احیای موزه سوخته برزیل به شکل مجازی توسط گوگل

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۰
احیای موزه سوخته برزیل به شکل مجازی توسط گوگل

موزه ملی برزیل در ریودوژانیرو که پس از آتش‌سوزی اخیر از بین رفت، توسط گوگل در قالب موزه‌ای مجازی آماده پذیرایی از  بازدیدکنندگان است.

چند سال قبل از آتش‌سوزی ویرانگر امسال در موزه ملی برزیل، تیم فرهنگی و هنری گوگل عملیات دیجیتالی کردن این کلکسیون را آغاز کرد.

اکنون چند ماه پس از وقوع آتش‌سوزی، درهای موزه البته به شکل مجازی، توسط این تیم به روی بازدیدکنندگان باز شده و برای این کار از تصویر استریت ویو یا نمای خیابان گوگل و نمایشگاه‌های دیجیتال استفاده شده است.

گوگل استریت ویو یا نمای خیابان گوگل فناوری‌ای است که امکان مشاهده عکس‌های پانوراما (سراسرنما) را در گوگل ارث و گوگل مپ برای خیابان‌ها فراهم می‌کند.

موزه ملی برزیل و گوگل قصد داشتند مجموعه آثار این موزه را قبل از آتش‌سوزی به‌صورت آنلاین به نمایش بگذارند.

بازدید مجازی نمی‌تواند جای بازدید واقعی از موزه را بگیرد و همچنین این روش نمی‌تواند احیاگر ۲۰ میلیون اثر هنری ویران شده در آتش‌سوزی باشد، اما حمایتگری از آثاری باارزش تاریخی به وسیله تکنولوژی‌هایی چون اسکن سه بعدی، عکاسی هایرس، واقعیت مجازی و افزوده فراهم می‌شود.

همچنین موزه مجازی نمی‌تواند آثار تاریخی چون فسیل دایناسورها و قدیمی ترین اسکلت انسانی کشف شده در کشورهای آمریکایی را که در آتش‌سوزی برزیل از بین رفت، احیا کند، اما طرح‌های مجازی‌سازی همچون رویکرد گوگل دستکم راهی برای محافظت از آثار تاریخی برای نسل‌های آینده مهیا می‌کند.

یازدهم شهریور ماه سال ۹۷ یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های جهان در برزیل دچار آتش‌سوزی شده و بخش عظیمی از این کلکسیون ۲۰ میلیون قطعه‌ای نابود شد.

بنا به گفته محققان موزه ملی برزیل بیش از یک هزار و ۵۰۰ قطعه از آثار باستانی این کشور از میان ویرانه‌های به جا مانده از آتش‌سوزی گسترده اخیر احیا شده است.

۲۰۵ هزار و ۳۸۵ دلارهزینه برای احیای موزه ملی برزیل با کمک مالی دولت آلمان به این کشور شده است.

پژوهشگران این موزه حمایت‌های بین‌المللی خود را از زمان وقوع آتش‌سوزی انجام داده‌اند، به‌طوری که گروهی از متخصصان یونسکو برای مشارکت در عملیات احیا و بازسازی موزه، از این مکان دیدن کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه