با شکوه‌ترین ماراتون های جهان (قسمت دوم)

نوشین زندی سوهانی
نوشین زندی سوهانی پنجشنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
با شکوه‌ترین ماراتون های جهان (قسمت دوم)

دو ماراتون یکی از بزرگ‌ترین مسابقات دو در دنیا است که ریشه این مسابقه بر اساس نوشته‌های مورخان به شکست ایران در زمان هخامنشیان در مقابل یونان در منطقه‌ای به نام ماراتون برمی‌گردد.

اگرچه دو ماراتون هر ساله در بیشتر نقاط دنیا به‌عنوان یک مسابقه مهم برگزار می‌شود، ولی بعضی معتقد هستند که بر اساس مدارک تاریخی، در واقع برای یادبود شکست ایرانیان در نبرد ماراتون در برابر غرب بنا نهاده شده است. در ادامه با بعضی از ماراتون‌های مهم دنیا آشنا می‌شوید.

۱۵. ماراتون پنج بزرگ Big Five

این ماراتون که در آفریقا برگزار می‌شود، یکی از ماجراجویانه‌ترین‌ها در دنیا است که یک ماراتون حماسی را با یک گردش سنتی آفریقایی پیوند داده است. در طی این ماراتون دونده‌ها به‌سختی از صحراهای آفریقا عبور می‌کنند و شاهد مناظر زیبا و حیات وحش شامل گورخر، زرافه، بزکوهی و حتی شیر هستید.

۱۶.  ماراتون بوستون

ماراتون بوستون اولین بار پس از المپیک سال ۱۹۸۶ در و زیر نظر جامعه ورزشی بوستون برگزار شد و هم‌اکنون یکی از شش ماراتون مهم در دنیا است. این ماراتون به‌خاطر ترس عبور از تپه‌ای به نام Heartbreak Hill مشهور شده است، چون در آن قسمت ذخیره گلیکوژن ماهیچه‌ها به پایان می‌رسد و اتمام مسیر را رنج‌آور می‌کند. 

۱۷. ماراتون Inca Trail به Machu Picchu

17

این ماراتون رسما وجود ندارد، چون در داخل یک پارک ملی برگزار می‌شود. ولی هنوز هم برگزارکنندگان از سال ۱۹۹۶ با گروه محدودی از دونده‌ها آن را برگزار می‌کنند. این مسابقه به‌آرامی، بی سروصدا، بدون وجود تعداد زیاد بیننده و تشویق‌کنندگان برگزار می‌شود؛ اما اگر علاقه‌مند هستید که در این منطقه بدوید، می‌توانید شانس خود را امتحان کنید.

۱۸. ماراتون Sparathlon در یونان

18

این مسابقه به معنی واقعی کلمه ماراتون برمی‌گردد. این فوق ماراتون مسیر قدم‌های دونده باستانی Pheidippides را دنبال می‌کند و یکی از سخت‌ترین ماراتون‌های دنیا است.

۱۹. ماراتون ریو

ماراتون شهر ریو دو ژانیرو یکی از زیباترین ماراتون‌های دنیا در نظر گرفته می‌شود. در هنگام دویدن این ماراتون سواحل شن‌های سفید و کوه‌های Serra do Mar را در کنار خود دارید و در حالی به‌سمت خط پایان می‌دوید که بهشت را در اطراف خود دارید.

۲۰. ماراتون Grand to Grand Ultra

20

این مسیر ماورایی در Grand Canyon، مسافتی حدود ۲۷۳ کیلومتر را پوشش می‌دهد و قسمت‌های مختلفی از عوارض زمینی از خاکریزهای شنی گرفته تا تپه‌های صخره‌ای و همه چیزهای بین آن‌ها را پوشش می‌دهد. این ماراتون در ۶ مرحله و طی ۷ روز انجام می‌شود. در خط پایان، منظره بی‌نظیری از Grand Canyon دیده می‌شود که این سفر را برای شما ارزشمند می‌کند.

۲۱. ماراتون یخ‌های قطب جنوب

21

هیچ چیز شبیه دویدن در برف در دمای زیر صفر درجه سانتی‌گراد نیست. برای این فوق ماراتون، بزرگ‌ترین دونده‌های دنیا دور هم جمع می‌شوند تا بادهای بسیار سرد و غبارهای برف را در قطب جنوب تجربه کنند.

۲۲. ماراتون دیوار بزرگ

باوجود اینکه این ماراتون یکی از چالش برانگیزترین ماراتون‌های دنیا است، یک دویدن بزرگ محسوب می‌شود که هر ساله هزاران نفر را از سراسر دنیا به خود جلب می‌کند؛ با مسیرهای باریک، پیچ‌ها و البته بالا و پایین‌ها، این ماراتون اصلا ساده نیست و فقط مخصوص دونده‌های بزرگ است.  

۲۳. ماراتون des Sables، مراکش

۲۳

این ماراتون برای افراد بی‌تجربه یا افراد دارای قلب ضعیف مناسب نیست. ماراتون des Sables که نام فرانسوی ماراتون صحرا است، سفری پرزحمت است و شما را به صحراهای شنی می‌برد؛ اما فقط این نیست، این ماراتون فوق‌العاده مشکل که ۶ روز طول می‌کشد از نظر مسافت برابر ترکیب ۶ ماراتون است. این ماراتون به‌عنوان سخت‌ترین مسابقه دو دنیا معروف شده و دلیلش هم کاملا مشخص است.

۲۴.  ماراتون جنگل

۲۴

هیچ‌یک از ماراتون‌ها آسان نیستند؛ اما انجام بعضی از آن‌ها مثل ماراتون جنگل به نظر غیرممکن می‌رسد. در این حالت، ماراتون یک پله سخت‌تر می‌شود و به یک فوق ماراتون در دل جنگل‌های بارانی آمازون تبدیل می‌شود؛ زیرا دونده‌ها باید وسایل مخصوص شخصی برای خود آماده کنند و خودشان به‌تنهایی در جنگل گرم و خطرناک مسیریابی کنند.  

۲۵. ماراتون Pikes Peak

۲۵

شرکت‌کنندگان در این ماراتون، مسیری بسیار طولانی، سخت و صعب العبور به‌سمت قله Pikes Peak در کلرادو را در پیش دارند. شما در ارتفاع حدود ۱۹۲۰ متری سفر را آغاز می‌کنید و به‌سمت قله در ارتفاع ۴۳۰۰ متری می‌روید. بیشتر مسافت این ماراتون سربالایی است. پس برای یک تمرین ورزشی کامل آماده باشید.

مطالب مرتبط:

منبع list 25

دیدگاه