نخستین آلاچیق شناور در جزیره قشم به آب انداخته شد

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۵
نخستین آلاچیق شناور در جزیره قشم به آب انداخته شد

نخستین آلاچیق شناور به ارزش ۹۹ میلیون تومان در حوضچه هامون شهر قشم به آب انداخته شد.

جزیره قشم یکی از جزایر استان هرمزگان است که به‌عنوان بزرگترین جزیره ایران و خلیج‌فارس در تنگه هرمز شناخته می‌شود. این جزیره در چند دهه اخیر به یکی از مکان‌های توریستی تبدیل شده‌ است. از نقاط دیدنی این جزیره بازارها و دیدنی‌های طبیعی آن چون جنگل‌های حرا، غارهای خوربس، تنگه چاهکوه، دلفین‌های آبی خلیج فارس، دره ستاره‌ها، جزایرناز و غار نمکدان است. معروف‌ترین دیدنی قشم جنگل حرا است.

سواحل جنوبی ایران از جمله هرمزگان که از مناطق خشک و دریایی آب شور است، با حرا که گیاهی است که بی‌نیاز به آب شیرین می‌روید، پوشانده شده‌ است. به این گیاه در بندرعباس، حرا گفته می‌شود.

درختان حرا، در قسمت‌های کم‌عمق خورخوران کنار و روی تپه‌های جزیره مانندی که هنگام پایین رفتن آب دریا از آب بیرون می‌مانند، قرار گرفته‌است که نیاز به آب شیرین ندارد. عمق آب این مناطق از یک تا یک و نیم متر بیشتر نیست؛ بنابراین جنگل هنگام بالا آمدن آب دریا، در آب‌های خلیج فارس به حالت شناور می‌ماند و با فروکش کردن آب دریا به‌مدت ۶ تا ۷ ساعت مانند جنگل‌های مناطق خشک نمایان می‌شود. مساحت کل جنگل‌های حرا ۷۵۰۰ هکتار و مساحت حوزه جزیره قشم ۲۴۰۰ هکتار تخمین زده شده‌ است.

عبدالجواد کمالی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از به آب  انداختن اولین آلاچیق شناور خبر داد.

به گفته این مقام مسئول این آلاچیق به ارزش ۹۹ میلیون تومان و در مدت ۱۵ روز ساخته شده است.

کمالی در ادامه سخنان خود افزود که هدف از طراحی و ساخت این آلاچیق ایجاد جذابیت در حوزه گردشگری دریایی جزیره است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت:

این آلاچیق شناور قابلیت حمل ۱۰ گردشگر و یک خدمه با هزار و ۵۰۰ کیلوگرم وزن، ۴٫۵ متر قطر و ارتفاع ۳ متر با آبخور ۳۵ سانتی‌متر را دارد.

کمالی در پایان سخنان خود بیان کرد که آلاچیق شناور تولید شده در قشم با توجه به طراحی زیبا و افزودن امکانات مورد نیاز می‌تواند با ماندگاری بیشتر گردشگران روی آب در محدوده جنگل‌های زیبای حرا جاذبه‌ای تازه باشد.

منبع عکس کاور: پرتال سازمانی منطقه آزاد قشم

مطالب مرتبط:

منبع ایلنا

دیدگاه