خشک شدن پیرترین موجود زنده ایران

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۵
خشک شدن پیرترین موجود زنده ایران

سرو ابرکوه که به‌عنوان پیرترین موجود زنده دنیا شناخته شده، به علت دخل و تصرفاتی که در قنات تاریخی نبادان شهرستان ابرکوه شده، در معرض خطر قرار گرفته است.

سرو ابرکوه که در شهر ابرقو قرار دارد، یکی از آثار طبیعی ملی ایران است و از آن به‌عنوان یکی از پیرترین موجودات زنده دنیا یاد می‌شود. محیط تنه این درخت روی زمین یازده و نیم متر است و بلندای آن بین ۲۵ تا ۲۸ متر برآورد شده‌است.

در حالی‌ که تلاش‌ها برای ثبت جهانی سرو ابرکوه در حال انجام است، اما شاهد خشک شدن پیرترین موجود زنده ایران، با دخل و تصرفاتی که در قنات تاریخی نبادان شهرستان ابرکوه در جریان است، هستیم.

پیش‌تر نیز علی‌اصغر مونسان، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بر لزوم ثبت این درخت در فهرست آثار جهانی تاکید کرده است.

اداره آب منطقه ابرکوه در سه ماه اخیر به دلایلی مجوز حفر چاه برای این قنات را به جای لایروبی و حفر پیشکار این قنات باستانی، صادر کرده و این قنات زنده در طول چند روز به مرز نابودی رسیده است.

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل میراث و گردشگری یزد، در نامه‌ای خطاب به رییس اداره منابع آب شهرستان ابرکوه در خصوص حفر چاه در این قنات به این نکته اشاره کرد که با توجه به گزارش‌های واصله درخصوص حفر یک حلقه چاه در نزدیکی قنات تاریخی نبادان شهرستان ابرکوه با مجوز اداره منابع آب آن شهرستان و بدون هماهنگی و استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرستان به اطلاع می‌رساند، قنات تاریخی نبادان ازجمله قنات‌های تاریخی و باستانی کهن شهر تاریخی ابرکوه است که در مسیر تاریخی خود از چندین آسیاب و سرداب و باغ و خانه تاریخی و ثبتی عبور کرده و آبشخور اصلی کهن‌ترین درخت تاریخی ایران (سرو ابرکوه) است و هرگونه تغییر و دخل و تصرف در عرصه و محدوه این قنات تاریخی بدون مجوز این اداره کل ممنوع است. لذا ضروری است هرچه سریع‌تر نسبت به جلوگیری از هرگونه تغییر در ساختار این قنات و آثار تاریخی وابسته به آن اقدام شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معتقد است که علاوه بر مزایایی که سرو ابرکوه با توجه به قدمت خود برای کشور دارد، در شهرستان ابرکوه نیز زمینه رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری را فراهم می‌سازد.

برای بهسازی و فضاسازی اطراف این درخت به گفته معاون محیط طبیعی، اداره کل حفاظت محیط زیست یزد از محل بودجه‌های دولتی بیش از ۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

منبع عکس کاور : کجارو

مطالب مرتبط:

منبع ایلنا

دیدگاه