردانه سه شنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
با استفاده از تجربیات کوهنوردان حرفه ای کوهپیمایی کنید

کوهنوردی نه‌تنها یک ورزش، بلکه تفریحی مهیج است که اگر به‌صورت حرفه‌ای دنبال شود، مستلزم یادگیری برخی فنون و اصول کوهنوردی است که امنیت لازم تامین شود.

در میان تمامی فصل‌ها، بهار می‌تواند بهترین فصل برای کشف کوه‌ها باشد. این فصل حتی برای افرادی که به‌تازگی کوهنوردی را شروع کرده‌اند هم خوب است، زیرا روزها طولانی‌تر هستند، آب و هوا بهتر است و روی قله برخی از کوه‌ها نیز برف دیده می‌شود. تمامی شرایط لازم مهیا شده تا خود را برای ماجراجویی‌های بزرگ آماده کنید. حال برخی از راهنمایی‌های کارآمد در کوهپیمایی که توسط کوهنوردان حرفه‌ای تجربه شده است را در اختیار شما، علاقه‌مندان به این ورزش مهیج می‌گذاریم.

کوه

بسته‌بندی حرفه‌ای برای کوهنوردی به چه صورت است؟

اولین قدم این است که تمامی وسایل خود را درون یک کیسه پلاستیکی قرار داده، سپس درون کوله‌پشتی بگذارید تا از خیس شدن احتمالی آنان تا رسیدن به اردوگاه جلوگیری شود. وسایل مورد نیاز را بسته به وزنی که دارند، در تمامی قسمت‌های کوله توزیع کنید تا از سنگین شدن یک قسمت و خالی ماندن قسمت دیگر جلوگیری شود. در ضمن وسایل را با توجه به میزان نیاز در قسمت بالای کوله و در دسترس قرار دهید و از بر‌داشتن وسایل غیر‌ضروری به‌شدت خودداری کنید.

چگونه می‌توان تجهیزات همراه را طی سفر چند روزه خشک نگه داشت؟

کوهنوردان معمولا شب، هنگام خواب با دستکش و جوراب‌های خیس روبه‌رو هستند که می‌توانند آن‌ها را خارج و درون جیب‌های کیسه خواب قرار دهند تا فردا صبح خشک شوند اما بهترین کار این است که همیشه یک جفت جوراب و دستکش اضافی همراه داشته باشید. در این میان کفش‌های شما نیز خیس خواهند شد، اما قطعا نمی‌توانید کفش اضافی همراه خود ببرید، پس هنگام خواب کفی کفش‌ها را خارج کنید و همانند جوراب‌ها درون جیب کیسه خواب قرار دهید تا خشک شوند.

کوه

نکته‌ای که علاقه‌مندان به کوهنوردی در فصل بهار باید به آن توجه کنند، چیست؟

همیشه به افرادی که در فصل بهار و تابستان برای کوهنوردی آموزش می‌بینند، فقط یک نکته گوشزد می‌شود و آن این است که «تغییرات بزرگ به معنی مشکلات بزرگ‌تر هستند». در طول فصل زمستان و پاییز همیشه احتمال تغییر ناگهانی هوا و وقوع بهمن وجود دارد، اما در فصل تابستان چنین انتظاری نمی‌رود و همین موضوع باعث بی‌توجهی افراد کوهنورد می‌شود. هنگام کوهنوردی در فصل بهار و تابستان به تغییرات ناگهانی هوا دقت کنید و این موضوع را جدی بگیرید.

بهترین خوراکی‌هایی که می‌توانید همراه داشته باشید چیست؟

علایق هرکس در رابطه با خورد و خوراک با دیگری متفاوت است، اما خوراکی که مصرف می‌شود، باید مقوی باشد و نیاز‌های بدن شما را تامین کنید. در این میان سبزیجات و سالاد تازه‌تر می‌مانند و قطعا از خوردن آن‌ها لذت خواهید برد. فقط دقت داشته باشید هر چیزی که خریداری می‌کنید یا همراه دارید، هوای داخل آن را خارج کنید تا بهتر عمر کنند.

