چرا باید ایران را ببنیم؟

شیرین فرزان‌کیا
شیرین فرزان‌کیا سه شنبه، ۱۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۰
چرا باید ایران را ببنیم؟

کشور ایران به‌دلیل تبلیغات منفی که در رسانه‌های غربی انجام می‌گیرد، کمتر مورد توجه گردشگران خارجی قرار می‌گیرد. در مقاله زیر تعدادی از جاذبه‌های بسیار زیبای ایران که می‌توانند گردشگران خارجی را برای بازدید از ایران متقاعد کنند توضیح داده شده‌اند.

وب‌سایت MatadorNetwork اخیر در مطلبی درباره ایران نوشته است و مخاطبان خود را به سفر به ایران دعوت کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید از زبان یکی از نویسنده‌های این سایت است.

ممکن است به‌دلیل آنچه که در اخبار می‌شنوید یا در راهنماهای سفر مربوط به سایت‌های دولت خود در مورد سفر می‌خوانید، تمایل چندانی برای سفر به ایران به‌عنوان «مقصد تعطیلات آینده» خود نداشته باشید؛ اما ما از شما می‌خواهیم که درباره سفر به این کشور فکر کنید. کشوری با میراث فرهنگی غنی با قدمت بیش از هزاران سال، تنوع قابل‌توجه پدیده‌های جغرافیایی، از قله‌های پر از برف در استان‌های شمالی تا خلیج‌های بیابانی واقع در استان‌های جنوبی و مردمی که به کمک مهمان‌نوازی خود مشتاق تغییر پیش فرض‌های شما درباره ایران هستند. ایران کشوری است که ارزش یک بار دیدن را دارد اگر تصمیم دارید ایران را بیشتر بشناسید، این مکان‌های عالی شما را به بازدید از آن متقاعد خواهند کرد.

بازار تاریخی تبریز

بازار تاریخی تبریز

مجموعه بازار تبریز که از شبکه‌ای از راسته‌ها، دالان‌ها و دهلیزها تشکیل می‌شود، با توجه به اهمیت تاریخی آن به‌عنوان یک قطب فرهنگی و تجاری و عظمت و شکوه آن، عنوان میراث جهانی یونسکو را در سال ۱۳۸۸ به خود اختصاص داد. بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان که تقریبا به‌طور کامل از آجر قرمز ساخته شده و حدود یک هکتار مساحت دارد، در تقاطع قاره اروپا و آسیا قرار دارد و نقش مهمی در توسعه مسیرهای تجارت شرقی - غربی ایفا می‌کند. شما ممکن است هنگام پیاده‌روی از میان صدها مغازه‌ای رد شوید که دربرگیرنده هنرمندانی هستند که سعی در زنده نگه داشتن صنعت بافت فرش دارند یا ممکن است در بازارهای طلافروشان و ادویه‌فروشان، در تیمچه‌های بسیار بزرگ و دالان‌های تو در تو گم شوید.

دخمه یا برج خاموشان یزد

دخمه یا برج خاموشان یزد

ایران تا قبل از سقوط امپراتوری ساسانی در سال ۶۵۱ میلادی، مهد تمدن زرتشتیان، یکی از قدیمی‌ترین ادیان جهان بود. هنوز هم می‌توان بقایایی از بناهای تشریفاتی آن‌ها را به‌ویژه در اطراف شهر یزد یافت. دخمه، که با نام برج‌های خاموش نیز شناخته می‌شوند، یکی از جذاب‌ترین آثار سنت زرتشتی محسوب می‌شود و فقط ۲۰ دقیقه با جنوب بافت تاریخی شهر فاصله دارد. هدف از ساخت این بناهای دایره‌ای شکل روی یک دشت خشک و هموار، جلوگیری از نفوذ نیروهای شیطانی به بدن مرده‌ها و از بین رفتن خلوص آن‌ها بود. زرتشتیان معتقد بودند که یک فرد درست پس از لحظه مرگ، در برابر نفوذ نیروهای شیطانی آسیب‌پذیر می‌شود، رویدادی که تنها از طریق جدا کردن پوست و گوشت فرد مرده قابل اجتناب است. جسم مرده را تا بالای برج‌ها حمل می‌کردند تا در آنجا توسط لاشخورها خورده شوند و از شر نیروهای اهریمنی در امان بمانند. سپس نگهبانان برج‌ها استخوان‌ها را جمع‌آوری می‌کردند و در استدان‌هایی که در زیر برج‌ها قرار داشتند، قرار می‌دادند. این کار در دهه ۱۹۷۰ به‌صورت قانونی ممنوع شد.

