کشف تایتانیک در سال ۱۹۸۵ به خاطر یک کاوش علمی نبود

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۲۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
کشف تایتانیک در سال ۱۹۸۵ به خاطر یک کاوش علمی نبود

کشف تایتانیک در سال ۱۹۸۵ برخلاف باور همه مردم دنیا، به خاطر یک کاوش علمی نبود و در واقع یک ماموریت سری نظامی آمریکا برای پیدا کردن دو زیردریایی هسته‌ای غرق شده در کف اقیانوس بود.

سالیان سال همه فکر می‌کردند که کشف باورنکردنی کشتی تایتانیک در کف اقیانوس در سال ۱۹۸۵، در اثر یک تلاش علمی بوده است. اما این موضوع، فقط یک فریب بود. رابرت بالارد به‌عنوان کسی که تایتانیک را پیدا کرد، می‌گوید:

کاوش در اقیانوس بخشی از ماموریت سری نظامی آمریکا برای پیدا کردن دو زیردریایی هسته‌ای غرق شده در کف اقیانوس بود. مقامات نمی‌خواستند دنیا از این ماموریت باخبر شود و به همین دلیل یک داستان ساختگی مطرح کردم.

ماجرای واقعی آنچه که اتفاق افتاده است در حال حاضر به‌‌صورت یک نمایشگاه موزه‌ای در موزه نشنال جئوگرافی (National Geographic Museum) در واشنگتن تا انتهای سال برای بازدید قرار دارد. بالارد یک فرمانده نیروی دریایی آمریکا و یک دانشمند در موسسه اقیانوس‌شناسی وودز هول (Woods Hole Oceanographic Institution) بود. نیروی دریایی آمریکا به او قول داد در صورتی که دو زیردریایی هسته‌ای آمریکا که در دهه ۱۹۶۰ در اقیانوس غرق شده بودند را پیدا کند،‌ کمک مالی و امکان جستجو و بررسی در تایتانیک را به او می‌دهند. بالارد گفته است:

می‌دانستیم که زیردریایی‌ها کجا هستند و نیروی دریایی از من خواست بدون اینکه روس‌ها متوجه شوند، به محل غرق شدن آن‌ها بروم، زیرا به دنبال سلاح‌های هسته‌ای یکی از این زیردریایی‌ها بودیم و همچنین می‌خواستیم ببینیم راکتورهای هسته‌ای چه تاثیری روی محیط زیست گذاشته‌اند. جستجو برای پیدا کردن تایتانیک یک داستان پوششی عالی بود و رسانه‌ها اصلا در جریان ماموریت اصلی نبودند.

تایتانیک

زمانی که تیم او بررسی زیردریایی اسکورپین را تمام کردند، فقط ۱۲ روز وقت داشتند تا به دنبال تایتانیک بگردند. کشتی معروفی که در اولین سفر خود غرق شده بود، در اعماق بیش از ۳ هزار کیلومتری در اقیانوس اطلس شمالی پیدا شد. بالارد ادامه می‌دهد:

ما تایتانیک را پیدا کردیم و از آنجا که از پس یک کار دشوار برآمده بودیم، خیلی هیجان‌زده شدیم. موفق شده بودیم تا در لحظات پایانی ماموریت را با موفقیت به پایان برسانیم.

کشف موفقیت‌آمیز تایتانیک توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد،‌ هرچند هدف اصلی این ماموریت برای همیشه مخفی ماند. سخنگوی نیروی دریایی، کاپیتان برنت بیکر، در آن زمان گفت که این پروژه صرفا برای آزمایش نحوه عملکرد سیستم اقیانوس‌شناسی بوده است و یک دانشمند نیز دخالت نظامی را رد کرد. بالارد می‌گوید:

نمی‌توانم درباره‌ی سایر ماموریت‌های نیروی دریایی صحبت کنم. آن‌ها همچنان محرمانه هستند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه