نامیبیا، مقصدی جذاب که نباید آن را نادیده گرفت

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
نامیبیا، مقصدی جذاب که نباید آن را نادیده گرفت

نامیبیا یکی از کشورهای قاره آفریقا است که می‌تواند مقصدی ایده‌آل و جذاب برای طبیعت‌گردان و سافاری دوستان باشد، کشوری با امتیازات متعدد که حیف است نادیده گرفته شود.

نامیبیا که به صورت رسمی به عنوان جمهوری نامیبیا نامیده می‌شود، کشوری واقع در جنوب قاره آفریقا است. این کشور جالب توجه با کشورهای دیگری همچون بوتسوانا، آفریقای جنوبی، آنگولا و زامبیا مرز مشترک داشته و پهنه‌ی آبی اقیانوس اطلس در غرب آن واقع شده است. نامیبیا تاریخی غنی دارد، کشوری که برای مدتی مستعمره آلمان بود و هنوز هم می‌توان جلوه‌هایی از حضور کلنی نشین‌های آلمانی را در گوشه و کنارش مشاهده کرد.

نامیبیا

این کشور همچنین منزلگاه صحرای نامیب است، جاذبه‌ای منحصربفرد و تماشایی که به عنوان کهن‌ترین بیابان این سیاره شناخته می‌شود. اما نامیبیا علیرغم تمامی امتیازات خاص و منحصربفردش هنوز نتوانسته آنگونه که باید و شاید خود را در دنیای گردشگری به ویژه در زمینه‌ی سفرهای طبیعت گردی و ماجراجویی و نیز سافاری مطرح کند. در واقع بسیاری از طبیعت گردان و ماجراجویان مشتاق شاید قبل از فکر کردن به کشوری در آفریقا، به مقاصد دیگری همچون ایسلند، نیوزیلند یا پرو فکر می‌کنند. اما بهتر است بدانید که برعکس تصور بسیاری، نامیبیا می‌تواند یک مقصد گردشگری جذاب و فراموش نشدنی باشد که علاوه بر طبیعت و اقلیم خاص، چه از منظر فرهنگی و چه انجام فعالیت‌های مهیج، خواسته‌های همه بازدیدکنندگان را تأمین کند.

سافاری در نامیبیا

نام نامیبیا به معنی «مکان وسیع و گسترده» است، کشوری پهناور که در جنوب غربی آفریقا واقع شده است و در سطح جهانی به عنوان یکی از کشورهایی با بیشترین پراکندگی جمعیت شناخته می‌شود. این کشور دارای صحراهای بی‌انتها و حیات وحشی قابل تأمل و فراموش نشدنی است که بی‌شک به ویژه برای سافاری دوستان نکته‌ای مثبت به شمار می‌رود. از سوی  دیگر این کشور زادگاه یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان بوده و روزگاری (در حدود دو هزار سال پیش) محل زندگی «قوم سان» (San people) بوده است. در مجموع نامیبیا مقصدی ایده‌آل برای آن دسته از افرادی است که در جستجوی هیجانی بدون توقف هستند.

اما عمده جذابیت‌هایی که باعث شده نام نامیبیا اینگونه مورد توجه قرار گیرد، چیست؟

چشم‌اندازهای باستانی و مهیج

پارک ملی نامیب ناکلافت

در حقیقت نامیبیا حتی از مدت‌ها قبل (۵۵ میلیون سال)، چشم‌اندازی تقریبا یکسان داشته است. صحرای نامیب یکی از مهمترین جلوه‌های طبیعی این کشور است که به عنوان قدیمی‌ترین بیابان زمین شناخته می‌شود. در عین حال این صحرا بهترین مکان برای بازدید از پارک ملی نامیب ناکلافت (Namib-Naukluft National Park) است که بخشی از این بیابان را به خود اختصاص داده است. این پارک که نزدیک به پنجاه هزار کیلومتر مربع وسعت داشته و در مجاورت سلسله کوه‌هایی به همین نام واقع شده است، به عنوان بزرگترین ذخیره‌گاه حیات وحش آفریقا شناخته می‌شود.

این بیابان عوارض زمین شناختی غیر معمولی را به نمایش گذاشته به به صورت ثابت حین گشت و گذار در این کشور رخ عوض کرده و ظاهری دیگر به خود می‌گیرند. شاید یکی از جذاب‌ترین مناظر این نواحی «دره مرگ» (Deadvlei) باشد که به ویژه به خاطر اسکلت برجای مانده از درختان تیره رنگ به شهرت رسیده است. در واقع گرمای هوای این منطقه به اندازه‌ای که اجازه‌ی تجزیه و نابودی بقایای درختان را نمی‌دهد. از سوی دیگر در این منطقه دره‌ای نیز واقع شده که از نظر شکوه و زیبایی با گرند کنیون برابری می‌کند هرچند جمعیت چندانی در این ناحیه مشاهده نمی‌شود.

دره مرگ در نامیبیا

اما وقتی صحبت از صحرا در میان است نمی‌توان از مهم‌ترین جلوه‌ی آن یعنی تلماسه‌های زیبا و باشکوه سخنی به میان نیاورد که با حضور خیره کننده‌شان، صحرای نامیب را مبدل به مکانی ایده‌آل برای راهپیمایی، چهار چرخ سواری، عکاسی و تجربه دیگر فعالیت‌های مهیجی کرده‌اند که به درستی مناسب این محیط هستند.

نامیبیا میزبان یکی از بهترین پارک‌های ملی قاره سیاه است

پارک ملی اتوشا در نامیبیا

«پارک ملی اتوشا» (Etosha National Park) یکی از بهترین مکان‌های جنوب آفریقا است که فرصتی بی‌نظیر برای تجربه حیات وحش و به ویژه تماشای پنج جانور بزرگ و مهم این خطه یعنی پلنگ، شیر، کرگدن، فیل و بوفالوهای آفریقایی را فراهم کرده است. به جز این جانوران اینجا مکانی ایده‌آل برای تماشای تنوع جال توجهی از پرندگان، غزال، بزکوهی و دیگر گونه‌های ساکن آفریقا است.

هرچند حیات وحش این منطقه در هر زمان از سال قابل مشاهده است، اما بهترین زمان در خلال فصل خشک یعنی از ماه می تا دسامبر است که گودال‌های آب میزبان جمعیت متنوعی از گونه‌های جانوری هستند. در واقع اتوشا بیش از هرچیز به خاطر وجود این چاله‌های آب شناخته شده است، چرا که بیشتر مساحت پارک از پهنه‌های نمکی ساخت شده است و از این رو آب کالای نایابی است. در نتیجه در خلال فصل خشک حیوانات تشنه به سمت این گودال‌های جذب شده و در نتیجه دوست‌داران حیات وحش و علاقمندان سافاری می‌توانند به سادگی آنها را تحت نظر بگیرند.

پارک ملی اتوشا در نامیبیا

در خلال برگزاری تورهای سافاری در این پارک معمولا یک راهنمای کارآزموده گردشگران را همراهی می‌کند که اطلاعات جالب و جامعی در مورد پوشش گیاهی و جانوری این پارک در اختیار بازدیدکندگان قرار می‌دهد. این سفری مهیج است و بهتر است در خلال تجربه آن انتظار وقوع هر حادثه و رویدادی را داشته باشید.

لالایی از جنس غرش‌های شیر

پارک ملی اتوشا در نامیبیا

تصور کنید که برای خوابیدن آماده می‌شوید و در همان حال صدای غرش شیرها به گوش‌تان می‌خورد، باور کنید که این تجربه‌ای است که در عین ترسناک بودن بسیاری خاطره انگیز و فراموش نشدنی است. در پارک ملی اتوشا امکان برپایی کمپ فراهم شده است و از این رو محوطه‌های متنوعی برای این منظور در دسترس گردشگران است. از سوی دیگر این پارک مکانی دورافتاده و تقریبا دست نخورده است، به همین خاطر اینجا مکانی ایده‌آل برای تماشای زیبایی آسمان شب و رقص خیال‌انگیز ستاره‌ها است.

اگرچه سعی شده گردشگران را در فضایی ایمن و حفاظت شده مستقر کنند، اما با این حال محل کمپ‌ها اغلب به زیستگاه حیوانات پارک بسیار نزدیک است. به همین خاطر اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید، ممکن است در کمپ خود را در نزدیک گودال‌های شکل گرفته از سیلاب‌های فصلی برپا کرده و دیدی خود به حیات وحش این منطقه چه در طول روز و چه شب هنگام داشته باشید.

پارک ملی اتوشا در نامیبیا

این گودال‌های مکانی ایده‌آل برای جمع شدن شیرها است و این امر میتواند فرصت شنیدن غرش سلطان جنگل را برای‌تان مهیا کند. غرشی که شاید توصیف قدرتش بسیار سخت باشد، اما به سرعت به شما یادآوری می‌کند که جایگاه‌تان در زنجیره غذایی حاکم بر پارک کجاست؟

البته شاید شنیدن این غرش‌ها هنگام شب در مقایسه با روز کمی آزار دهنده باشد، چون در این حالت دیگر به اندازه روز از حضور در چادرتان احساس امنیت نمی‌کنید. اما با این حال این همان هیجانی است که بسیاری به دنبال تجربه کردنش هستند.

تلماسه‌های شگفت انگیزی که شما را غافلگیر خواهند کرد

تلماسه های زیبای نامیبیا

دو تلماسه معروف نامیبیا تلماسه ۴۵ (Dune 45) و بیگ ددی (Big Daddy) هستند که هر دو در ناحیه سسوسولی (Sossusvlei) واقع شده‌اند. در هر سفری به نامیبیا، این دو تلماسه جایگاه ممتاز خود را به رخ علاقندان می‌کشند. بیگ ددی به عنوان بلندترین تلماسه این ناحیه شناخته می‌شود، این در حالی است که تلماسه ۴۵ به خاطر امکان دسترسی راحت شناخته شده و از سوی دیگر یکی از چشم‌اندازهای محبوب عکاسان است.

بالا رفتن با پای برهنه ساده‌تر از پوشیدن کفش است، چرا که با هر قدم مقداری شن وارد کفش‌تان خواهد شد. تلماسه‌ها با اشکال زیبا و زوایای تماشایی خود، یک چالش خاص و دلپذیر را پیش روی علاقمندان قرار می‌دهند. چالشی که نمی‌توان در مقابل کشش مقاومت کرد. با این حال بهتر است بدانید که نمی‌توان تخمین زد چه مقدار طول می‌کشد تا به بالا تلماسه برسید، از سوی دیگر زمان مناسب را برای این کار انتخاب کنید تا از گرمای میانه روز در امان بمانید، بهترین زمان هنگام طلوع خورشید است که شن‌ها هنوز خنک هستند.

تلماسه های زیبای نامیبیا

وزش بادها به صورت مرتب شکل و ظاهر تلماسه‌ها را تغییر می‌دهند و از این رو هیچگاه دو بازدید از این شگفتی‌های جذاب طبیعت، شبیه به هم نخواهد بود.

منوی جالب و متفاوت از خوراکی‌ها

منوی خوراکیهای نامیبیا

منوی خوراکی‌ها در نامیبیا خواه ناخواه از حیات وحش این کشور تأثیر پذیرفته است. اگر روزی گذرتان به نامیبیا افتاد، حتما استیک گریل شده یا باربیکیوی انواع مختلف گوشت بز کوهی را امتحان کنید. اینجا گوشت گورخر و البته کرکودیل هم عرضه می‌شود. گوشت خشک شده دیگر خوراکی ارائه شده است که به ویژه هنگام سفرهای جاده‌ای انتخابی ساده اما لذیذ است.

منوی خوراکیهای نامیبیا

اما شاید باورتان نشود، اما نوعی کرم نیز از جمله غذاهای مرسوم این نواحی است. این کرم‌ها که «موپانه» (Mopane) نام دارند، در واقع نوعی کرم برگ خوار کوچک است که اغلب به صورت سرخ شده سرو می‌شود. این کرم یک منبع پروتئینی مهم برای بسیاری از ساکنان نواحی جنوبی قاره آفریقا است. اگرچه در یک نگاه کلی، رژیم گوشت‌خواری در این کشور دست بالا را دارد، اما در خلال سفرتان انتخاب‌های گیاهی مناسب نیز در اختیار علاقمندان قرار دارد.

بهشتی برای هواخواهان حال و هوای آلمانی

شنیتسل مرغ آلمانی

اگر کرم‌های سرخ شده، مناسب ذائقه شما نیست، اصلا نگران نباشید. به جای اینکار به سراغ امتحان کردن شنیتسل مرغ آلمانی بروید که به وفور در نامیبیا یافت می‌شود. اگر به خاطر داشته باشید گفتیم که این کشور برای مدتی مستعمره کشور آلمان بود و اینگونه است که حال و هوای مستعمراتی رنگ و بویی خاص به نامیبیا داده است، از انواع رستوارن‌های آلمانی گرفته تا جلوه‌های معماری تماشایی. یکی از مثال‌های جالب در این زمینه شهر ارواح کلمنسکوپ است که امروزه به اشغال شن‌های روان در آمده و در عین حال جذابیتی خاص حتی در دنیای گردشگری وحشت و گردشگری سیاه است.

شهر ارواح کلمنسکوپ

اگر در خلال سفر، گذرتان به نانوایی افتاد حتما اشترودل سیب معروف این منطقه را امتحان کنید که طعمی دلپذیر از اروپای کهن را یادآوری می‌کند.

اما علاقمندان به غذاهای فست فودی و خیابانی حتما باید چند روزی در شهر «سواکوپ‌موند» (Swakopmund) اقامت کنند. این شهر همچنین مکانی ایده‌آل برای جستجوی صحرای نامیب و تجربه انواع سفرهای ماجراجویانه است که از ان جمله می‌توان به بالا و پایین رفتن از تلماسه‌ها با چهارچرخه اشاره کرد. از سوی دیگر اینجا چشم‌اندازی به غایت تماشایی و خیره کننده دارد، جایی که تلماسه‌های درخشان نارنجی رنگ با آبی لاجوردی اقیانوس اطلس ملاقات کرده و صحنه‌ای خاص را به نمایش می‌گذارند. این منطقه همچنین میزبان جاذبه‌ی دیگری به نام ساحل اسکلت است که به دروازه‌ی جهنم آفریقا نیز شهرت دارد.

بندر ساندویچ در نامیبیا

بسیاری از برگزار کنندگان تورهای مسافرتی این منطقه تخفیفات ویژه‌ای ارائه می‌کنند که مختص افرادی است که به دنبال تجربه چندین برنامه تفریحی مختلف هسند. سواری با بالن‌ هوای گرم و تورهای بازدید از حیات وحش و طبیعت دیگر خدمات ارائه شده در این منطقه است. این شهر ساحل همچنین به رستوران‌های متعدد و خوش نام خود می‌بالد، به ویژه آنهایی که در کار سرو غذاهای دریایی با استفاده از محصولات تازه هستند. جالب است بدانید ستاره مطرح هالیوودی آنجلینا جولی به ویژه علاقه‌ای خاص به این رستوران‌ها دارد.

غذای دریایی

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از تجربه مجازی سفر به نامیبیا و آشنایی با امتیازات جالب توجه این کشور لذت برده باشید.

مطالب مرتبط:

منبع Matadornetwork

دیدگاه