نقش رستم، استان فارس

نقش رستم، استان فارس

یک رانندگی طولانی از یزد به‌سمت شیراز شما را به گوردخمه‌های نقش رستم می‌رساند. مجموعه‌ای از چهار آرامگاه باشکوه که روی صخره حجاری شده‌اند. نقش رستم در نزدیکی تخت جمشید قرار دارد و شامل آرامگاه پادشاهان هخامنشی از جمله داریوش اول، خشایارشاه اول، اردشیر اول و داریوش دوم است که قدمت آن‌ها به قرن چهارم و پنجم قبل از میلاد باز می‌شود. قدمت نقش رجب که در فاصله سه کیلومتری نقش رستم قرار دارد و اهمیت کمتری از آن ندارد، به دوره ساسانی باز می‌شود. نقش رستم در لیست نامزدهای میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

مجموعه امیر چخماق، یزد

مجموعه امیر چخماق یزد

 مجموعه امیر چخماق یزد در اوایل قرن ۱۵ میلادی ساخته شده و تاکنون چندین بار بازسازی شده است، این بنای سه طبقه‌ای باشکوه در قلب بافت قدیمی شهر یزد که در یونسکو به ثبت رسیده است، قرار دارد. طرح متقارن این بنا شامل شاه‌نشین‌های بسیار زیبایی است که از هرکدام از رستوران‌ها و کافه‌هایی که بهترین محل برای توقف و نوشیدن چای و نبات قبل از گم شدن در زیبایی محصورکننده بازار سرپوشیده یزد، است، قابل‌مشاهده است.

گرمابه سلطان امیر احمد، کاشان

گرمابه سلطان امیر احمد کاشان

در نتیجه زلزله ویرانگری که در دسامبر سال ۱۷۷۸ اتفاق افتاد، شهر کاشان که تا جنوب تهران فقط ۲ ساعت فاصله دارد، تعداد زیادی از شاهکارهای معماری‌اش را از دست داد. در طی فرایند بازسازی، شهروندان ثروتمند با کمک بعضی از معماران مشهور محلی، خانه‌هایی را ساختند که امروزه به یکی از جاذبه‌های اصلی کاشان تبدیل شده‌اند و برای بازدیدکنندگانی که می‌خواهند با شیوه زندگی ثروتمندان کاشان در گذشته آشنا شوند، به نمایش درآمده است. خانه‌های تاریخی در قسمت شرقی بافت قدیمی شهر متمرکز شده‌اند، درست در چند قدمی مسجد آقا بزرگ، که امروزه تعدادی از آن‌ها به هتل تبدیل شده‌اند. یک بلیط ترکیبی اجازه بازدید از سه بنا را به شما می‌دهد؛ از بین این بناها، حتما از حمام سلطان امیر احمد بازدید کنید، یک فضای سنتی متعلق به دوره صفوی، که پس از زلزله نیز به همان شکل باشکوه سابق خود بازسازی شد. هشتی حمام در مرکز بنا توسط گذرگاه‌های طاق‌دار سرپوشیده‌ای که با موزاییک‌های طلایی و آبی رنگ تزیین شده‌اند، احاطه شده و گنبد آن نیز که می‌توان شهر را از بالای آن مشاهده کرد، با پوشش ماسه‌ای رنگی تزیین شده است.

مجموعه گنجعلی‌خان، کرمان

مجموعه گنجعلی‌خان کرمان

یک کاروان‌سرا، مسجد و بازار پیچ‌در‌پیچ، مجموعه شگفت‌انگیز میدان گنجعلی‌خان را که در مرکز شهر کرمان، واقع شده است، تشکیل می‌دهد. این مجموعه، میدانی را که شامل باغ‌های سرسبز و آب‌نماهای زیبایی است، احاطه کرده است. فروشندگان مس، پارچه، و ادویه‌جات، در راسته‌های بازار قرار دارند و تلاش می‌کنند توجه عابران را به‌منظور انجام خرید به خود جلب کنند؛ این در حالی است که کمی آن‌طرف‌تر یک مخزن سنتی آب به نام «آب‌انبار» با گنبدی که به‌همراه بادگیرهایش سر از خاک بیرون آورده است، قرار دارد. یکی از ایوان‌های بازار دسترسی به حمام گنجعلی‌خان را فراهم می‌کند، یک شاهکار معماری ساخته شده از گنبدها، طاق‌ها و استخرهایی که اشراف قرن هجدهم می‌توانستند به کمک آن از گرمای بیرونی فرار کنند، با شاهکارهای هنری و کاشی‌کاری‌ها و نقاشی‌های زیبایی تزیین شده‌اند. این گرمابه در دهه ۱۹۷۰ به یک موزه انسان‌شناسی تبدیل شد. امروزه این گرمابه مجموعه‌ای از مجسمه‌هایی را که صحنه‌های واقعی زندگی مردم را در گذشته به نمایش می‌گذارند، در برمی‌گیرد.

مسجد وکیل، شیراز

مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل با کاشی‌کاری‌های باشکوه خود، در پشت بازار بزرگ وکیل و در قلب بافت قدیمی شیراز قرار دارد. مسجد وکیل بین سال‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۳ ساخته شده است و از ۴۸ ستون منحصربه‌فرد تشکیل شده است، پوشش طاق‌ها از موزاییک‌های فوق‌العاده ظریف و زیبا بوده و یک منبر بسیار زیبایی که از سنگ مرمر یک‌پارچه ساخته شده است نیز در آن قرار دارد.

تخت جمشید

تخت جمشید

تخت جمشید که در سال ۵۱۸ قبل از میلاد تاسیس شد، پایتخت امپراتوری هخامنشی بود. ویرانه‌های این مجموعه باشکوه گواه معماری باشکوه تمدن اولیه است. «شهر پارسیان» با وسعتی به‌اندازه ۳۲ هکتار از تعدادی ایوان، ساختمان‌های سلطنتی، نقش‌برجسته و پلکان‌های سنگی تشکیل شده است و در سال ۱۹۷۹ عنوان میراث جهانی یونسکو را به خود اختصاص داد. نام اسکندر کبیر هنوز هم  توسط بسیاری از مردم محلی به بدی یاد می‌شود و گرچه تخت جمشید همچنان پس از سقوط امپراتوری هخامنشی، پایتخت ایران بود؛ اما حملات فاتحان مقدونیه باعث کاهش رشد سریع آن شد. خوشبختانه، سوختن تخت جمشید جزیی بود و بسیاری از ساختارهای معتبر و آثار هنری آن امروزه دست نخورده باقی مانده است. می‌توانید در یک سفر یک‌روزه از شیراز، از تخت جمشید و نقش رستم که در چند کیلومتری آن واقع شده است، بازدید کنید.

کویر بافق

کویر بافق

کویر بافق یکی از قابل دسترس‌ترین مناطق بیابانی است که در سراسر استان‌های جنوبی گسترش یافته است و در فاصله‌ای کمتر از یک ساعت از یزد واقع شده و می‌توان به کمک ماشین از طریق یک مسیر نسبتا خوب به آن دست یافت. در کناره‌های کویر، مهمان‌سراهای کوچکی برای کسانی که می‌خواهند شب را در آنجا بگذرانند، وجود دارد، اما افراد ماجراجوتر، می‌توانند در کمپ‌های بین تپه‌های شنی نیز اقامت کنند. مسافرانی که زمان کمتری دارند اغلب بازدید از برج‌های خاموشی و پیاده‌روی و مشاهده غروب خورشید در کویر بافق را در یک روز انجام می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم از صاحبان مهمان‌خانه‌ها یک راننده درخواست کنید.

آتشکده بهرام زرتشتیان، یزد

آتشکده بهرام زرتشتیان، یزد

آتشکده بهرام زرتشتیان در یزد، بسیار متفاوت‌تر از سایر بناهای مذهبی است که در ایران مشاهده می‌کنید. این آتشکده به یکی از قدیمی‌ترین ملیت‌های موجود اختصاص یافته است، ساختمانی که در جنوب بافت تاریخی یزد واقع شده است، اخیرا در سال ۱۹۳۴ ساخته شده تا از یکی از ۹ آتش بهرام، آتش مقدس زرتشتیان، محافظت کند. گفته می‌شود که آتش مقدس درون آتشکده از سال ۴۷۰ میلادی روشن شده است و این تنها آتش مقدس در ایران است (بقیه در هندوستان قرار دارد). بازدید از آتشکده برای بازدیدکنندگان غیر زرتشتی از سال ۱۹۶۰ امکان‌پذیر شد، آتشکده یزد اکنون شامل موزه‌ای است که با برگزاری یک نمایشگاه عکس به معرفی و بررسی تاریخ و سنت‌های زرتشتیان در کشور می‌پردازد.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، با مساحتی نزدیک به ۲۰ هزار مترمربع، قدیمی‌ترین بنا در بین همتایان خود در ایران است که در سال‌های ۸۴۱ تا ۱۳۸۰ میلادی در ایران ساخته شده است. این مسجد در قلب بافت قدیمی شهر واقع شده است که تکامل معماری اسلامی در طول ۱۲ قرن، در این مسجد به نمایش گذاشته شده است. از فاصله دور چنین به نظر می‌رسد که ۴ ایوان مسجد عینا شبیه به یکدیگر هستند، اما اگر نزدیکتر شوید می‌توانید منحصربه‌فرد بودن جزییات هرکدام از این شاهکارهای معماری را مشاهده کنید.

قلعه خشتی سیزان نوش‌آباد

قلعه خشتی سیزان نوش‌آباد

ممکن است بازدید از قلعه خشتی سیزان نوش‌آباد در برنامه سفر شما نباشد، اما اگر زمان اضافی برای رفتن به خارج از مرکز شهر کاشان داشتید، مطمئن باشید که این سایت باستان‌شناسی ارزش توقف و بازدید را دارد. این قلعه در نزدیکی شبکه قنات‌های زیرزمینی هزار و پانصد ساله تحت عنوان شهر زیرزمینی نوش‌آباد، به‌منظور حفاظت از خانواده‌های محلی در برابر حملات دشمن، در دوره سلجوقیان ساخته شده و یکی از زیباترین نمونه‌های معماری خشتی ساخته شده است. از یکی از ۹ برج دیده‌بانی بالا بروید و از منظره زیبای روستا و مسجد طلایی که در آن نزدیکی قرار دارد لذت ببرید.

مسجد جامع کرمان

مسجد جامع کرمان

ورودی مسجد جامع کرمان بسیار باشکوه است. دو در بسیار بزرگ که با موزاییک‌های آبی و طلایی رنگ تزیین شده است، به سوی حیاط مرکزی که در آن فرش‌های قرمز در مقابل ایوان به‌منظور زانو زدن و دعا کردن پهن شده‌اند، باز می‌شود. در سال ۱۳۴۹، مسجد جامع کرمان نمایانگر مرکز شهر بود و اگرچه یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های مذهبی کشور محسوب نمی‌شود، اما شما را با اندازه بزرگ خود و نیز کاشی‌کاری‌های حیرت‌انگیزش به خود جذب می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع Matador Network

دیدگاه