کوه

راهنمایی حرفه‌ای بسته‌بندی شامل چیست؟

هنگام بسته‌بندی کیسه خواب دقت داشته باشید که قسمت خارجی آن بیرون باشد، زیرا قسمت خارجی آن از پارچه‌ای با‌کیفیت‌تر طراحی شده که نه‌تنها در برابر آب مقاوم است، بلکه هوا نیز نمی‌‌تواند به داخل آن نفوذ کند، پس جای کمتری به خود اختصاص می‌دهد. همراه داشتن وسایل الکترونیکی نظیر GPS، تلفن همراه و یک باتری اضافی ضروری است. عینک، کرم ضدآفتاب و یک چراغ کوچک نیز حتما به کار خواهند آمد و جای زیادی را در کوله‌پشتی اشغال نخواهند کرد.

چه کسانی می‌توانند برای کوهنوردی آموزش ببینند؟

کوهنوردی، فعالیتی کاملا ماجراجویانه و هیجانی است که اگر به هیجان و ریسک علاقه ندارید، اصلا این حرفه را برای آموزش دیدن انتخاب نکنید. چیزی را انتخاب کنید که بتوانید با آن کنار بیابید. ورزش کوهنوردی کار روی قدرت، تعادل و کسب آمادگی‌های قلبی و عروقی است.

کوه

وسیله ضروری برای کوهنوردی که همیشه باید همراه داشت چیست؟

اولین وسیله ضروری که سهم بسزایی هم در انجام یک کوهپیمایی موفق و سلامت دارد، لباس مناسب است. کوهنوردان دارای لباس‌های مخصوصی هستند که از آن‌ها در برابر سرما و گرما محافظت می‌کند و در ضمن دارای کیفیت مناسب برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی است. همراه داشتن یک فلاسک کوچک برای خوردن چای یا قهوه فوری نیز می‌تواند یکی از وسایل ضروری باشد که کوهنوردان باید همیشه همراه داشته باشند.

انگیزه لازم برای کوهنوردی در روز‌های سخت چگونه به دست می‌آید؟

ابتدا تمامی خود و ذهن‌تان را در دست بگیرید و متوقف کنید، سپس نفس عمیقی بکشید و به اطراف نگاه کنید. شما چه انسان خوش‌بختی هستید که هم‌اکنون اینجا ایستاده‌اید. عظمت و شکوه یک کوه برای ایجاد انگیزه لازم کافی است.

کوه

چگونه می‌توان از هم‌اکنون خود را برای صعود تابستانی آماده کرد؟

استفاده از آب و هوای نه چندان خوب در بهار می‌تواند یک فرصت ایده‌آل برای کسب آموزش‌های لازم کوهنوردی باشد. قطعا همیشه در آب و هوای مساعد صعود نخواهید داشت، پس خوب است برای شروع کمی سختی‌های کوهنوردی را ببنید و تجربه کنید.

راهنمایان اغلب برنامه‌‌ریزی‌های مربوط به صعود را همراه با جزئیات از قبل تدارک می‌بینند، اما شما هم یک نقشه از مسیر را تهیه و به‌همراه داشته باشید. آن‌ها با مسیر آشنا هستند و از نشانگر‌های کلیدی استفاده می‌کنند که یادگیری آن به شما کمک می‌کند تا صعود امن و با آرامشی داشته باشید. برای صعود‌های آتی برنامه‌ریزی داشته باشید تا به موفقیت دست یابید. این موارد تنها برخی از نکات کلیدی هستند که به آماده‌سازی بهتر شما کمک خواهند کرد.

چگونه برای ماجراجویی آخر هفته آماده شویم؟

در طول هفته تمامی کار‌های خود را انجام دهید. روند آب و هوایی منطقه مورد نظر را در طول هفته، به‌خصوص در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه بررسی کنید. اگر آب و هوا خوب و پایدار بود، خود را برای کوهنوردی آخر هفته آماده کنید. در نهایت به‌عنوان آخرین نکته، همیشه بهتر است کوهنوردی را به‌صورت گروهی و همراه با افراد حرفه‌ای و کاربلد انجام دهید.

 

مطالب مرتبط:

منبع rei

دیدگاه