فرودگاه شارجه؛ سومین فرودگاه بزرگ خاورمیانه

علی گودرزی
علی گودرزی چهار شنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
فرودگاه شارجه؛ سومین فرودگاه بزرگ خاورمیانه

شارجه یکی از هفت امارت موجود در امارات متحده‌ی عربی است که از محبوبیت بالایی هم برخوردار است. در این مطلب، فرودگاه اختصاصی این شهر را معرفی می‌کنیم.

تقریبا همه ما نام امارات متحده‌ی عربی را حداقل برای یک بار هم که شده، شنیده‌ایم. این منطقه به لطف قرارگیری در کنار چاه‌های نفتی فراوان، از ثروتمندترین مناطق آسیا به‌ویژه منطقه خاورمیانه است و شهرت خاصی را برای خود دست و پا کرده است.

امارات متحده‌ی عربی از ۷ امارت مختلف تشکیل شده است. شارجه یکی از معروف‌ترین امارت‌های این منطقه است. شارجه، سومین شهر بزرگ امارات، به لطف برخورداری از یک آرشیو کامل از آثار فرهنگی و تاریخی، به پایتخت فرهنگی شارجه معروف شده است. این امارت حدود ۱۶ کیلومتر از ساحل امارات در خلیج فارس را می‌پوشاند و ۲۶۰۰ کیلومتر مربع مساحتش است. طبق سرشماری که در سال ۲۰۰۸ میلادی انجام شد، مشخص شد که ۸۹۰٫۶۶۹ نفر ساکن این شهر هستند. سومین شهر بزرگ و مهم امارات قرار است یکی از میزبان‌های جام ملت‌های آسیا که امسال برگزار می‌شود هم باشد و این موضوع، اهمیتش را بیش از پیش زیاد کرده است. پس اگر قصد پرواز به شارجه را دارید و بلیط تهران - شارجه را خریداری کرده‌اید، این مقاله را از دست ندهید!

فرودگاه بین‌المللی شارجه (Sharjah International Airport)

فرودگاه شارجه

  • نام: فرودگاه بین المللی شارجه (Sharjah International Airport / مطار الشارقة الدولي)
  • کد یاتا: SHJ
  • کد ایکائو: OMSJ
  • نوع فرودگاه: عمومی / نظامی
  • ارتفاع از سطح دریا: ۳۵ متر
  • فاصله از تهران: سفر هوایی از تهران به شارجه با توجه به آپشن‌های مختلف پرواز با هواپیما، حدودا ۲ ساعت طول می‌کشد.

فرودگاه شارجه در ۱۰ کیلومتری شهر شارجه واقع شده است. این فرودگاه در سال ۱۹۷۰ ساخته و در ۱ ژانویه ۱۹۷۷ بازگشایی شد. در ۲۰ آگست همین سال، اولین پرواز دمشق - شارجه در این فرودگاه انجام شد و بدین صورت، اولین پرواز فرودگاه شارجه در این تاریخ صورت گرفت. این فرودگاه که سومین فرودگاه بزرگ و مهم خاورمیانه است، در سال‌های مختلف مورد تعمیرات و انجام عملیات‌های عمرانی برای گسترش قرار گرفته است. همچنین در سالیان مختلف، از این فرودگاه استفاده‌های نظامی هم شده و در جنگ‌های در گرفته در منطقه‌ی خاورمیانه، شاهد استفاده از این فرودگاه به‌عنوان پایگاه نظامی توسط نیروهای آمریکایی بودیم. پیشرفت این فرودگاه به‌گونه‌ای بوده که هم‌اکنون، می‌تواند سالانه به هشت میلیون مسافر خدمات ارائه کند و حدود ۵۰۰ هزار تن کالا را در انبارهای خود جای دهد. در سال ۱۹۵۵ یک منطقه‌ی آزاد در این فرودگاه شکل گرفت که تا به امروز، شرایط فعالیت ۵٫۵۰۰ کمپانی مختلف را فراهم کرده است.

پایانه‌ها و خدمات

فرودگاه شارجه

یک ترمینال ۱۰۵٫۳۰۰ متر مربعی در فرودگاه شارجه وجود دارد. هشت Gate مختلف این پایانه، راه‌های ورود و خروج به آن را مشخص می‌کنند. رستوران‌ها، صرافی‌ها، بانک‌ها، مراکز بازی کودکان، مراکز خرید مختلف و موارد اینچنینی از خدمات رفاهی مسافران هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. ۴ هتل در این فرودگاه وجود دارند که به مسافران خدمات مختلفی ارائه می‌کنند؛ هتل‌های فرودگاه شارجه حدود ۱۰۰ متر از ترمینال دوم فرودگاه فاصله دارند.

عملیات‌های عمرانی که از سال‌ ۲۰۰۵ آغاز شدند و تا سال ۲۰۰۹ ادامه داشتند و ۶۱ میلیون دلار هم برای انجام شدن‌شان هزینه صرف شد، ترمینال‌های فرودگاه شارجه را دچار یک سری تغییر و تحول مثبت کرد و از باند فرودگاه گرفته تا ظرفیت انبارها و سالن‌های مخلتلف را دست‌خوش تغییر کرد.

پنج انبار مختلف در این فرودگاه موجود است که هرکدام ۳۲٫۰۰۰ متر مربع مساخت دارند و موارد مختلفی از بارها را در آن‌ها نگهداری می‌کنند.

مختصات جغرافیایی

فرودگاه شارجه در ۱۰ کیلومتری شهر شارجه واقع شده است

اطلاعات پرواز

پرواز تهران - شارجه از آنجایی که به‌طور مستقیم از تهران انجام می‌شود، نسبت به پروازهایی دیگر مثل سئول یا استراسبورگ، بیشتر در دسترس مسافران است و برای خرید بلیط هواپیما تهران - شارجه با توجه به نوسانات قیمت ارز، باید حدود ۹ تا ۱۲ میلیون تومان را کنار بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه